Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Piața de biciclete electrice este în acest moment atât de diversificată încât alegerea uneia s-ar putea dovedi o treabă nu doar costisitoare, dar și frustrantă. Din fericire, pentru acest top 10 biciclete electrice, am ales majoritatea bicicletelor de top care merită toată atenția, pe principiul the best or nothing. Desigur, nu toată lumea dispune de bugete uriașe pentru achiziția uneia, însă acest top îți poate fi util cel puțin în alegerea brand-ului preferat. Dacă produsele de vârf sunt realizate atât de bine, este foarte posibil și ca produsele mai puțin scumpe să se descurce mai mult decât onorabil.
Ce este de reținut însă: nu toți fabricanții de biciclete electrice au și modele de buget în gamă. Pentru că nu mizează pe volum, ci mai degrabă pe performanță. În acest sens, biciclete electrice cu un preț de pornire de 2.000 de euro pot fi inexistente în portofoliul unor producători. Din acest motiv însă am decis să includem și Rockrider-ul celor de la Decathlon în acest top, deoarece se numără printre cele mai interesante biciclete electrice de buget disponibile în acest moment pe piață.
Așadar, iată top 10-ul celor mai reprezentative biciclete electrice pe piață:
Specialized Turbo Levo SL (2020)
Este suficient doar să privești noul Turbo Levo SL și vei înțelege rapid de ce se află în fruntea acestui top. Iar lucrurile devin mult mai clare când aruncăm un ochi pe greutatea acesteia: 17 kg! Și nu pentru orice bicicletă, ci pentru un full-suspension cu suspensii de 150mm și cu o geometrie modernă, din care merită amintit head angle-ul amplasat la 66 de grade sau chainstay-ul foarte scurt, de 437mm.
Altfel, ceea ce vezi în fotografie, este modelul de top care va avea un preț de 13.000 de euro. Partea bună este că vei putea alege și din variantele cu cadru din aluminiu, însă nu te aștepta să fie prea ieftine. Specialized Turbo Levo vine pentru 2020 și un motor nou, cu un cuplu de 35Nm și o putere maximă de 240W. Cifrele acestea nu te vor da pe spate, însă ține cont că motorul este foarte mic, atât de mic încât abia recunoști că este vorba despre o bicicletă electrică. Acumulatorul standard ce se regăsește în down-tube are o capacitate de 320Wh, însă din fericire ai posibilitatea să optezi pentru un range extender, care-ți oferă suplimentar 160Wh. Suficient pentru o tură lungă.
Haibike XDURO NDURO 5.0 (2020)
Cu toate că cei de la Haibike nu și-au adus la zi design-ul pentru toate modelele electrice în gamă, au început bine cu cele de top. Acesta au acum un design integrat, mai agresiv și mai fluid, cu tot soiul de elemente ce fac parte din construcția cadrului, precum: luminile de spate și de față integrate, acumulatorul sau aerisirile de pe headtube pentru a menține la o temperatură optimă acumulatorul sau motorul Flyon, cu o formă rotundă. Acesta din urmă reprezintă și cel mai important atu al acestei biciclete, din simplul motiv că este vorba despre un monstru care oferă un cuplu de 120Nm și care este legat la un acumulator mare, de 620Wh.
Unghiul headtube-ului este amplasat la 64 de grade, așadar vorbim despre o bicicletă extrem de capabilă pentru coborâri, cu un chainstay nu tocmai scurt, de 470mm. Greutatea bicicletei de 28 de kg s-ar putea să pară cam mare pentru unii dintre cumpărători, dar nu uita că vei rula pe un cadru foarte solid, din aluminiu, care susține o furcă și un amortizor cu o cursă de 180mm. Prețul lui XDURO NDRUO 5.0 este de 6.800 de euro.
