Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie,…
”Cum ar fi să construim o bicicletă doar pentru plăcerea de a pedala?”
Asta a fost ideea din spatele noului Specialized Aethos, o bicicletă care a început ca un concept și a terminat prin a sparge regulile design-ului bicicletelor.
Dacă o bicicletă cum e Tarmac e destinată clar să învingă în curse, Aethos e o cursieră făcută pentru orice altceva. De afară pare extrem de simplă, cu logo-uri mici, monobloc filetat, scheme de culori subtile și elemente prietenoase cu utilizatorul.
Oricum e cea mai ușoară bicicletă făcută vreodată de Specialized, ei spun chiar că e cea mai ușoară cursieră pe disc produsă vreodată în serie de cineva.
Numerele contează, așa că iată-le: bicicleta completă poate să ajungă, cu o echipare uzuală, la o greutate completă de 5.9 kg. Evident, cu piese de top.
Este cea mai avansată tehnologic cursieră făcută de ei vreodată E o bicicletă extrem de performantă, dar fără a fi proiectată pentru competiții.
A fost un concept atât de ciudat încât managerii de produs de pe partea de road și gravel vorbeau despre el în secret pentru că nu erau siguri că va fi aprobat de management.
Ideea a apărut acum mulți ani, când se lucra la Tarmac SL6. Specialized a spus atunci că prioritatea pentru acel model și următorul, SL7, va fi să se depărteze tot mai mult de nevoile cicliștilor amatori. Adică se vor focaliza aproape exclusiv pe competiție. Cicliștii amatori au fost lăsați oarecum deoparte, așa că Aethos a fost concepută special pentru ei.
Modul tradițional de a concepe o bicicletă este proiectarea unui downtube și a unei zone a monoblocului supradimensionate pentru a mări transferul de putere, legate cu tuburi superioare mai subțiri și mai mici pentru confort. Dar inginerii au observat că o mare parte din flexarea parazită apare din torsionarea zonei headtube-ului, lucru ce i-a intrigat.
Au început atunci să jongleze cu modele virtuale și au creat 100 de forme, mărimi și sturcturi diferite pentru fiecare parte a cadrului, după care au început să le combine. Le-au testat pentru accelerare, viraje, frânare și toate forțele la care ar fi supuse. Practic a fost testat echivalentul a peste 100.000 de forme diferite de cadru pe computer, timp de peste 16 săptămâni.
De aici, au filtrat totul la 20 de variante, punctele cheie de interes fiind zonele superioară și inferioară a seattube-ului, top tube-ului și downtube-ului precum și coroana furcii. Apoi au construit prototipuri de test pe care le-au și folosit. Pentru că simularea pe calculator nu poate spune cu siguranță un lucru: modul în care se va comporta bicicleta odată ce cauciucul atinge asfaltul!
După ce au obținut forma dorită, au început să jongleze cu structura straturilor. Primul prototip a avut 560 g și a trecut de 75% din teste. Pentru ei, asta a însemnat un rezultat foarte bun. Mai mult, fiecare fibră a fost sub tensiune, nu au existat fibre inutile în structură.
În unele cadre de bicicletă se presupune că doar 60% din fibre sunt supuse efectiv stress-ului. Pe Aethos 95% dintre acestea sunt direct sub tensiune. Iar pentru a obține asta nu au trebuit adăugate prea multe fibre primului prototip.
După încă câteva mici modificări, cadrul a putut trece toate testele și s-a comportat fantastic. Greutatea finală a modelului S-Works mărimea 56 în culoarea Satin Carbon/Jet Fuel este de 585g cu o eroare de 5 g.
Greutatea medie a cadrelor vopsite pentru fiecare mărime S-Works este următoarea:
49 | 52 | 54 | 56 | 58 | 61 |
550g | 565g | 575g | 585g | 623g | 643g |
Asta e cu standarde normale, fără elemente integrate sau piese dedicate. Cadrul are monobloc filetat BSA, gât conic standard, tijă și clemă de șa standard circulare, spațiu pentru anvelope de 32 mm și o limită de greutate a ciclistului de 125 kg.
Cadrul e incredibil de robust, cu aceiași grosime a peretelui tuburilor ca la SL6 și e capabil să facă față porțiunilor cu gravel (dar nu e un gravel bike).
