Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie,…
După o așteptare de peste un an, fanii Canyon Aeroad primesc în sfârșit ceea ce își doreau, o bicicletă mai rapidă și mai versatilă. Canyon a dezvăluit în sfârșit modificările aduse cursierei lor aero de succes. Aceștia spun că Aeroad era deja una dintre cele mai versatile cursiere produse vreodată, cu un mix perfect de aerodinamică, confort, rigiditate și greutate redusă. Noul Aeroad însă o depășește cu mult, fiind îmbunătățit în toate aspectele: cu 7.4 W mai rapid, 170 g mai ușor și 14% mai rigid, cu un cockpit nou aerodinamic cu posibilități de personalizare de neegalat.
Canyon a oferit de 6 ani cursiera aero Aeroad direct consumatorilor la un preț absolut rezonabil. Însă de la lansarea versiunii pe disc în 2016, cursiera populară nu a suferit nicio îmbunătățire. Doar speculații permanente în ultima vreme despre o nouă versiune care, iată, e aici.
De atunci, Canyon a muncit din greu pentru a aduce cea mai rapidă cursieră a lor la un alt nivel și pentru a o face mai rapidă. Dezvoltată împreună cu experții în aerodinamică Swiss Side și câțiva cicliști profesioniști dintre cei mai rapizi, noul Aeroad e mai rapid și mai integrat. Însă e mai confortabil decât a fost vreodată, mai agil și folosește noul cockpit integrat CP18 ce include posibilitatea de ajustare a înălțimii pe 15 mm și a lățimii cu 40 mm fără a fi nevoie să se taie nimic, bicicleta fiind ușor acum de adaptat tuturor cicliștilor.
Canyon a anunțat că echiparea cea mai ușoară a noului Aeroad este Aeroad CFR Di2 și are o greutate de 7.26 kg în mărimea M, cu roți cu profil înalt și powermetru incluse, dar fără pedale. Alejandro Valverde a concurat că Aeroad-ul său CFR în Turul Franței chiar și în etapele montane, alegându-l în locul modelului mai ușor Ultimate CFR. Echiparea sa de competiție avea 7.02 kg cu roți Zipp 202/303 NSW și pedale incluse.
Canyon spune că noul cadru CFR are doar 915 g iar furca 425 g față de 1010 g și 445 g la modelul anterior CF SLX. În comparație cu o cursieră lejeră, Aeroad CFR este doar cu 500 g mai grea decât Ultimate CFR.
Canyon spune că nu au dorit niciodată să facă cea mai rapidă bicicletă în tunelul aerodinamic, ci să facă una mai bună din toate punctele de vedere. Asta înseamnă ca în timp ce au lucrat să reducă rezistența aerodinamică, s-au străduit să facă și o bicicletă aero cu frâne pe disc ce poate fi adusă la 6.8 kg.
Canyon împreună cu Swiss Side au lucrat intens timp de 4 luni și au testat de 7 ori mai multe forme de tuburi decât la orice altă bicicletă anterioară. Astfel au reușit să elimine acei W de frână aerodinamică într-o bicicletă ce nu pare atât de diferită de modelul anterior.
Formele rapide obținute prin proiectare CFD au fost apoi testate în tunelul aerodinamic GST împreună cu o pereche de picioare rotative. Echipa de ingineri a reușit chiar să obțină reduceri ale frânei aerodinamice mai bune odată cu creșterea unghiului curentului de aer, lucru ce se regăsea doar pe cele mai moderne roți aero.
Mai mult însă decât să facă bicicleta mai aerodinamică, cei de la Canyon au redus din proprietățile aero ale celui mai rapid prototip, preferând un design mediu ca performațe dar care păstrează confortul generației anterioare și are o greutate mai mică. Rezultatul este noul Aeroad care este mai performant cu 4.4 W în medie cu picioarele mobile montate, cu 5.4 W mai performantă cu picioarele și 2 bidoane și până la 7.4 W mai rapidă doar bicicleta simplă, fără ciclist.
Pentru a păstra greutatea redusă, Canyon a rezistat tentației de a folosi tuburi mai alungite, super aerodinamice, concentrându-se pe reproiectarea straturilor de carbon folosind aceleași fibre performante ca la modelul super ușor Ultimate CFR. După ce au obținut reduceri medii dar mulțumitoare a frânării aerodinamice, Canyon s-a concentrat pe rigiditatea headtube-ului și a monoblocului, aceasta fiind crescută cu 14% în același timp cu reducerea cu 168 g a greutății față de modelul anterior Aeroad CF SLX.
