Acum citesti
Sinaia – cea mai „românească” staţiune de schi

Sau Sinaia – locul unde muntele se întâlneşte cu prostia. Puteţi considera titlul preferat dintre cele două. Mi-e indiferent. Ce e sigur e că Sinaia este staţiunea noastră de schi situată la cea mai mare altitudine şi că momentan aceasta este o bătaie de joc la adresa turiştilor. Informaţiile care urmează nu trebuie luate de bune, nu este vorba de vreo investigaţie jurnalistică profesionistă, cu informatori anonimi şi documente senzaţionale. Este ce am putut constata personal, alături de unele zvonuri auzite la o cafea la baza pârtiei. Şi de la început am să spun că nu voi lua partea nimănui, deoarece nu ştiu exact care este conflictul şi cine are dreptate. O să iau totuşi partea mea, a turistului scârbit de toată situaţia, care ar vrea să schieze şi să pedaleze într-un mic rai al sporturilor montane, nu să se ferească să nu îl calce jeep-urile pe pârtia de schi.

Una peste alta, situaţia de la Sinaia, sau mai bine zis aberaţia de la Sinaia se prezintă aşa, pentru necunoscători:

12274610_1221508844531144_5054870668214557529_nÎncă dinainte de revoluţie, de fapt de prin anii 70 (nu mă chinui acum să aflu o dată exactă, e irelevant) Sinaia, staţiune regală, a fost dotată de autorităţile comuniste cu nişte instalaţii moderne (la vremea respectivă) de transport pe cablu în vederea practicării turismului şi a sporturilor de iarnă: telecabina cu două tronsoane între Sinaia – Cota 1400 – Cota 2000, un telescaun de două persoane pe Valea Dorului şi vreo 4 teleschiuri pe vârfurile din împrejurimi (nu ştiu exact câte au fost iniţial). Totul a funcţionat în stilul comunist, pe bază de stat la coadă cu orele, până acum câţiva ani când cei de la Teleferic S.A. – actualii proprietari ai instalaţiilor comuniste de pe Valea Prahovei – s-au gândit să îmbunătăţească transportul pe cablu între cotele 1400 şi 2000 unde iarna telecabina era insuficientă (sau s-au gândit mai mult la profit, evident) şi au montat un telescaun modern debraiabil de patru persoane în paralel cu vechea cabină, instalaţia fiind mult mai rapidă şi preferată de schiori, exceptând zilele cu vânt puternic deoarece telescaunul cel mai expus la vânt din Valea Prahovei nu a fost dotat cu protecţii. Schiul a continuat o perioadă în zonă folosind aceste instalaţii: cabina şi scaunul nou între cote şi scaunul vechi şi paradit din Valea Dorului, toate trei având acelaşi tarif, deşi oricine ar putea spune că e de bun simţ ca instalaţia din Valea Dorului să coste cam jumătate din preţul celorlalte două, fiind mult mai scurtă. Teleschiurile vechi nu mai funcţionează deloc, eu unul nu le-am văzut mergând de mulţi ani, deşi se pare că anul ăsta unul dintre ele avea montate crose ca şi cum ar aştepta să fie pornit… Până aici avem imaginea staţiunii tipic comuniste cu mici aduceri la zi.

Între timp, Primăria Sinaia a decis să îşi instaleze propriile instalaţii de transport pe cablu, o telegondolă modernă în paralel cu tronsonul inferior al cabinei, până la Cota 1400 şi un telescaun modern debraiabil în Valea Dorului, pe un alt picior, cu pârtii mai lungi decât cea veche. Dacă noul scaun a fost considerat de toată lumea binevenit, majoritatea schiorilor fiind sictiriţi de scaunul cel vechi în secolul XXI, utilitatea gondolei din oraş ne-a scăpat multora, mai ales că la Cota 1400 se poate ajunge foarte bine şi cu maşina. Dar toată lumea era fericită că avem mai multe instalaţii pe care să le folosim!

Ei bine, nuuuuuuu…. Încă din primul moment, cei de la Primăria Sinaia şi cei de la Teleferic S.A., proprietarii instalaţiilor, nu au găsit nicio cale de a se asocia pentru a oferi servicii de calitate. Nu, instalaţiile unora funcţionează cu un tip de bilete, ale celorlalţi cu alt tip de bilete. Şi deşi Teleferic S.A. poate să ofere o „soluţie completă” de schi în zonă, lumea a fost mereu atrasă de scaunul modern al celorlalţi, dorind să urce să se dea cu acesta. Dar…. problemă! Primăria nu avea nicio instalaţie între Cota 1400 şi Cota 2000, aşa că schiorii erau nevoiţi să cumpere un abonament iar apoi să mai cumpere şi un bilet simplu pentru cabină pe tronsonul 2 ca să ajungă de la o instalaţie la alta.

