Acum citesti
Incompetența și vânzările

În România ultimilor doi ani au apărut foarte multe magazine care comercializează biciclete. Online sau offline. Atât de multe încât unele dintre ele deja s-au închis. Odată cu acest mic „boom”, au apărut inevitabil și comercianții de ocazie, care sunt întotdeauna capabili să facă orice pentru a-și vinde marfa. Nimic condamnabil, deoarece nu cred să existe persoană care să nu vrea să scape de stocuri cât mai repede.


Singura mică problemă este felul în care respectivul comerciant o face. Bineînțeles că selecția naturală își urmează cursul firesc și în această industria a bicicletelor, dând naștere unora mai pricepuți iar altora, mai puțin pricepuți. Sau deloc pricepuți. Aceștia din urmă constituie defapt și subiectul acestui editorial, o categorie aparte setată pe modul „îi spun orice, măcar să cumpere”.


Pentru că afacerile cu biciclete au atins în România statutul de „așa e la modă” sau „asta prinde acum”, este clar ca bună ziua că în acest vortex au fost atrași diverși indivizi, care nu au cunoștiințe prea clare despre ceea ce doresc să vândă. Dar cu toate acestea o fac. Am tot întâlnit persoane în ultima vreme care se plângeau de „client service”-ul slab al unor magazine. Fie că erau serviți într-o totală necunoștiință de cauză, fie că li se induceau voit tot felul de carcaterisici inexistente ale unei biciclete, scopul era mereu același: de a-l vrăji pe cumpărător să achiziționeze cât mai repede produsul respectiv, să plătească și să dispară din magazin pentru a-i face loc următorului.


Și iată, cum am ajuns din vorbă în vorbă să aud tot felul de povești, în care clienții respectivi îmi relatau despre felul în care au fost tratați. Să pornești o afacere cu biciclete nu este deloc ceva rău, cu cât se vor vinde mai multe biciclete, cu atât mai bine. Dezamăgitor este faptul că doar unii au învățat ceva din criza care a pus stăpânire pe acest colț de Europă de Est și fac aici referire la vechea zicală „clientul nostru stăpânul nostru”. În domeniile grav afectate de criză, „client service”-ul este acum la cote înalte. În domeniul imobiliarelor sau cel al automobilelor, dacă te prezinți în calitate de potențial client, ești tratat cu un deosebit respect, precum un mic rege.


Dar bicicletele se vând aproape de la sine în această perioadă, prin urmare nu se mai pune deloc accent nici pe felul în care este servit clientul, nici pe informațiile care-i sunt oferite. Pentru că am avut destule de învățat de la această perioadă grea pe care o traversăm, nu putem decât să presupunem că la un moment dat, pe viitor, această nepăsare coroborată cu euforia în scădere a achizițiilor de biciclete, va duce inevitabil la o nouă sedimentare a pieței. Vor rămâne în picioare cei care chiar știu să vândă și mai mult decât atât, cei care o fac din plăcere. Ceilalți își vor închide obloanele orientându-se către the „next best thing” care le va aduce sume importante de bani. Cam așa stau lucrurile într-o economie de piață balcanică.


Practic nu poți interveni nicicum pentru a schimba această situație, aplicabilă dealtfel în orice domeniu. Cel mai bun lucru este să informezi, să-l faci pe client să realizeze că cel căruia îi va da banii pe următoarea piesă sau bicicletă, chiar îi merită, fiind un vânzător bun. Nu uita nicio clipă, că nu ești obligat să cumperi de la un vânzător flegmatic. Acum ai la dispoziție atâtea alternative, încât cu siguranță vei găsi rapid unul pe măsura pretențiilor tale.


Vezi Comentarii (8)
  • Ca sa nu mai vorbim despre cei care stiu ce vand dar nu stiu sau nu vor sa vanda anumite produse. De ce? nici eu nu stiu…Dar stiu ca astept de 2 luni un set de jante, cu tot felul de promisiuni de la diverse mnagazine si comenzi ramase in aer.

  • HeGoat nu stie despre ce vorbeste. Un magazin, ca sa-ti aduca tie doua anumite jante, se cam da peste cap. Una e sa faci comanda la dealer, care-ti zice lejer ca maine ai sau nu produsul respectiv, si alta e sa faci coamanda la importator, care si el la randul lui asteapta dupa producator in sine, sau alt intermediar.

  • Eu unul spun ca stiu ce spun. 🙂 Nu are rost sa ne certam aici. Sunt constient ca a aduce un anumit produs de la importator implica o procedura mai complexa ce depinde de mai multi factori. Cand mi s-a spus ca sunt pe stoc si vin in 2 zile nu i-am crezut si nici nu aveam astfel de pretentii. Dar apoi mi se tot spunea ba ca nu a venit curierul, ba ca se va face o noua comanda si apoi o alta comanda si tot asa. La alte magazine a fost o problema de comunicare si furnizarea unor informatii eronate. La alte magazine online si nu numai (de renume) site-ul nu era actualizat si ceea ce aparea a fi pe stoc de fapt nu era. Si povestea poate continua, nu doar cu ce s-a intamplat acum.

