Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie,…
Nu e greu de observat noutatea apărută la modelul BMC URS LT… În interiorul headtube-ului se găsește un gât de furcă special, fabricat de HiRide, care oferă 20 mm de cursă de suspensie fără a modifica geometria bicicletei.
Cursa față este egală cu cea din spate, ultima fiind obținută cu un sistem special softtail MTT bazat pe elastomer, rezultatul fiind o bicicletă full suspension de gravel proiectată să ofere tracțiune, încredere și confort la un nivel superior pentru orice tip de traseu.
Modelul original URS a fost un proiect de suflet pentru cei de la BMC, mulți fiind deja utilizatori de gravel bike. Astfel, elvețienii au intrat agresiv pe piața de gravel cu un model foarte capabil, cu spațiu pentru anvelope de 45 mm.
Se pare că bicicleta avea planificată suspensia față încă de la început, noul URS LT având cadrul și geometria identice cu cele ale modelului cu furca fixă, neafectate de cei 20 mm de suspensie din față. Tehnologia folosită provine de la HiRide, împreună cu inginerii elvețieni de la BMC.
LT vine de la Long Travel și e o denumire regăsită în gama de MTB-uri BMC pentru versiunile cu cursă mai lungă a modelelor din ofertă. Apelativul se potrivește oarecum și aici, deoarece URS LT are o cursă a suspensiei de 20 mm suplimentară față de modelul rigid URS.
Scopul a fost să se obțină o bicicletă perfectă pentru cicliștii de gravel care vor să atace teren mai dificil sau vor să petreacă foarte mult timp în șa. Pentru drumurile mai line a fost lansat noul BMC RoadMachine X, iar URS clasic stă undeva la mijloc, în timp ce noul URS LT stă foarte aproape de domeniul MTB-ului.
Tehnologia MTT (Micro Travel Technology) a fost introdusă de BMC pe gama de MTB hardtail deja de câțiva ani. Scopul a fost reducerea vibrațiilor și îmbunătățirea tracțiunii iar sistemul funcționează suficient de bine pentru a fi adăugat la noul gravel bike URS: Practic e vorba de un mic elastomer în zona superioară a seatstay-urilor care oferă o cursă efectivă de 15-20 mm la axul spate. Nu e mult, dar e suficient pentru a anihila vibrațiile drumului.
În interiorul elastomerului se află doi pini din aluminiu care îl fac să se deplaseze în linie dreaptă și să mențină stabilitatea laterală în spate. Sistemul e în același timp arc și amortizor, oferind o compresie și o revenire controlate, care funcționează într-o gamă largă de temperaturi.
Sistemul MTT e ajutat de tija de șa cu profil D, care adaugă un pic de flexare pentru a evita ca vibrațiile să ajungă la corpul ciclistului.
La o bicicletă atât de agresivă, mulți utilizatori și-ar putea dori tijă dropper, așa că există rutare internă pentru o tijă de 27.2 mm care se poate instala ulterior.
Marea noutate e adăugarea conceptului de microsuspensie în fața bicicletei. Pentru a stabili de câtă suspensie e nevoie, au fost montați senzori pe o bicicletă de test și a fost parcurs un traseu prin pădure, cu întoarcerea pe asfalt. A fost măsurat spectrul vibrațiilor, accelerațiile, raportul dintre putere, viteză și eficiență și interacțiunea dintre anvelopă și suspensie. S-au analizat și opțiunile deja existente, cum ar fi Fox AX, după care au fost comparate cu produsul lor. BMC spune că restul furcilor de gravel sunt doar modele de XC cu cursa redusă iar produsul lor este o soluție mai bună pentru gravel.
Asta deoarece testul lor a arătat că vibrațiile de pe majoritatea drumurilor de gravel sunt în jur de 40 Hz, coborând până la 20-30 Hz când poteca se strică și devine mai agresivă. În combinație cu suspensia spate MTT, ei spun că energia vibrațiilor e redusă cu 46% pe toată gama de frecvențe întâlnite pe traseele de gravel.