În paralel cu asta, Primăria Sinaia, după ce s-a dat în folosinţă gondola spre 1400, a închis abuziv de mai multe ori drumul care urcă până acolo, punându-şi gorilele de la Poliţia Locală să blocheze intrarea turiştilor. Ba mai mult, de multe ori chiar nu au mai dezăpezit drumul, făcându-l accesibil doar cu maşinile de teren sau cu lanţuri. Oare pentru siguranţa turiştilor, sau ca să îi oblige să folosească gondola? Şi dacă tot au urcat cu gondola, să se dea cu scaunul lor restul zilei? În fine, de obicei după ceva ceartă şi după ce ţi se explică faptul că mergi pe riscul tău, reuşeai să treci cu maşina mai departe…

Şi ajungem în decembrie 2015… Primăria Sinaia a decis că e o prostie toată treaba. Dar nu, nu s-au înţeles cu cei de la Teleferic S.A. (încă o dată precizez că nu ştiu cine cu cine nu s-a înţeles, adică nu ştiu cine e cel bun şi cel rău, dacă nu cumva sunt răi ambii). Nu, soluţia lor: să mai monteze o gondolă între 1400 şi 2000, în paralel cu telecabina şi telescaunul existente, deci trei instalaţii paralele, la câţiva zeci de metri una de alta. O investiţie cu care se puteau amenaja instalaţii noi de schi înspre Padina sau în altă direcţie. Nişte sume fabuloase de bani cheltuite pentru că… unii nu se pot înţelege între ei.

Şi a dat şi prima zăpadă a sezonului iar Sinaia a fost binecuvântată cu un strat suficient pentru a se schia în condiţii decente până la 1400 şi ideale sus pe platou… Toţi şi-au pregătit instalaţiile care, proaspăt gresate, vopsite şi verificate aşteptau sportivii… Dar în loc de schiori, cei de la primărie împreună cu poliţia… vin cu un ordin de demolare pentru telescaunul celor de la Teleferic S.A. Nu am înţeles exact ce trebuie demolat, se pare că nu toată instalaţia, doar casa de bilete şi camera de comandă se pare că se întindea… 2 m mai mult decât era autorizaţia. Aşa că în loc să transporte schiorii, telescaunul se… demolează. La 20 m mai încolo, telegondola primăriei, în decembrie deja, nu are nici cablurile trase. I-a luat probabil iarna prin surprindere. Oricum, toată zona este un mare şantier, cu urme de şenile şi noroaie până la genunchi, o imagine apocaliptico-industrială, nu tocmai ce îţi doreşti să vezi când ajungi la munte…

Bonus: ajunşi pentru o zi de schi, am găsit toată pârtia Drumul de Vară care face legătura între Cota 2000 şi 1400 tocată de ratracuri care nu şi-au lăsat jos dispozitivul din spate de nivelare, deci practic distrusă complet de şenile. Partea nasoală este că, deşi există variantele negre Papagal, Târle şi Carp, nu se poate ajunge jos fără a folosi Drumul de Vară măcar pe o mică porţiune. Iar acesta era făcut varză tot, deşi zăpadă era suficientă pentru schiat în condiţii excelente. M-am gândit cine şi de ce să facă asta: cei de la primărie pentru ca lumea să nu mai schieze pe instalaţiile concurenţei a fost cea mai plauzibilă idee. Cert este că ne-au stricat începutul de sezon. Ca să fie siguri că e varză tot, au coborât cu ratracul şi pe partea inferioară din Târle, pe lângă stână. Iar acum vreo 2 zile, pe drumul de vară, care mai avea zăpadă doar pe margine, era să dea peste mine… un pick-up de teren!

Ce ne va rezerva acest sezon? Probabil se va trage din greu pentru ca noua gondolă să fie gata până la sărbători (deşi mi se pare SF) iar apoi vom avea, practic, două staţiuni într-una singură. Şi nu se ştie exact dacă nu va fi cu un telescaun modern, care a costat milioane de euro, demolat din ordinul primarului. Sper doar să nu îşi strice toată iarna pârtiile unii la alţii cu ratracul…

Doamne, ce bine că mă dau pe schiuri de tură !!!

Vezi Comentarii (13)
  • Trist! Dar se stie de multi ani despre mizeriileprimarilor de pe Valea Prahovei. O singura corectie la articol cea mai inalta statiune de schi de la noi este Paltinisul (1442 m), in curs de amenajare fiind Ranca, care va detrona Paltinisul si care este situata la 1600 m. Cea mai inalta statiune de pe V. Prahovei este Predeal (1110 m). Sinaia, daca imi aduc bine aminte este la 850 de metri altitudine, deci cu siguranta nu este cea mai inalta, chiar daca domeniul sau schiabil ajunge pana la peste 2000 de metri.