Bulls Sonic EVO AM 6 Carbon (2020)
Puțini se așteptau ca Bulls să vină cu acest produs pe piață și nu mică ne-a fost nici nouă mirarea când l-am văzut prima dată la Eurobike în toamna lui 2019. Sonic este o piesă de design și vă pot spune că în realitate chiar arată mai bine decât în fotografii. Vine echipată cu un cadru din carbon, cu suspensii de 150mm și cu un mix de roți, de 29 de inch pe față și 27.5 inch pe spate. În plus de asta, este dotat cu cel mai nou motor de la Bosch și cu un acumulator mare, de 625Wh (în funcție de versiune).
Deși nu este oferită greutatea, aceasta ar trebui să se învârtă undeva în jurul a 22 de kg, ceea ce face din noul Sonic o laternativă foarte interesantă raportată la concurență, mai ales dat fiind prețul de achiziție de 7.000 de euro. Modelul de bază, cu cadru din aluminiu, pornește de la 3.399 de euro!
Mondraker Crafty Carbon RR SL (2020)
Totuși, când vine vorba de design spectaculos demn de top 10 biciclete electrice 2020, parcă cei de la Mondraker și-au depășit limite. Și cu siguranță pe unele ale concurenților. Crafty RR SL este o adevărată piesă de design judecând după faptul că este echipată cu un motor full-size, dar beneficiază de linii subțiri și fine. Agresivitatea este bonus, iar echiparea, una de top în versiunea RR SL. Cadrul din carbon mizează pe suspensii de 150mm, iar motorul, furnizat de Bosch, livrează puterea conectat la un acumulator mare, de 625Wh, bine ascund în down tube.
Dacă mai punem în calcul și greutatea de 19.3 kg, fără pedale, atunci lucrurile devin chiar interesante. Din păcate, nu este cazul să te entuziasmezi prea mult în privința prețului, căci acesta atârnă foarte greu când vine vorba de achiziție: 12.000 de euro.
Merida eOne Sixty 10.000K (2020)
Unul dintre cele mai populare e-bike-uri de pe piață a primit un nou cadru cu o nouă formă pentru 2020. Nu era nimic în neregulă cu geometria vechiului model, însă acum lucrurile stau mult mai bine: bicicleta este mai confortabilă, vine dotată cu roată de 29 de inch pe față și de 27.5 inch pe spate, este mai manevrabilă și în general mai capabilă. Varianta de echipare 10000K primește ce-i mai bun în materie de piese și echipare, însă are și un preț pe măsură: 10.000 de euro.
Cu toate acestea, noua eOne Sixty în versiunea de top reușește să fie mai competitivă din punct de vedere al costului de achiziție decât majoritatea concurenților premium. Mai mult decât atât, primești bonus un extra acumulator și un rucsac specific pentru transportul acestuia, de la Evoc. Din fericire, există și variante mult mai ieftine ale acestui model, cu cadru din aluminiu.
YT Decoy CF Pro Race (2020)
Totuși când vine vorba despre a combina un raport echipare/preț excelent cu manevrabilitate și cu aspectul, cu greu găsești un concurent pentru YT Decoy. O bicicletă electrică care le are pe toate, începând de la geometria agresivă, la manevrabilitatea excelentă și până la prețul aproape incredibil de mic: 6.000 de euro pentru o echipare de top, cu suspensii Fox Kashima, schimbător electronic Shimano Di2 și cu un cadru din carbon.
Motorul este furnizat de Shimano ceea ce garantează durabilitate și distracție mare în teren, iar acumulatorul instalat pe bicicletă are o capacitate destul de mare, de 540Wh. Datele din geometrie indică un head tube amplasat la 65 de grade și un chainstay cu o lungime de 442mm, valori ideale pentru o tură agresivă. Greutatea de 22 kg pentru dimensiunea L este absolut acceptabilă raportată la echipare.
Santa Cruz trebuia menționat în acest top 10 biciclete electrice deoarece a lansat de curând pe piață primul său model electric. Un brand exclusivist, cu produse plasate și dedicate pentru profesioniști, americanii au intrat destul de târziu în horă, însă cel puțin au făcut-o cu un produs pe măsura așteptărilor. Bicicleta cu cadru din carbon este dotată cu suspensii de 160/150mm, un motor central Shimano Steps E8000 – cu acumulatorul standard de 504Wh și cu un preț de pornire de 7.499 de euro.
