Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
Pe piața încă din 2017, Merida BIG.NINE este mtb-ul hardtail principal al producătorului taiwanez. Este bicicleta cu o mulțime de victorii la activ, inclusiv de Cupă Mondială și Campionat Mondial.
În timp însă cerințele s-au schimbat, traseele de mtb au devenit mai tehnice, așa că 6 ani mai târziu Merida relansează mtb-ul BIG.NINE, acum în două variante de geometrie și componente, mai precis BIG.NINE „normal”, dar cu geometrie modernă și versiunea „TR”, cu geometrie optimizată pentru trail.
Având ambele roți 29er, Merida BIG.NINE este echipată cu furcă de 100 mm și un unghi al furcii de 68 grade. Pe de altă parte Merida BIG.NINE TR are același cadru, dar are o furcă de 120 mm, ceea ce face ca unghiul furcii să devină mai relaxat, la 67 grade.
În total 8 modele vor fi disponibile, iar în România prin BikeFun Romania doar XXX modele, cu cadre din carbon și aluminiu.
Noul cadrul în detaliu la Merida BIG.NINE
Cadrul noii BIG.NINE este disponibil în trei configurații. Cadrul din aluminiu are o greutate anunțată de 1.920 g (M) și dispune de montanți pentru cric, aripi și portbagaj, pentru a fi cât mai versatilă, buna și pentru excursii de genul bikepacking.
Însă dacă prioritatea ta este greutatea redusă, atunci alegi cadrul din carbon, disponibil în două variante: carbon varianta de top CF5, cântărește 880 g în timp ce cadrul din carbon normal CF3 cântărește 1.100 kg, cu 820 g mai puțin decât cadrul din aluminiu. Toate greutățile sunt pentru cadre M.
În plus, la cadrele din carbon Merida oferă „size-specific chainstays”, pentru a asigura același sentiment când pedalezi, indiferent de măsura cadrului. Practic lungime țevilor chainstays variază în funcție de mărimea cadrului.
Sub șa vei găsi multi tool-ul Merida V-Mount cât și imbusurile de 4 și 6 mm incluse în maneta axului roții spate.
Headset-ul noilor biciclete este de la Acros, dar proiectat de Merida. Acesta permite ghidarea cablurilor prin headset. Rulmentul pedalier este cu filet, iar prinderea schimbătorului spate este Sram UDH.
Care este mai bună? BIG.NINE sau BIG.NINE TR?
Diferența principală la varianta „TR” este că bicicleta are furcă mai mare, cu o cursa de 120 mm față de 100 mm la BIG.NINE-ul normal. Astfel, în timp ce BIG.NINE este proiectat să fie ideal pentru concursuri super rapide și agresive de cross country, varianta TR este optimizata pentru „trail” și „down-country”, adică ceva mai mult dat la vale decât plat sau la deal.
Cei 2 cm în plus la suspensie „relaxează” geometria bicicletei, făcând-o mai bună, mai stabilă, pentru dat la vale. În plus față de furca mai mare, BIG.NINE TR este echipată cu ghidon cu „riser”, anvelope față mai agresive plus tijă de șa reglabilă hidraulic de pe ghidon.
Merida BIG.NINE rămâne concentrată pe segmentul „race”, având tijă de șa fixă, ghidon drept și anvelope rapide, cu profil discret.
Cei care caută viteză maximă la turele de cross country sau concursuri, Merida recomandă varianta BIG.NINE. Pentru cei care vor să profite de viteza unui mtb de cross country, dar vor o bicicletă mai capabila și la vale, atunci BIG.NINE TR ar trebui să aleagă.
Țevi chainstays specifice mărimii cadrului
„Agilometer” este cuvântul pe care îl folosește Merida când se referă la măsurile cadrelor sale. Faptul că Merida folosește un sistem de măsuri bazat pe „reach” (distanța orizontală de la baza pipei ghidonului la rulmentul pedalier) înseamnă că riderii pot acum alege măsura cadrului folosindu-se de valoarea reach-ului pe care îl aleg ei, în loc să fie obligați să aleagă o mărime de cadru ținând cont de înălțimea țevii sea tube, ca în trecut.