Beneficiile se adună puțin câte puțin. Noua tijă alungită aero este în mod surprinzător mai ușoară cu 6 g, folosind o structură hibrid cu tub dublu care este de fapt de două ori mai puțin alungită pe bucata din interiorul cadrului. Dacă se adaugă noul sistem de prindere a tijei, se mai scad 10 g.
Noul P18 Aerocockpit a pierdut mai mult de un sfert din greutatea modelului anterior H36, mai exact 27%, fiind mai ușor cu 37 g doar din cauză că nu mai are nevoie de locaș pentru joncțiunea Di2.
Cablurile modern integrate total aduc un aspect de bicicletă curată și cresc performanțele, uneori chiar și cu 3 W, însă au fost o problemă pentru o companie care livrează bicicletele direct cicliștilor, fără să ajungă la un mecanic. Așa că noul cockpit a fost proiectat să fie simplu de configurat.
Aici vine să rezolve problema noul CP18 Aerocockpit cu pipă și ghidon integrate, cu aripioare demontabile ce permit lățirea ghidonului cu 20 mm în ambele direcții și a înălțimii cu 15 mm fără a fi nevoie să se taie elemente și fără a afecta rutarea internă.
Chiar dacă Aeroad este o bicicletă de competiție de nivel profesionist, înălțimea ghidonului e considerabil mai mare decât la modelul anterior, aproximativ 10 mm în mărimile medii, chiar și cu flexibilitatea redusă dată de limitările noului sistem Aerocockpit. Canyon spune că această poziție e rezultatul analizei poziției reale a cicliștilor amatori și a celor profesioniști. Dar mereu vor exista doritori de poziții mai agresive, așa că cei de la Canyon testează un cockpit mai plat, chiar negativ împreună cu cicliștii profesioniști, produs ce va fi probabil disponibil de primăvara viitoare.
Geometria bicicletelor, în special înălțimea monoblocului și geometria furcii, au fost proiectate pentru a folosi o anvelopă mai mică în față pentru aerodinamică mai bună și una mai mare în spate pentru aderență și confort. Cu chainstay-uri mai scurte cu 5 mm și distanța dintre roți redusă la aproape toate mărimile, noul Aeroad are o direcție mai agilă și un echilibru al greutății orientat mai în față, pentru a îmbunătăți manevrabilitatea. Totuși există loc pentru anvelope de 30 mm.
Schimbările de geometrie sunt totuși minore, Canyon nedorind să schimbe prea mult lucrurile care funcționează perfect. Unghiul furcii și al tijei de șa sunt relativ neschimbate iar reach-ul a fost doar mutat între mărimi, datorită apariției mărimii 3XS în varianta CF SL.
În total sunt disponibile 8 variante de echipare pentru Aeroad, cu trei cadre din fibre de carbon diferite, plus un kit de cadru separat. Deși toate folosesc în general aceleași tehnologii aerodinamice și aceiași geometrie de race, există diferențe substanțiale între fibrele de carbon folosite, iar prețul variază de la 3300 Euro pentru modelul cel mai ieftin până la 9000 Euro în celălalt capăt al gamei.
Cel mai accesibil model e Canyon Aeroad CF SL cu un preț ce începe de la 3300 Euro cu transmisie mecanică, dar fără rutarea internă completă. Sunt disponibile și mărimi mai mici și roți 650b pentru cicliștii de înălțime mai mică.
Canyon Aeroad CF SLX trece la configurația complet integrată datorită transmisiilor elecronice și a cockpit-ului reglabil Aerocockpit. Prețurile încep de la 5000 Euro și includ ultimul model de roți tubeless din carbon de la DT Swiss.
În top stă Canyon Aeroad CFR care a fost construit fără limite, după standardul Canyon Factory Racing, din carbon ultra hi-mod și cu echipări super premium. Se poate alege dintre Shimano DuraAce Di2, SRAM Red AXS sau Campagnolo Super Record EPS, prețurile începând de la 7500 Euro.
Este oferit și un kit de cadru Aeroad CFR pentru cei ce vor să construiască o bicicletă mai ușoară decât cea cu care a concurat Alejandro Valverde în etapele montane din Turul Franței.
Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.
Informații de pe bikerumor.com
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.