Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei…
Industria de biciclete trece printr-o perioadă de amplă diversificare a ofertei, cu standarde și concepte care se definesc și redefinesc într-un ritm alert. În ultimii ani materialele au început să varieze, electronicul să câștige teren în favoarea mecanicului și lista poate continua cu recentele noi dimensiuni de roți de mountain bike. Segmentul cursierelor a rămas, totuși, în mare parte neatins de vreo modificare fundamentală, însă tendința e pe cale să se modifice, cel puțin în ceea ce privește categoria orientată spre sportul recreațional. Modelul celor de la Giant, Anyroad, care va intra pe piață în toamna acestui an, întruchipează foarte bine această nouă orientare.
Practic, ce au realizat cei de la Giant prin această bicicletă care reușește să atragă atenția, cel puțin prin prisma alăturării unor componente relativ diferite? Intenția lor a fost de a crea o bicicletă de șosea și nu o cursieră, dacă ar fi să apelăm la diferențele semantice ale acestor noțiuni. Mai precis, au păstrat câteva avantaje cum ar fi anvelopele subțiri (deși în acest caz dimensiunea lor ajunge la 32mm), ghidonul cu scobitură, roțile de 622 și linia suplă a întregului vehicul oentru controlul kilogramelor. Însă producătorul a modificat anumite aspecte care în opinia sa nu sunt atractive la bolizii de șosea. A oferit o poziție mai relaxată, adică mai puțin aplecată în față, și o pereche de frâne pe disc pentru a asigura oprirea eficientă, a adăugat o pereche de manete de frână suplimentare pe ghidon, și a creat cadrul cu geometrie mai lejeră și clearance mai mare. Să nu uităm nici de rapoartele cuprinzătoare de viteză, care permit cucerirea celor mai multe trasee.
Rezultatul final ar trebui să fie, tot după spusele celor de la Giant, o bicicletă care să poată fi folosită pe șosea de către începători fără teama durerilor de spate pricinuite de poziția joasă. Suplimentar, Anyroad permite și străbaterea porțiunilor de drum mai deteriorate sau chiar a unor zone de off-road nu foarte accidentate. Clearance-ul mare permite montarea unor anvelope ceva mai late chiar și decât cele de 32mm cu care este echipată standard, dimensiune la care pot fi găsite și anvelope cu protuberanțe, specifice ciclocrosului. Astfel, noul model Giant s-ar putea să acopere un segment al pieței care dorește ceva mai mult decât o bicicletă de fitness, dar nici nu este dornică să aibă o bicicletă 100% de șosea. Anyroad va intra pe câteva piețe din lume printre care SUA, China, Polonia și Germania în toamna acestui an.
Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.
In afara de geometria cadrului, care este diferenta dintre acest model si orice model de ciclocros ?
Geometria cadrului este diferența esențială, pentru că practic, in acest caz, este foarte relaxată și orientată spre stabilitate și nu prea are nimic în comun cu bicicletele de șosea și ciclocros. Dacă ar fi să numim alte diferențe, acestea ar fi rapoartele de viteză mai cuprinzătoare și echiparea cu componente aparținând doar clasei entry-level.