Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie,…
Aproape toată lumea ştie că Danemarca este una dintre ţările considerate ca şi un rai al bicicliştilor. Infrastructura rutieră este adaptată pentru aceştia iar populaţia este foarte încântată să pedaleze spre serviciu sau spre alte treburi zilnice, indiferent că e vară sau iarnă. Ba mai mult, dacă în oraşe ca Bucureşti la orele de vârf se blochează traficul auto, în Copenhaga se întâmplă să existe blocaje în traficul de… biciclete din cauza supraaglomeraţiei. Este un mod de abordare ecologic al transportului urban care este deja înrădăcinat de generaţii în mentalitatea colectivă a danezilor astfel încât dacă pentru noi pare ceva de vis, pentru ei e doar o altă zi normală.
Dar se pare că autorităţile nu sunt mulţumite cu atât şi şi-ar dori să ofere condiţii şi mai bune în trafic pentru ca şi mai mulţi să renunţe la maşini în favoarea bicicletei. Astfel, cei implicaţi în proiectul RADICAL (Rapid Deployment of Inteligent Cities and Living) lucrează în laboratorul lor „Living Labs” din localitatea Aarhus la un sistem destinat să facă viaţa cicliştilor şi mai uşoară şi pe cea a şoferilor mai grea.
Este vorba despre un sistem cu senzori amplasaţi în intersecţii care la apropierea bicicletelor de o intersecţie semaforizată să comute semaforul pe verde pentru biciclişti, acest lucru fiind făcut cu prioritate faţă de traficul auto. Un mic dispozitiv de tip RFID amplasat pe bicicletă este detectat de senzorii amplasaţi în apropierea intersecţiei şi, la apropierea bicicletei, semaforul trece pe culoarea verde pentru ca biciclistul să nu fie nevoit să încetinească. Momentan sistemul este testat pe 200 de ciclişti de test în localitatea Aarhus dar ar avea şanse să ajungă folosit cât de curând pe o scară mai largă.
Vă închipuiţi aşa ceva montat în Bucureşti? Sau în Timişoara, Iaşi, Cluj sau orice alt oraş supraaglomerat de la noi? Poate în anul 3016?
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.