Acum citesti
Cum înlocuiești o furcă?

Dacă a sosit momentul ca vechea ta furcă să fie înlocuită, este cazul să iei în considerare anumite aspecte înainte de a achiziționa și instala noua furcă.

Un prim sfat se referă la utilizarea furcii. Pe unde ai de gând să pedalezi de acum înainte? Terenul va fi variat sau puternic denivelat? În funcție de dificultatea terenului, vei avea la dispoziție mai multe variante de furci. Producătorii le diferențiază astfel: 80 – 100 mm – cross country și maraton, 120-150 mm – all mountain, 160-170 mm – enduro, 180 mm – freeride și 200 mm – downhill. Furcile pentru downhill sunt cele care diferă de cele pentru probe mai puțin dure, utilizând o coroană dublă. În rest, alături de furcă, vei putea opta și pentru lățimea brațelor: 30, 32, 34, 35 sau 36 mm. Cu cât brațele sunt mai groase, cu atât furca oferă o rigiditate mai bună dar și o greutate mai mare. Ține cont că unii producători recomandă instalarea doar anumitor furci pe cadrele respective. Spre exemplu, nu este indicat ca pe un cadru de Cross Country să instalezi o furcă de 160 de mm. Pe lângă faptul că unghiul headtube-ului devine prea mic, iar controlul bicicletei se schimbă radical, riști să rupi și cadrul în zona headtube-ului.

Nu uita să verifici dacă furca pe care urmează s-o achiziționezi are prinderi pentru V-Brake, în cazul în care folosești acest sistem de frânare sau prinderi pentru etrierul frânei hidraulice. De asemenea, verifică dacă prinderea etrierului este de tip I.S. sau PostMount, deoarece se poate să trebuiască să achiziționezi separat și un adaptor pentru montarea corectă a etrierului.

Nu în ultimul rând, trebuie să verifici ce fel de prindere pentru roată are furca: este Quick Release clasic (9 mm), QR 15 sau QR 20? Această prindere trebuie să fie compatibilă cu butucul tău.

Odată ce te-ai decis că vrei un anumit tip de furcă, adaptat nevoilor tale, verifică încă o dată dimensiunile headtube-ului. În majoritatea cazurilor, dimensiunea headtube-ului este de 1 1/8 inch (44 mm). Bicicletele vechi (înainte de 1995) sau cele low cost, au headtube-ul de 1 inch. Mai diferențiem la acest capitol, cadrele cu gât conic 1 1/8 inch sus și 1.5 inch jos și pe cele de tip over size, cu un headtube ce înregistrează în diametru 1.5 inch. Pe un cadru cu gât conic, poți monta o furcă cu steerer de 1 1/8 inch, la fel ca și pe cadrul cu gât oversize. Pentru a realiza acest lucru, va trebui să folosești adaptoare speciale, care se găsesc în magazine la prețuri mici.

Dacă ai un cadru cu un headtube de 1 inch va fi imposibil să montezi o furcă cu un steerer de 1.5 inch. În ultima perioadă au apărut câteva seturi de cuvete, ce permit instalarea unei furci cu steerer conic pe un cadru cu headtube de 1 1/8 inch (44 mm).

Acestea fiind spuse, să trecem la treabă.

Pasul 1: furca este furnizată din fabrică cu un steerer mai lung, pe care va trebui să-l tai. În acest caz, ai mai multe posibilități. Fie folosești aceeași lungime ca pe furca veche, fie îl tai mai lung sau mai scurt în funcție de poziția pe care vrei s-o aibă ghidonul (mai sus sau mai jos). Mai scurt nu îți recomand să-l tai ținând cont că poate o vei vinde la un moment dat și furcile cu steerer scurt nu se vor potrivi pe toate bicicletele. dacă îl lași mai lungi, folosește unul sau două distanțiere pentru compensa din lungime. Marchează pe steerer locul unde va fi tăiat.

Pasul 2: Pentru mai multă precizie, utilizează o sculă specială de tăiat țevi. În caz extrem se poate face și cu pânza de bomfaier, doar că aceasta nu-ți garantează că vei tăia steerer-ul perfect drept. Dacă te simți în stare, utilizează bomfaierul.

Pasul 3: Fixează scula de tăiat pe steerer în timp ce strângi de mânerul negru.

Pasul 4: Rotește scula în jurul steerer-ului, în timp ce strângi puțin câte puțin mînerul.

Pasul 5: Odată tăiat, folosește o pilă pentru a netezi marginea steerer-ului.

Pasul 6: Pentru a putea fi fixată, în furcă trebuie să introduci o floare. Este o componentă ce se fixează pe interiorul steerer-ului și care beneficiază de un filet de care se va prinde șurubul ce fixează capacul după montarea tijei de ghidon. Trebuie inserată în interior prin lovire, în cazul în care nu ai o presă specială pentru așa ceva. Vine livrată cu tot cu capac sau separat.

Pasul 7: Montează la final și calea de rulare inferioară pentru bile sau rulment. Și pentru aceasta există o sculă specială deoarece trebuie să fie introdusă în mod egal pe baza steerer-ului. Utilizează alternativ o țeavă cu o dimensiune apropiată căii de rulare. Nu uita să pui vaselină în zona în care calea de rulare se fixează pe steerer: o va ajuta să intre mai ușor.

La final, nu mai rămâne decât să introduci furca în headtube și să montezi tija de ghidon. Prinde și capacul de deasupra pipei și verifică dacă nu ai joc în furcă sau dacă nu cumva capacul superior este prea strâns, iar ghidonul se mișcă greu.

Vezi Comentarii (16)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

nine + eight =