Totul sună excelent și se datorează aproape exclusiv formei tuburilor. Restul se datorează unor mici elemente particulare de design, unul dintre ele fiind cel al dropout-urilor furcii.
Majoritatea furcilor au o zonă a dropout-urilor extrem de rigidă pe partea cu discul datorită localizării acolo a inserției de metal a prinderii etrierlui, care oferă posibilitatea de a monta direct pe furcă etrierul pentru disc de 140 mm, necesitând un distanțier pentru a folosi disc de 160 mm.
Dac cum aproape orice cursiere, inclusiv aceasta, are pe față disc de 160 mm, au proiectat o prindere de etrier mai ușoară și mai simplă, pregătită direct pentru această mărime de disc. Rezultatul a fost o creștere a zonei goale din furcă și scăderea greutății cu aproximativ 10 g. Bonus, au salvat 2 g din prinderea mai scurtă a frânei.
Raportul rigiditate/greutate este mai bun ca la modelele competiției. În ciuda greutății foarte mici, bicicleta coboară la fel de bine precum urcă. Echipa spune că le-a dat încredere multă pe coborârile montane lungi în viteză. Majoritatea au obținut PR-uri pe coborâri cu această bicicletă.
Bicicleta nu a fost folosită în curse sau în Turul Franței datorită greutății sub normele UCI, deși are sticker de aprobare din partea organizației. Specialized spune că ar fi trebuit adăugată atâta greutate pentru a atinge minimul UCI încât au preferat să păstreze avantajele aerodinamice ale modelului Tarmac SL7 care se apropie de această valoare.
Pentru un cadru atât de special a fost nevoie și de o ediție specială.
Cea mai ușoară echipare e Founders Edition ce vine echipată cu roțile Roval Alpinist CLX, ghidon și pipă dintr-o bucată, șa Romin S-Works, transmisie Shimano Dura-Ace cu powermetru și monobloc și rotițe de schimbător CeramicSpeed. Bicicleta completă are 5.9 kg, cu 100 g mai ușoară decât următoarea echipare S-Works.
Prețul de vânzare e 14.500$ și vor fi produse doar 300 de exemplare. Bicicleta a primit schema grafică specială Satin Brushed Liquid Silver Holographic, cu detalii asortate pe anumite părți ale componentelor.
Aethos va fi disponibilă inițial doar în versiunea S-Works, în 7 culori diferite, kit-urile de cadru costând 5200$ cu toate piesele necesare. Culorile sunt:
- Gloss Snake Eye Chameleon/Monocoat Black
- Gloss Forest Green/Gold Pearl/Flake Silver
- Satin Carbon/Gloss Black Chrome
- Gloss Clay/Flake Silver
- Satin Flake Silver/Red Gold Chameleon Tint/Brushed Chrome
- Satin Carbon/Red Gold Chameleon/Bronze Foil
Schema Jet Fuel este de fapt nevopsită și folosește doar câteva stickere aplicate, ce pot fi scoase ușor fie pentru un aspect curat, fie pentru a fi vopsit cadrul. Nu mai e nevoie de nicio pregătire a suprafeței, deși e greu de crezut că cineva ar adăuga 100 g de vopsea pe un cadru atât de ușor.
Bicicletele echipate sunt disponibile în doar două echipări, una cu Shimano Dura-Ace Di2 și una cu SRAM Red AXS eTap. Ambele costă 12.500$ și ambele sunt disponibile doar cu transmisie electronică – nu există porturi pentru transmisii mecanice.
Echiparea ambelor variante include
- Tijă din carbon Roval Alpinist
- Ghidon din carbon S-Works Short-and-Shallow
- Pipă din aluminiu S-Works SL
- Roți Roval Alpinist CLX
- Anvelope S-Works Turbo Cotton 320tpi 700×26
- Ghidolină Supacaz Super Sticky Kushi
Echiparea Shimano are componente complete R9100/9150/9170 precum și un powermetru dual inclus în angrenajul 52/36.
Modelul cu SRAM Red are inclus powermetrul Quark în angrenajul cu foi 48/35.
Bicicletele și cadrele sunt disponibile deja online și la distribuitori.
Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.
Informații de pe bikerumor.com
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.