Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei…
Evenimentele de presă susținute de către producătorul Merida la început de februarie sunt momentul în care compania își face publică filozofia pentru sezonul care bate la ușă. Iar acum că echipa de WorldTour Lampre se bazează pe taiwanezi să le livreze cele mai bune biciclete pe care le poate dezvolta și produce, miza crește. Oferta din acesta an a Merida pentru Lampre este mai săracă numeric, oferind 3 modele în loc de 4, dar nicidecum nu a scăzut din punct de vedere al performanțelor, poate din contră, grație biroului de proiectare condus de germanul Jurgen Falke.
Inginerul german s-a uitat peste niște studii anterioare legate de rezistențele pe care ansamblul bicicletă-ciclist le întâmpină și îi încetinesc înaintarea și a prezentat un material conform căruia rezistența aerului realizează acest lucru în proporție de 73%, fiind cea mai importantă rezistență.
Așadar, a decis să optimizeze din punct de vedere al confortului modelul Reacto Evo, cel cu cele mai eficiente trăsături aerodinamice. Firește, nivelul său de confort nu îl egalează pe cel al unei curisere clasice, însă valorile sunt apropiate, motiv pentru care echipa italiană Lampre-Merida va folosi Reacto Evo ca bicicletă principală în sezonul 2014. Prin urmare, modelul Scultura SL nu se mai regăsește în arsenalul de viteză al italienilor. Celelalte două modele pe care echipa se va baza sunt Ride Pro Team, model de anduranță, pentru cursele care conțin sectoare de drum pavate, și Warp TT, destinat contratimpului.
Cât despre trăsăturile Reacto Evo (foto sus), este în mare parte similar cu modelul de anul trecut, având o rigiditate sporită, țevi care respectă profile aerodinamice consacrate, clemă de prindere a șeii integrată în cadru frână de spate plasată lângă rulmentul pedalier și frână de față direct mount integrată în furcă (prinsă în 3 puncte ale furcii).
O cursieră aero are ca scop eficiență maximă pe teren plat și acest lucru presupune o rigiditate sporită și, deci, confort mai redus. Pentru a contracara într-o anumită măsură acest efect dureros în special asupra spatelui, inginerii de la Merida au apelat la tija de șa S-Flex, care flexează un maximum de 4,5mm în cazul unei sarcini de 100 de kilograme.
Nici modelul Ride Pro Team (foto jos) nu a suferit modificări substanțiale, furca fiind cea mai notabilă dintre acestea, căpătând o formă care să ajute la scopul declarat al acestei biciclete, atenuarea vibrațiilor cauzate de drumuri în stare nu tocmai bună.
Warp TT rămâne complet neschimbată, producătorul recunoscând că momentan nu există modificări care să influențeze în vreun mod semnificativ performanțele acesteia, dar modelul oricum se menține în elita bicicletelor de contratimp conform clasamentelor făcute în urma testelor din tunelul aerodinamic. Cât despre Scultura SL, încă nu i s-a cântat prohodul, echipa de ingineri Merida declarând că anul viitor vor să lanseze o versiune îmbunătățită în mod sensibil a cursierei.
Foto: Dan Mazilu
Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.