Acum citesti
Merida lansează noile ONE-SIXTY și ONE-FORTY pentru enduro – mtb respective all-mountain – trail

Astăzi, Merida a lansat două versiuni noi pentru două biciclete mai vechi, disponibile în mai multe variante de echipare și material pentru cadru. Este vorba despre Merida ONE-SIXTY, bicicleta pur-sânge pentru traseele agresive, tehnice și dificile de enduro și Merida ONE-FORTY, bicicleta pentru trail, all-mountain sau mai pe scurt „bună-la-toate”. Bicicletele fac parte din colecția 2023, iar la noi în magazine le veți găsi începând din februarie.

Pentru cele două biciclete Merida a renunțat la platforma Horst-Link a suspensiei spate și a înlocuit-o cu o versiune mai interesantă a sistemului P-FLEX, întâlnit pe bicicletele Merida NINETY-SIX, pentru mtb cross country. Acum avem un ansamblu single-pivot ce are la bază țevi flexibile seat stay. Shock-urile instalate sunt 230mm x 65mm pe ONE-SIXTY și 230mm 57,5mm pe ONE-FORTY.

Cele două biciclete folosesc același cadru, triunghiul față, spate cât și linkurile suspensiei. Tot ce trebuie să faci pentru a trece de la una la alta este să schimbi shock-ul spate și furca față. Merida ONE-FORTY este 29er, suspensia oferind 143 mm spate și 150 mm față.

Pe de altă parte Merida ONE-SIXTY poate fi folosită ca 29er sau cu roți mixte, „mullet” cum i se mai spune (29er față și 27.5 spate). Daca ai roți de 29” vei obține 161 mm suspensie pentru roata spate, la care se adaugă furcă cu 170 mm. Dacă ai roți mixte, pe spate vei obține 172 mm de cursă.

Cele două biciclete sunt foarte adaptabile, dar și pentru că primesc în cadru spații speciale, integrate, pentru scule și tijă de șa reglabilă hidraulic 230 mm (disponibilă pe toate mărimile de cadru, de la XS la XL).

Merida ONE-SIXTY 2023

  • Destinație: enduro
  • Cursă furcă: 170mm
  • Cursă spate: 161 mm sau 172 mm
  • Unghi furcă (head angle): 64°
  • Unghi tijă de șa: 79°
  • Roți: 29″ sau 29″ față și 27.5″ spate
  • Cadru: Carbon CF 4 III sau aluminiu LITE
  • Mărimi cadru: de la XS la XL.

Merida este cunoscută pentru faptul că stabilește mărimea cadrului în funcție de înălțimea ciclistului și preferințe pentru stabilitate și nu în funcție de manevrabilitate. Acum, Merida păstrează scurtă țeava tijei de șa (425 mm la cadrul M), pentru a permite riderului să-și aleagă mărimea în funcție de stilul sau de dat și nu doar după înălțimea sa. Spațiul generos pentru înălțimea de încălecare, în combinație cu tija de șa cu o cursă de 230 mm, aduc bicicletei multe avantaje.

Merida ONE-SIXTY poate fi folosită cu două configurații de roți. Cadrele XS-M sunt livrate cu roți combinate 29″/27.5″ în timp ce mărimile mai mari primesc roți 29er față și spate.

Însă pentru a corecta geometria, în funcție de ce roți folosești, cadrul dispune de un flip-chip integrat în linku-ul suspensiei spate. Acesta poate fi instalat într-o direcție, respectiv cealaltă direcție, în funcție de mărimea roții spate.

Merida este încrezătoare în noua versiune a mtb-ului ONE-SIXTY, așa că a extins garanția normală de 5 ani la Categoria 5. Asta înseamnă că garanția îți acoperă acum și participarea la concursuri cât și datul, cât de tare poți, prin bike park-uri. Și echiparea reflectă această intenție, shock-urile spate având piggy-back, furcile brațe de 38 mm, iar anvelopele cu carcase double-down față și spate.

Mai mult, și geometria reflectă provocarea pe care Merida o lansează, de a participa la concursuri cu această bicicletă. Astfel, unghiul furcii este de 64°, în timp ce valorile pentru reach se întind de la 415 mm la 525 mm, cu 470 mm pentru cadrul M. Rulmentul BB are un drop de 27,5 mm dacă bicicleta are roți 29er sau 7 mm în modul „mullet” (fata 29”, spate 27.5”).

S-a acordat atenție nu doar la cât de bine merge la vale ci și la deal, noua ONE-SYXTY având tija de șa cu unghi mai „abrupt”, valoarea fiind de 79°.

Merida ONE-FORTY 2023

  • Destinație: trail
  • Cursă furcă: 150 mm
  • Cursa spate: 143 mm
  • Unghi furcă (head angle): 65°
  • Unghi tijă de șa: 80°
  • Roți: 29″
  • Cadru: Carbon sau aluminiu LITE

Noua ONE-FORTY este „arma super capabilă”, așa cum Merida o denumește. Bicicleta a fost gândită să permită atacarea traseelor big mountain fără să obosească riderul sau fără să se simtă lent pe urcări. Desigur, treaba asta e subiectivă și ține mult de antrenament și skill. Prin urmare echipările includ furci cu brațe de 35 sau 36 mm și anvelope mai ușoare și mai rapide.

Așa cum am spus deja, cadrul este același ca la ONE-SIXTY, diferențele venind de la suspensii și flip-chip. Cum furca este mai scurtă și geometria se schimbă, chiar dacă nu și cadrul. Astfel, la ONE-FORTY avem 65 grade la head-tube și 80 grade la tija de șa. Asta înseamnă că și reach-ul este mai întins, la 480 mm pentru cadrul M.

