Acum citesti
MTB-ul hardtail Shand Ioma vine cu un unghi al furcii de… până la 58 de grade

Producătorul scoțian Shand Cycles a prezentat recent ultima realizare: modelul de MTB hardtail Shand Ioma. Este vorba de un hardtail din oțel cu un unghi standard al furcii de 60 de grade, dar cu o cupă de modificare a unghiului Work Components de 2 grade care poate duce unghiul fie la 62, fie la valoarea suprarealistă de 58 de grade. În această variantă, e posibil ca Shand Ioma să fie hardtail-ul cel mai slack de pe piață, oricum sigur e undeva în top pe primele locuri.

Ioma e un cuvânt scoțian-galic pentru multi sau poli, fiind un indicator al numărului mare de configurații posibile pentru Ioma.

Ioma este ultimul model din oțel al producătorului Shand din Livington, Scoția. Acesta e fabricat din tuburi drepte trase la rece Reynolds 631, la care se alătură un head tube și drop-out-uri Paragon Machine Works, împreună formând probabil cel mai slack hardtail în producție în lume. În imagini, acesta e echipat cu o furcă Rockshox Domain cu cursa de 150 mm și cu o distanță ax-coroană de 578 mm. Aceasta îi oferă un unghi al furcii foarte mic, de doar 60 de grade, însă datorită adaptorului de unghi Works Components de 2 grade cu care bicicleta vine echipată, unghiul poate fi dus la valoarea incredibilă de 58 de grade.

Adaptorul are de fapt rolul rezonabil de a aduce înapoi unghiul la valoarea de 60 de grade dacă proprietarul decide să folosească o furcă cu cursa mai scurtă, însă proiectantul Brad Howe spune că bicicleta are aprobarea să fie folosită astfel și cu furci cu cursa lungă, unghiuri de 58 sau chiar 57 de grade fiind în parametrii structurali ai cadrului.

Pentru cei ce nu sunt siguri care dintre cele 12 mărimi le-ar fi ideală, Shand va lucra cu fiecare client individual pentru a găsi opțiunile și mărimea perfectă, în funcție de înălțime, lungimea torso-ului și cea interioară a picioarelor, lățimea umerilor, lungimea brațului, etc…

Shand are un serviciu de recomandare a mărimii semi-personalizat. Ioma e disponibilă în mărimile S, M, L și XL, având lungimea seat tube-ului de 415 mm, 430 mm, 445 mm și 455 mm. Pentru fiecare mărime de cadru există însă trei variante de lungime a toptube-ului, deci trei versiuni de reach. Astfel, există de fapt 12 mărimi dintre care se poate alege. Top tube-ul poate avea lungimea de 620 mm, 630 mm sau 640 mm. Reach-ul e de 458 mm la lungimea de 630 mm a top tube-ului, crescând până la 466 mm pentru top tube-ul de 640 mm.

În schimb, lungimea head tube-ului e identică și scurtă – 105 mm pentru toate cele 12 mărimi de cadru. Unghiul seat tube-ului e identic, de 76 de grade pentru toate mărimile, la fel fiind și lungimea chainstay-ului, care are 440 mm. Producătorul spune că bicicleta e excelentă pe urcăi. Distanța dintre roți la mărimea XL cu top tube de 640 mm este de 1293 mm.

Pe lângă unghiul furcii sălbatic, Shand Ioma mai are și un alt punct de interes – este vorba de rulmenții excentrici ai pedalierului. Ioma va fi disponibilă doar sub forma de cadru, însă acesta poate primi un ”adjustable pack”, ce include adaptorul Work Components pentru modificarea unghiului furcii, dar și rulmenții de pedalier excentrici de 47 mm tip Press Fit, tot de la Ride Works.

În imagini bicicleta e echipată cu rulmenți excentrici Gusset, însă Ioma va conține în pachet rulmenții de pedalier Press Fit excentrici de la Ride Works.

Rulmenții pedalierului cu orbită eliptică au fost concepuți special pentru Ioma, scopul fiind corectarea înălțimii efective a pedalierului pentru diferite mărimi de roți. Pentru roți de 27.5 mm, recomandarea e ca rulmenții să fie folosiți cu axul în cea mai înaltă poziție, însă pentru roți de 29 se recomandă folosirea în poziția cea mai joasă, pentru a compensa diferența de înălțime a roților.

Seat stay-urile sunt conectate lateral cu o punte tratată cu argintiu.

Alte beneficii ale rulmenților de pedalier excentrici sunt posibilitățile de montaj a unei transmisii single speed, permițând reglarea tensiunii lanțului. Este disponibilă o versiune de 24 mm pentru ax Shimano și una de 30 mm pentru DUB. Bineînțeles, reglajele poziției rulmenților afectează activ unghiul seat tube-ului. Marja de ajustare a rulmenților depinde de diametrul axului, de 24 sau de 30 mm.

Axul spate al Ioma este de 148 mm x 12 mm. Acesta, împreună cu curbura stay-urilor Columbus Zona, oferă spațiu suficient pentru anvelope de 27.5 x 2.8 sau 2.9 x 2.4. Etrierul spate se fixează pe un suport intern standard IS care permite montarea de discuri de maxim 200 mm pe toate mărimile de cadru.

Portul de intrare a cablului pentru tija dropper are o inserție de aluminiu cu o garnitură internă ce împiedică intrarea apei pe direcție verticală.

Ioma are opțiunea rutării interne a cablului pentru tija dropper, însă restul cablurilor sunt rutate extern. Oricum, având în vedere că fiecare cadru e construit la comandă, clienții pot opta pe unde să fie rutate cablurile și furtunele la exterior. Un alt avantaj e că se pot adăugă oricâte locuri de montat suport de bidon, oriunde e rezonabil. Astfel, după cum sugerează și numele său, Ioma poate fi într-o zi o bicicletă de singletrack iar a doua zi poate fi echipată pentru o aventură lungă cu bagaje.

Shand Cycles primește deja comenzi pentru Ioma. Aceasta e disponibilă doar sub formă de cadru ce include doar axul spate, prețul fiind de 1195 lire sterline. Varianta care inlcude și pachetul de ajustabilitate, cu adaptorul de unghi de 2 grade de la Works Components și rulmenții pedalierului excentrici de la Ride Works, are un preț de 1295 lire sterline. În plus, Shand oferă clienților o discuție de o oră pentru stabilirea unei scheme de culoare personalizată. Mai multe informații sunt disponibile pe pagina producătorului.

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

three × 5 =