Dacă alegi un reach mai mare (lung) vei obține stabilitate mai bună la vale, cu un mic cost în privința manevrabilității. Dacă alegi un reach mai mic (scurt), bicicleta se va simți mai jucăușă, mai manevrabilă, dar va fi și puțin mai instabilă la vale, la viteză mare. Pentru a obține ambele beneficii sau pentru a obține compromisul ideal, poți alege o valoare pentru reach undeva la mijloc.
Însă indiferent ce alegi, noua BIG.NINE este considerabil mai agresivă decât înainte. Reach-ul a crescut cu 30-44 mm în funcție de mărime, iar unghiul furcii este acum cu 2 grade mai relaxat.
Gama Merida BIG.NINE 2024
Noua BIG.NINE va fi disponibilă în 8 variante de modele, dintre care patru în varianta TR. În România noile mtb-uri Merida BIG.NINE vor fi disponibile începând cu luna noimebrie 2023, prin importatorul oficial Bikefun România la prețurile de mai jos.
Merida BIG.NINE TR 600
Cadru: Lite Aluminiu
Furcă: SR Suntour Raidon 34 2CR 120mm
Frâne: Shimano MT200
Transmisie: Shimano CUES U6000
Tijă de șa: Merida Comp TR
Roți: Merida Comp CC II
Anvelope: Maxxis Rekon 29×2.4in
Greutate: N/A
Preț: 6.690 Lei
Merida BIG.NINE 700
Cadru: LITE Aluminiu
Furcă: Manitou Machete Comp 100mm
Frâne: Shimano MT200
Transmisie: Shimano Deore M6100
Tijă de șa: Merida Comp OC
Roți: Merida Comp CC II
Anvelope: Maxxis Rekon Race 29×2.25in
Greutate: 13.87kg (M)
Preț: 6.390 lei
Merida BIG.NINE TR Limited
Cadru: LITE Aluminiu
Furcă: Manitou Machete Comp 120mm
Frâne: Shimano SLX
Transmisie: Shimano Deore/XT
Tijă de șa: Merida Expert TR (S: 125mm, M: 150mm, L/XL/: 175mm)
Roți: Merida Comp CC II
Anvelope: Maxxis Rekon 29×2.4in
Greutate: 13.46kg (M)
Preț: 8.090 Lei
Merida BIG.NINE 3000
Cadru: CF3 carbon
Furcă: SR Suntour Raidon 34 R-2CR 100mm
Frâne: Shimano MT200
Transmisie: Shimano Deore
Tijă de șa: Merida Comp CC
Roți: Merida Comp CC II
Anvelope: Maxxis Rekon Race 29×2.25in
Greutate: 12.3kg (M)
Preț: 9.290 Lei
Merida BIG.NINE TR 5000
Cadru: CF3 carbon
Furcă: RockShox Judy Gold 120mm
Frâne: Shimano SLX
Transmisie: Shimano Deore/XT
Tijă de șa: Merida TR Expert Lite 100mm
Roți: Merida Expert CC II
Anvelope: Maxxis Rekon/Rekon Race 29×2.4in
Greutate: 12.4kg (M)
Preț: 11.900 Lei
Merida BIG.NINE XT
Cadru: CF3 carbon
Furcă: RockShox SID SL 100mm
Frâne: Shimano XT
Transmisie: Shimano XT
Tijă de șa: FSA SL-K carbon
Roți: Merida Expert CC II
Anvelope: Maxxis Rekon Race 29×2.4in
Greutate: 10.2kg (M)
Preț: 13.490 Lei
Merida BIG.NINE TR 8000
Cadru: CF3 carbon
Furcă: Fox 34 Float SC Performance Elite 120mm
Frâne: SRAM Level Silver Stealth
Transmisie: SRAM GX Eagle Transmission AXS
Tijă de șa: Merida Expert TR LITE 100mm
Roți: Reynolds TR309/289XC
Anvelope: Maxxis Rekon/Rekon Race 29×2.4 in
Greutate: 10.4kg (M)
Preț: 24.900 Lei
Merida BIG.NINE 10K
Cadru: CF5 carbon
Furcă: RockShox SID SLUltimate 100mm
Frâne: SRAM Level Ultimate Stealth
Transmisie: SRAM XX Eagle SL Transmission AXS
Tijă de șa: FSA SL-K carbon
Roți: Reynolds Blacklabel 309/289XC
Anvelope: Maxxis Rekon Race 29×2.4in
Greutate: 9.3kg (M)
Preț: 42.500 Lei
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.