Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Fața industriei s-a schimbat total în ultimii 5 ani, mai ales de când bicicletele electrice, în general și tehnologia, în particular, au început să-și pună amprenta pe tot ceea ce înseamnă mobilitate. Fie că este vorba despre biciclete urbane sau cele de munte, direcția pare a fi una singură, mai precis electrificarea. Iar lumea de prin Vest nu mai privește de mult cu reticență această idee: vânzările sunt susținute acum din biciclete electrice, există zeci de publicații dedicate pe online sau pe print, există producători exclusiv de biciclete (cu motor și cu acumulator) și între noi fie vorba, se investesc sume uriașe pentru a se ajunge la un progres rapid al acestora. Eurobike-ul de anul acesta a însemnat de fapt încununarea tuturor acestor idei, fără să fie uitate totuși bicicletele non-electrice sau componentele dedicate acestora. Dar dacă ar fi să-mi amintesc doar 3 denumiri care mi-au rămas întipărite după ce am vizitat expoziția, aș spune astfel: LaPierre, Haibike și XTR.
Evident că noutățile au curs gârlă și după cum probabil citit deja la noi pe site, anul viitor vom avea o transmisie cu 13 pinioane și schimbătoare hidraulice sau o transmisie fără lanț și fără schimbătoare, alături de alte concepte de furci sau componente dedicate special e-bike-uri (frâne de e-bike, căști de e-bike dar mai ales, anvelope de e-bike). Jucători mari din industria auto/moto, încep să-și facă prezența și în cea a bicicletelor, numind aici doar pe cei de la Pirelli, Good Year, Husqvarna (cu o gamă restrânsă de full-suspension-uri) etc. Și chiar dacă-ți vine să crezi sau nu, temerea cea mai mare a industriei de biciclete este că într-o bună zi, cei din industria auto vor intra peste ei cu mult mai mult know-how, cu capacitate de producție și cu bugete pe măsură. Așadar, să ne ținem bine, căci în curând s-ar putea să vedem câteva surprize interesante.
În ceea ce privește vizitatorii și expozanții, aceștia au fost mai puțini decât în anii anterior, lăsând loc asiaticilor pentru a-și expune marfa și invențiile. Motivul este unul simplu: fiecare producător de biciclete preferă să-și organizeze propriile prezentări pentru dealeri și presă, costurile fiind semnificativ mai mici, iar perioada mai mare. Un exemplu este vizita pe care am făcut-o deja la Silverback, în Germania sau cea pe care urmează s-o facem la Haibike, săptămâna viitoare.
În altă ordine de idei, câteva lucruri sunt clare: vânzările sunt pe plus, bicicletele electrice sunt pe plus, prețurile – cu mici excepții – au luat-o și ele un pic în sus, iar toată lumea este fericită și mulțumită. Când vă veți plânge data de viitoare de prețurile mari ale bicicletelor, nu uitați că principalele piețe nu sunt cele cu putere de cumpărare mică precum România sau Bulgaria, ci Germania, Franța, Anglia, Austria, Spania – acolo unde se vând zeci milioane de biciclete anual (doar Germania singură vinde peste 4 milioane de unități pe an). Așadar, nicio grijă, industria o duce bine și așa va continua mult timp de acum înainte, mai ales că noua senzație – bicicletele electrice – încep ușor-ușor să le surclaseze în vânzări pe cele non-electrice. O spun de 5 ani și o repet: viitorul este electric.
Dragoș Mitroi
redactor freerider.ro
Friedrichshafen, Germania
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.