Acum citesti
Adroit Linkage este o nouă furcă ce folosește un amortizor de spate

Există câteva furci ciudate pe lumea asta iar printre ele se regăsește acum și noua Adroit Cycleworks Linkage. Produs al colaborării între Avid Essentials și Adroit Cycleworks, modelul actual e în dezvoltare de aproximativ doi ani. A mai existat o versiune, dar nu funcțională. Modelul promite o funcționare fină, fără frecări, o rigiditate excelentă și posibilități masive de reglaj.

Folosirea unui amortizor spate în furca față are câteva avantaje. Toate articulațiile folosesc rulmenți etanși cu excepția prinderii amortizorului, existând un kit de upgrade la rulmenți și pentru acestea. Beneficiul este o funcționare extrem de fină, astfel că în laborator, fără amortizorul montat, greutatea unei simple foi de hârtie face sistemul să se miște. La o furcă normală intervine frecarea cu garniturile dar și forțele direcționate în față și spate care apasă pe garnituri și bucșele de ghidaj. Nicio frecare de acest gen nu apare aici.

Din punct de vedere al reglajului, a fost preferat amortizorul Fox FLOAT X2 cu o gamă mare de ajustare pentru compresia la viteză mare și mică și pentru revenire. Mai există și reglajul prin modificarea presiunii și a volumului de aer. În plus, prin modificarea lungimii și cursei amortizorului, se poate modifica cursa și înălțimea furcii. Prin mutarea unui braț ajustabil se poate regla rata de progresie.

Proiectul folosește brațele de control verde (superior) și galben (inferior), similar cu suspensia față a majorității mașinilor. Amortizorul e atașat jos de un braț de prindere, care e conoectat de brațul de control superior (verde) printr-un cuplaj (roz).

Când brațele urcă, brațele superioare împing în sus brațul de control superior pentru a comprima amortizorul. Prinderea superioară a amortizorului se face de pipa integrată de 32 mm care e inclusă. Totul se montează pe un headtube standard conic.

Brațul de direcție inferior (roșu) pare mare dar nu se întinde în spate mai mult decât cel al unei furci cu cursă lungă uzuală. Deci dacă cadrul acceptă o furcă Fox Boost 36 sau RockShox Bluto ar trebui să fie spațiu suficient și pentru furca aceasta. Singura limitare e ca furca să nu atingă downtube-ul la virare maximă.

Furca e proiectată să fie flexibilă. Nu moale ci mai degrabă adaptabilă. În configurația standard are o cursă de 160 mm cu un amortizor 200×57 Fox FLOAT X2. Deoarece funcționarea e aproape perfect liniară, pentru a schimba cursa trebuie schimbată doar lungimea amortizorului.

Pentru o cursă de 170 mm se poate monta un amortizor de 215×70. Pentru o cursă de 140 se poate pune unul de 165×38. Reglarea cursei va afecta și înălțimea furcii, așa că dacă cadrul e proiectat pentru o anumită lungime de furcă, prelungirea acesteia prea mult poate să afecteze grav geometria și manevrabilitatea bicicletei, cum e de fapt cazul cu orice furcă. Prinderile sunt pentru amortizor metric dar se poate monta și un model non-metric folosind distanțiere.

Vor fi oferite două versiuni ale furcii Linkage, Base și Premium. Modelul Base are raportul de funcționare fix și dimensiuni ideale pentru a înlocui o furcă de 160 mm. Are brațe ți cuplaje din fibră de carbon, dar coroana și prinderea amortizorului sunt din aluminiu. Restul pieselor sunt standard din aluminiu și oțel. Greutatea anunțată e de 1895 g și prețul e de 999$. Este deja disponibilă pentru precomandă cu livrarea la finalul lunii iunie. După lansare, prețul va rămâne la fel, dar amortizorul primit va fi modelul mai slab DPX2, dar care o va ușura cu aproximativ 45 g. Pe modelul Base reglajele sunt cele ale amortizorului sau cele obținuite prin schimbarea acestuia cu unul de alte dimensiuni.

Modelul Premium are coroana superioară din carbon, piese din titan și prindere de amortizor reglabilă. Astfel se poate schimba unghiul amortizorului, cu cât e mai înclinat funcționarea fiind mai progresivă și cu cât e mai vertical fiind mai liniară. Raportul de transmisie a suspensiei e de 2.6:1 la modul liniar dar poate să scadă la 2.3:1 prin reglaje. Greutatea pentru modelul Premium cu amortizor X2 este de 1655 g iar prețul anunțat e de 1499$.

Furca e proiectată pentru roți și anvelope 29 sau 27.5+ Boost. Se pot monta anvelope de până la 29×3.0 (adică 29+) dacă cursa nu crește peste 160 mm. Cursa reală poate fi între 140 și 170 mm, ceea ce corespune cu modelele echivalente telescopice. Unghiul bicicletei trebuie să fie între 67 și 62 de grade. Furca e disponibilă momentan doar cu offset de 51 mm, dar se lucrează la una cu 44 mm pentru a funcționa cu biciclete ca Transition Speed Balanced Technology sau alte modele moderne de trail/enduro cu top tube lung și pipă scurtă.

Pentru cei ce vor un model și mai ușor, e în dezvoltare o versiune cu un singur braț ce folosește o inserție în formă de L prinsă în brațul inferior, cu un ax standard thru de 15 mm care iese din aceasta. Se așează roata și se asigură cu o piuliță specială. Piulița are pretensionare cu arc, astfel că odată ajuns la cuplul recomandat previne suprastrângerea. Desing-ul e inteligent deoarece se pot folosi butuci standard cu ax thru de 15 mm, nu e nevoie de o versiune specială Lefty. Greutatea actuală a prototipului e de 1525 g datorită axului care e destul de greu pentru a fi rezistent, dar se dorește să se ajungă la o valoare în jur de 1400 g sau mai mică până în August. Prețul planificat e de 1199$ cu amortizor X2.

Cu o rată de compresie liniară de 2.6:1 cu amortizorul proiectat, furca va permite folosirea și a altor modele de amortizor. Chiar dacă e proiectată pentru modelul Fox Float X2 cu reglaj standard, alte modele nu vor influența radical rata de compresie și cursa. Beneficiul nu e doar de versatilitate ci și de costuri. Piața e plină de amortizoare noi luate de pe biciclete direct pentru upgrade, la un preț bun. Dacă va fi disponibil un model fără amortizor, se va putea face o configurație foarte ieftină.

Un ultim beneficiu e simplitatea service-ului, amortizorul se scoate ușor pentru service și nu există piese interne la care e greu de ajuns. Iar dacă o piesă se rupe într-un accident, se poate înlocui doar aceasta nu toată furca.

Furca a fost supusă la toate testele UCI și le-a trecut, fiind mai rigidă decât majoritatea concurenților, la același nivel cu un RockShox Boxxer World Cup. Furca a fost testată intens pe teren.

Mai multe informații se găsesc pe pagina producătorului.

Informații de pe bikerumor.com

 

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

twenty + 19 =