    • In legatura cu altitudinea, pe noi schiorii ne intereseaza cel mai inalt punct unde se ajunge cu cablul, fiind relevant pentru nivelul zapezii. Si prin Alpi spunem ca o statiune e la 3200 m desi evident orasul e mult mai jos. Dar corect ar fi într-adevăr „cel mai înalt domeniu schiabil” că stațiunea e jos.

  • Frustrarile tale sunt fondate si adevarul este cel prezentat. Sinaia a ramas o destinatie de o zi fiind aproape de Bucuresti. Situatia e groaznica cu cei doi operatori, iar vremea este de multe ori capricioasa. Instalatia noua de la 1400 la 2000 nu e gata anul acesta. Doar o sa fie testata si data in folosinta la anu daca nu mai intervin alte probleme. Statiunea de la baza inca mai are de lucru dar am sesizat ceva schimbari si pare curatica. Mie imi place sa combin skiul cu soarele primavara in lunile aprilie, mai la Sinaia cu plecare in timpul saptamanii.

  • Intamplarea face ca eu sa fi fost sambata, cand s-a deschis sezonul acolo, fix datorita lui Horatiu.
    Am ales varianta: masina pana la 1400, apoi telecabina, urmand sa folosim telescaunul din Valea Dorului. Cabina merge din 20 in 20 de minunte, in cel mai bun caz. Telescaunul din Valea Dorului, pe langa faptul ca e antic, ruginit, iti cade gheata in cap, nici nu are sistem de franare, sistem de ghidaj sau orice alt mod de asigurare a integritatii. Recunosc, a fost prima data cand il foloseam, dar mi-am jurat ca nu o sa mai calc pe acolo, dupa ce era sa ma loveasca un scaun in spate, din simplul motiv ca nu ma aliniasem corect, pentru ca … nu era niciun marcaj. Oamenii de acolo, erau foarte furiosi cand le-am zis ca ar prinde bine niste bete macar pe jos, sa stii sa unde sa te asezi. Revenind, ca sa folosesti instalatii vechi (cabina + scaun), am dat 80 de lei pe 10 punte. 2 puncte urcare, 2 puncte coborare cu cabina, urmand sa platim inca 2 puncte pe fiecare urcare cu telescaunul. Acolo cred ca ar fi trebuit sa coste 0.5 puncte urcarea, la ce conditii ofera. Apoi, ne-am decis sa ne mutam pe Valea Soarelui, la noul telescaun. Conditii mai mult decat decente, partii mai lungi, mai bune, mai variate. Basca, primele 5-6 urcari le-am facut gratis, ca nu aveau inca pus la punct centrul de vanzare. Atata timp cat cei vechi nu se strofoaca sa faca ceva pentru oameni, vor doar sa incaseze bani, sa creeze cozi interminabile si sa ii doara in basca, eu as fi tare fericit sa ii amendeze, sa ii demoleze, sa ii traga in teapa. Mi-a parut rau ca am ales sa merg pana la 1400 cu masina, ca la coborare sa stau 30 de minute in urma meltenilor cu cauciucuri de vara, care parcau in mijlocul drumului sau pe marginea lui si apoi impingand la masini. Sfatul meu, pana la deschiderea gondolei de la 1400 la 2000: mers pana la 1000, luat skipass pe 1 zi ptr gondola si scaunul nou de pe Valea Soarelui, apoi urcat cu cabina veche cu bilet singura urcare pana la 2000. Un sezon plin sa aveti!

  • Mai interesati-va si de actionarul principal/ amantul primarului din Sinaia, pe numele lui, Bogdan Falcescu. Gagiul asta a vopsit toata sinaia ROZ, decide lucruri pe acolo desi nu are absolut nici o treaba cu domeniul. Sinaia a fost si este o statiune buna pe maini proaste.

  • Aiurea si nu e singular cazul printre statiunile noastre. Insa nu pot sa inteleg pasiunea de a urca cu masina la 1400. Cred ca e ceva boala capatata prin sud? E logic ca primaria sa inchida drumul respectiv din punctul meu de vedere, lumea ar trebui sa parcheze la baza unde s-ar putea amenaja parcari suficiente si civilizate.

  • Propozitia ” Sinaia – locul unde muntele se întâlneşte cu prostia ” era mai bine amplasata la final, ca si concluzie. Ca sa nu dea cuiva impresia ca articolul de fata nu ar fi obiectiv, sau ar exagera cu ceva :). Felicitari!

  • Coruptia in tara asta e mare si asa au facut in multe locuri unde nu este zapada numai o luna max doua ,nu este posibilitate pt tunuri de zapada ect dar primarii cu relatii coruptii au facut telegondola telescaun si acu stau nefolositi ! Din pacate aceste instalatii ar fi trebuit sa faca in statiuni la alt peste 1000m si posibilitate tunuri de zapada ! Ministerele ar trebui sa faca un proiect si sa faca o statiune ca Poiana Brasov la Transalpina acolo este de toate !

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

two + eight =