Acum citesti
Idee interesantă: deraior electronic cu auto-aliniere

auto-adjust-rear-derailleur-electronics-patent-eldon-goates2Schimbătoarele de viteze electronice nu mai sunt deja o extravaganță și vor ajunge în scurt timp suficient de ieftine să le vedem pe din ce în ce mai multe biciclete. Ele funcționează aproape impecabil, dar inginerul Eldon Goates crede că e loc de îmbunătățiri, lucru pe care l-a prezentat într-un brevet de invenție. Cu câțiva senzori suplimentari și niște modificări de software, a proiectat un mod în care deraiorul spate electronic poate să se autoregleze pe poziția perfectă pentru fiecare pinion, indiferend de condițiile de pe traseu.

Beneficiile maxime ale unui astfel de sistem s-ar vedea la rularea pe un traseu foarte dur, unde deraiorul joacă în toate părțile. Sistemul l-ar putea păstra aliniat perfect în fiecare moment pe pinionul pe care este plasat. Dar asta nu ar fi ceva atât de extraordinar ca faptul că în cazul în care în urma unei căzături sau lovituri deraiorul este lovit și acesta sau urechea cadrului se deformează, sistemul ar putea să mențină alinierea perfectă și schimbările impecabile de viteză.

auto-adjust-rear-derailleur-electronincs-patent-eldon-goates1Un alt exemplu de utilitate ar fi la schimbarea roților. Într-o competiție unde acest lucru e acceptat, se pune altă roată și gata, sistemul poate detecta orice diferență în amplasarea pinioanelor și va realinia deraiorul pentru o funcționare precisă. Mai mult, deraiorul s-ar putea acomoda cu un număr diferit de pinioane, cum ar fi la înlocuirea unei roți cu o casetă de 11 pinioane cu una cu 10. Sistemul ar putea de asemenea să ducă deraiorul puțin mai departe la fiecare schimbare și să îl poziționeze apoi corect, pentru a păstra tensiunea în lanț.

Nu în ultimul rând sistemul ar permite folosirea mai multor pinioane. Sistemele actuale au lăsat un mic spațiu de eroare între pinioane, pentru a evita schimbările accidentale de viteză, dar cu un astfel de sistem spațiul dintre pinioane ar putea să scadă, lăsând loc pentru 12 sau chiar mai multe pinioane într-o casetă.

Sistemul descris funcționează în două moduri, dar este lăsată ușa deschisă și pentru alte metode de reglare. Primul mod folosește detectarea a vibrațiilor care permite intervenția rapidă în cazul în care apar sunete anormale ce indică o amplasare greșită a lanțului. Pentru aceasta se poate folosi un mic microfon sau un senzor piezoelectric, acesta urmând să trimită un semnal de feedback care permite reglarea poziției optime.

auto-adjust-rear-derailleur-electronics-patent-eldon-goates3O altă metodă ar fi un senzor de poziție integrat în rotița superioară a deraiorului. În desen se poate vedea în stânga cum la un deraior normal rotița superioară are un mic grad de libertate laterală pe ax, permițându-i să se alinieze cu dinții pinionului. Dar acest sistem nu poate reacționa la o eroare prea mare. Soluția este de a introduce un grad de libertate mai mare iar în ax un senzor de poziție (magnetic, capacitiv, de contact…) astfel încât sistemul să știe dacă rotița e centrată pe ax. Cum rotița se va alinia singură cu pinionul, sistemul va ști exact cum să ajusteze poziția pentru a centra rotița pe ax. Sistemul ar putea detecta poziția rotiței și la schimbarea treptei de viteză, apoi la final să o alinieze corect.

Cele două soluții ar putea fi combinate sau s-ar putea găsi și alte idei despre cum se poate realiza un astfel de reglaj. Sistemul înregistrează și învață poziția optimă pentru fiecare pinion în timp. Ar putea fi introduși și senzori pentru viteza roții sau pentru vibrații și ar putea monitoriza cadența, viteza, înclinația și alți factori pe baza cărora ar putea să schimbe automat treptele pentru a păstra o zonă ideală de putere.

Informații și imagini de pe bikerumor.com

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

16 − twelve =