Componentele suspensiei sunt într-un tub de oțel și aluminiu, folosind arcuri de metal pentru funcționarea suspensiei. În interor acestea au un amortizor hidraulic ce controlează mișcarea. BMC a descoperit că deși sunt doar 20 mm de cursă, e nevoie de un amortizor hidraulic pentru ca furca să se simtă bine și să nu vibreze necontrolat.
Arcul superior e cel ce suspendă ciclistul. Arcul inferior păstrează sub tensiune amortizorul. Partea ciudată a fost să se obțină un sistem de amortizare suficient de ușor pentru a face față la micile mișcări provocate de vibrații. Este un sistem destul de sofisticat, dar utilizează arcuri simple din oțel pentru a păstra presiunea pe garniturile de etanșare.
Un arc pe aer ar fi fost mai ușor, dar presiunea prea mare necesară pentru a etanșa garniturile ar fi făcut să apară frecări. Chiar și amortizorul are un sistem intern cu presiune mică. Între tuburi sunt amplasați doi rulmenți cu role, astfel că nu există nici bucșe care să adauge frecare. Funcționarea e extrem de fină.
În capătul superior al tubului furcii se află un buton rotativ de blocaj.
În ciuda înghesuirii întregului sistem în headtube, lungimea tubului furcii și înălțimea pipei sunt în continuare reglabile. Tubul furcii se poate tăia cu până la 40 mm chiar și la cadrele mărime S. Sistemul folosește pipe standard, însă cu o deschidere suficient de mare pentru butonul de blocaj.
Sunt oferite trei arcuri diferite pentru a ajusta sistemul la greutatea utilizatorului, existând de asemenea și trei distanțiere de preload pentru a regla corect sag–ul. Bicicleta vine standard cu arcul și distanțierul medii. Din păcate înlocuirea lor se face cu o sculă specială, dar aceasta ar trebui să fie în dotarea dealerului BMC, la fel și arcurile și distanțierele opționale.
BMC recomandă un sag de 5 mm, care oferă furcii spațiu de revenire și păstrează tracțiunea. Sistemul are protecții la capătul cursei în ambele direcții.
Sistemul de suspensie de la HiRide a mai fost folosit înainte și pe Pinarello Dogma FS împreună cu amortizorul acestora cu blocaj electronic. Este însă prima dată când e folosit pe un gravel bike.
Partea inferioară a furcii folosește brațe din carbon, care ajută și ele la amortizarea vibrațiilor dar și la reducerea greutății. Axul suspensiei se prinde cu șuruburi într-o bază de metal ce e lipită de coroana furcii. Sistemul ar trebui să fie la fel de rezistent și de rigid ca o furcă tradițională cu brațe telescopice. Întreținerea e foarte ușoară.
Furca completă are o greutate de doar 1200 g, cu 750 g mai mult decât furca standard rigidă, dar cu minim 200 g mai ușoară decât o furcă cu suspensie clasică.
Luând în considerare sag-ul de 5 mm, geometria URS LT este identică celei originale de pe URS.
Geometria BMC Gravel+ folosește un unghi al furcii de 70 de grade și o zonă frontală lungă pentru stabilitate la viteză mare, dar cu pipe scurte pentru a avea un reach normal și pentru manevrabilitate bună la viteze mici.
Specificațiile principale:
- structură de carbonTuned Compliance Concept (TCC)
- greutatea cadrului mărimea M de 1150g
- doar transmisii 1x
- spațiu pentru anvelope de 45 mm
- protecție integrată în downtube
- tijă de șa compatibilă cu aripă stil D
- rutare internă pentru dinam în brațul drept al furcii
- compatibilitate cu tije dropper circulare de 27.2 mm cu rutare internă
- compatibilă cu portbagaje și aripi
- prinderi de bagaje pe toptube
- trei prinderi de bidon (una sub downtube)
URS LT se lansează în două echipări și culori, ambele cu schimbător spate și casetă SRAM Eagle de MTB și angrenaje de șosea cu foaie de 38 de dinți.
Modelul de top URS LT One vine în culoarea gablen muștar și are prețul de 799o Euro.
URS LT Two vine în culoarea gri și are prețul de 5999 Euro.
Ambele modele sunt deja disponibile la distribuitorii BMC. Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.