Merida ONE-FORTY se livrează cu roți 29” față-spate, dar opțiunea mullet rămâne, iar dacă schimbi roata spate cu una de 27.5”, vei mări și cursa suspensiei spate, de la 143 mm la 151 mm.

Cinematica Merida FAST

Noutatea principală constă, desigur, în schimbarea ansamblului suspensiei spate, folosind single-pivot și profitând de flexibilitatea țevilor seat stay, indiferent că e vorba de cadrul din carbon sau aluminiu. Față de țevile chainstay, țevile seatstay se îndoaie maxim 2 grade.

De notat este că modul cum acționează suspensia spate diferă de la mărime la mărime a cadrului. Aceasta este noua cinematică FAST – Flexstay Adjustable Size Tuned. Pe scurt, cadrele mai mari dispun de mai multa progresie, iar asta întrucât Merida consideră că cei care se dau pe biciclete mai lungi sunt mai înalți și mai grei și preferă mai mult liniile directe pe potecă.

Ideea este că acest tip de rider preferă să aibă mai multă susținere din partea suspensiei, care este mai progresivă pe măsură ce se apropie de capăt. Pentru a obține această progresie, pe măsură ca cadrele cresc în mărime, montantul superior al shock-ului spate este din ce în ce mai lung, poziționând partea din față a shock-ului din ce în ce mai jos. Din graficul de mai jos rezultă cât de mult mai progresive sunt cadrele mari comparate cu cele mici.

Stânga – curba pârghiei pentru cadrele ONE-SIXTY, mărimile XS-XL
Dreapta – comparație a curbelor pârghiei pentru cadrul M cu roți 29er și modul mullet.

După cum se vede din grafic, progresia cadrului XS este destul de mult diferită față de M: 6% față de 9,3%. Cifrele se referă la progresia dintre punctul de sag și 95% din cursa suspensiei. În schimb, la toate mărimile de cadru curba pârgiei este regresivă, pentru a permite riderului să se bucure de întreaga cursă a suspensiei.

Toate modelele ONE-SIXTY și ONE-FORTY vin din start echipate cu shock-uri pe aer însă Merida spune că există suficientă progresie pentru a permite instalarea și a unui shock cu arc, dacă îți dorești. Rockshox Super Deluxe Coil cât și cele de la DVO sunt confirmate a fi compatibile cu aceste biciclete.

Cadrul din carbon sau aluminiu?

Modelul de top cu cadru din aluminiu Merida ONE-SIXTY 700 are un preț de 15.790 lei, greutatea anunțată fiind de 16,65 kg, mărime M. În timp ce geometria și cinematica sunt identice, greutățile diferă destul de mult. Spre exemplu cadrul Merida CF4 III mărime M are o greutate anunțată de 2,468 kg în timp ce versiunea Aluminium LITE ar avea 3,660 kg.

Pentru fiecare bicicleta, Merida oferă cinci echipări pe cadrul din aluminiu și cinci pe carbon. Cea mai scumpă, Merida ONE-SIXTY 10K, are o greutate anunțată de 15,01 kg în timp ce modelul de top Merida ONE-FORTY 10K ar avea 14 kg.

Cele două noi cadre dispun de multe caracteristici utile, majoritatea prezente și la carbon și la aluminiu. Toate cadrele din carbon primesc headset Acros cu ghidare internă a cablurilor. Deși arată bine și astfel poți instala ușor o placuță cu numărul de concurs, ghidarea internă este mai dificil de servisat.

La modele din carbon există Tube Base Plate, care se fixează dedesubtul țevii toptube. Aici poți pune o cameră de rezervă, cartuș CO2 și leviere, toate fixate cu o chingă. La aluminiu lucrul ăsta se face pe țeava downtube, folosind un montant inclus la cel al bidonului de apă.

La cadrele din carbon vom găsi o adâncitură pe țeava downtube, unde este instalat un suport special, FIDLOCK, pentru bidonul de apa. Astfel, până și la cadrele cele mai mici poți folosi bidoane de apă de 600 ml.

Cadrele din carbon dispun de o „fereastră de servisare” de mari dimensiuni, care permite accesul la cabluri. Tot aici poți pune scule și chiar și o mini-pompă, cartuș co2 și sulă pentru tubeless. Toate modelele dispun de aripă spate integrată, pentru protecție mai bună a suspensiei și rulmentului BB. Aceasta poate fi cumpărată și separat.

Toate modelele primesc un mic levier la axul roții spate, care include două îmbusuri, de 4 și 6 mm, utile nu doar la strângerea șuruburilor pivoților cadrului, dar și a altor șuruburi de pe cadru.

Detalii cadru Merida ONE-SIXTY și ONE-FORTY

  • Rulment BB: BSA 73 mm, cu adaptor ISCG05 inclus
  • Tijă de șa: hidraulică. 34,9 mm
  • Headset complet integrat
  • Ax spate: 148mm x 12mm Boost
  • Spațiu anvelopă spate: până la 20″ x 2.5”
  • Ureche schimbător: SRAM UDH
  • Montant etrier frână: post mount 200mm (va fi disponibil și pentru 180 mm)
  • Chainline: specific 1x

Preț și disponibilitate în România

La noi în țara, importatorul BikeFun va oferi 6 variante, două modele ONE-SIXTY și 4 variante ONE-FORTY. Dintre toate, doar un singur model cu cadru din carbon, mai precis Merida ONE-FORTY 6000. Noile biciclete vor fi disponibile începând cu februarie 2023. Echiparea și prețurile sunt următoarele:

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

5 × one =