Cu un headtube amplasat la 65.5 grade, geometria este suficient de modernă pentru a face față concurenței care vin în general cu cifre similare. Echiparea cu roată de 29 de inch pe față și 27.5 inch pe spate nu reprezintă vreo noutate, însă prețul pentru modelul de top cu singuranță, da: 14.000 de euro. Ceea ce transformă această bicicletă într-una mai degrabă orientată către fanii mărcii, căci biciclete cu echipări similare sau mai bune se pot găsi chiar și în topul de față.
Canyon Neuron:ON Al 7.0 (2020)
Cu o cursă ceva mai mică decât ale bicletelor prezentate aici, mai precis de 130mm, această bicicletă este dedicată potecilor de munte, dar cu siguranță te poate purta și pe trasee ceva mai agresive. Cu o greutate de doar 22.1 kg în condițiile echipării cu un cadru din aluminiu, această bicicletă cu siguranță le va face cu ochiul celor care vor să obțină printre cele mai bune rapoarte echipare/preț disponibile pe piață. Căci Canyon cere 3.500 de euro pe această bicicletă electrică, un preț care cu greu poate fi ignorat.
Fișa tehnică ne prezintă un headtube amplasat la 66 de grade, un chainstay scurt, de 438mm, iar la nivel de echipare, suspensii Fox din gama Performance, componente Shimano SLX și XT sau frâne Shimano MT501. Chiar dacă vorbim despre o echipare mid-level, prețul este mult sub cel al concurenței, iar garanția de 6 ani nu este deloc de ignorat.
Focus JAM² 9.9 Drifter (2020)
Deși pe piața locală nu sunt printre cele mai populare, trebuie să știi că Focus construiește de ceva ani biciclete electrice superbe, mai ales la nivel de top. Jam-ul este prima opțiune când vine vorba despre trasee dificile, chiar dacă mizează pe suspensii de 150mm. Iar dacă mai punem în calcul și acumulatorul de 756Wh, atunci e posibil să obții una dintre puținele biciclete care te pot duce foarte departe pe munte.
La nivel de geometrie, avem un headtube amplasat la 66.5 grade, care, ce-i drept, ar fi mers ceva mai agresiv și un chainstay cu o lungime de 457mm, nici el foarte scurt. Bicicleta vrea să se plaseze mai mult ca una stabilă mai degrabă decât una jucăușă, iar clientela de e-bike-uri pare să aprecieze asta destul de mult. Prețul de bază este de 4.000 de euro, dar poate ajunge până la 7.000 de euro în cazul modelului prezentat aici.
Rockrider E-ST 900 (2019)
Chiar dacă este un model al anului trecut, Rockrider E-ST 900 rămâne bicicleta cu cel mai bun raport echipare/preț de pe piață. Testată și de noi în vara lui 2019, aceasta este un hardtial (cadru rigid), însă echiparea sa este de nebătut pentru suma cerută: motor Brose cu un cuplu de 90Nm (mai mare decât al tuturor bicicletelor din acest top 10 biciclete electrice), putere maximă 250W și acumulator mare, de 504Wh. Anvelopele de 2.8 inch (în format 27plus) asigură un confort sporit, iar furca Rock Shox Judy cu o cursă ceva mai mare, de 120mm, are performanțe absolut decente, deși pare cam subțire.
Despre geometrie nu știm prea multe, însă bicicleta este orientată către drumuri forestiere montane, prin urmare nu se bucură prea mult de abuzurile pe un drum foarte denivelat. 9.299 de lei cer cei de la Decathlon pentru E-ST 900.
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
ce lin merge Decathlin 😀
Am corectat, multumiri!
TOP 10 E-MTB mai corect, sau alea pt asfalt nu conteaza ?
Corect! 🙂