  • Si ce te faci cand magazine de renume care stiu ce vand umfla preturile cu nesimtire? Am vrut un Dahon Briza – gasit in vreo mai multe locatii online din Bucuresti – cu 2050 de lei, 2480 la repre4zentanta Dahon. Cum am avut experiente neplacute in trecut cu produse cumparate online am vrut sa comand la X-Sport in Timisoara. Magazin specializat de biciclete. Au zis ca ma costa minim 3000 de lei. La Sport Bike Center au fost mai corecti un pic si au cerut pretul de la reprezentanta. Well … pana la urma m-am riscat cu Bicishop (Bucuresti) si mi-am luat un Dahon Vitesse. Si cu toate astea … nici un reglaj facut la bicicleta (sau dak au facut – au facut-o prost). Am plecat de la tutorialele de pe freerider (multumesc foarte mult) si am reglat-o singur. La Sport Bike Center – pe un accesoriu de Abus Amparo (lantul si geanta de transport) – mi-au cerut 285 Ron (varianta de 85 cm). Pe Amazon.de – cu transport in Ro cu tot – ma costa aprox 37 euro. Am gasit in tm o alta „firma de apartament” (lacat.ro) care m-i la adus cu 134 Ron. Eu unul sunt lamurit – cu „magazinele de specialitate” – cel putin cele de aici. Cred ca daca te informezi bine inainte – poti gasi preturi mult mai bune la magazine online. Nu neg necesitatea service-urilor – ci doar preturile umflate de multe ori nejustificat – de catre unele magazine care stiu ce vand …
    Just my 2 cents opinion

    Daca se considera reclama/antireclama numele magazinelor – rog admin sa le stearga

    PS: am gasit freerider.ro extraordinar de util

  • Acum 3 ani am cautat o bicicleta si m-am hotarat asupra unui magazin. Nu spun numele, dar e un magazin considerat bun. Procesul a durat cam o luna. Oferta era mai mica ca acum. Apoi am asteptat 3 saptamani sa aduca marfa, sa am de unde-mi alege una (cautam o marime mare), nu prea exista ideea sa le spun ce vreau si ei sa-mi aduca. Ceva de genul „domne astea sunt, asteptati sa vina marfa noua daca nu va plac”.
    A venit marfa am vazut cam ce cautam, culoarea nu-mi placea dar am zis ca pot trai cu asta. Cand s-o cumpar efectiv parca mi s-a facut o favoare. Nu era reglata, a trebuit sa-i dau ceva la mecanic s-o faca. Costa 1500 de lei, la pretul asta ma asteptam sa fie perfecta, eu nu castigam banii astia intr-o luna. Reglajul a fost cam prost (un distantier dubios pe spate si nu prea schimba cum trebuie) dar daca vrei o iei, daca nu, nu. Am zis ok, detalii, o rezolv eu.
    Am plecat asa cu un regret, nu incompetenta ci lipsa de profesionalism. M-au convins sa nu mai trec pe la ei.
    Mergeam cu ea cam 30 de km aproape zilnic. Dupa 6-7 luni mi-a fost furata. Acum am o vechitura din targ.
    In ultimii ani au aparut mai multe magazine, am vazut baieti tineri amabili, cred ca s-au mai schimbat in bine lucrurile.
    Nu vreau sa fiu pupat in fund cand ma duc undeva, dar vreau sa mi se raspunda la intrebarile mele chiar daca unele sunt stupide, sa mi se explice de ce am nevoie nu sa mi se bage pe gat.
    Poate auzim ceva si de locuri unde sa nu ne reparam bicicleta, as avea ceva de spus dar nu vreau sa fac reclama proasta mai ales ca e proaspata experienta si tot timpul acord a2a sansa. Critica e constructiva.

  • Cristian- reprezentant Bicishop

    Bicicleta comandata de dumneavoastra trebuia sa fie reglata asa cum v-am spus si la telefon. Neatentia noastra a facut ca bicicleta reglata si repusa in cutia originala sa nu ajunga la dumneavoastra ci sa ramana in depozitul nostru, dumneavoastra primind o bicicleta fara reglaje in ambalajul original al producatorului. Ne cerem scuze inca o data!

  • pt. dl. Cristian – reprezentant Bicishop
    Vad ca v-ati dat seama cine sunt. Uneori e bine sa te opresti din polemicile care nu-si au rostul. Va faceti antireclama … pentru ca ma obligati sa va corectez.
    1. Am primit un Dahon – in ambalaj Oyama – deci un produs care a fost scos din ambalajul original (bicicleta expusa in magazin?) si pus ulterior intr-un alt ambalaj. Evident – prin asta contrazic doar faptul ca mi-ati trimis din greseala un produs nereglat aflat in ambalajul original. Neatentia dvs. m-a costat pe mine suplimentar – timp si nervi
    2. V-am cerut de 3 ori factura pentru produs neinclusa – tot din neatentie. Doar a treia oara cand am pomenit de OPC (unde clar m-as fi dus) v-ati miscat. Si am primit pe email o factura – atentie – nesemnata si fara stampila. Cu putin efort – as putea sa creez si eu un asemenea document. Astept – inca sa primesc originalul pe care l-ati pus la posta. Sper ca acel original este semnat si stampilat cu stampila firmei – asa cum este normal (o sa postez aici in caz contrar).

    In rest: scuzele se accepta – doar traim in Romania (serviciilor unde conteaza imaginea in primul rand – si faptele pe urma)

    Numai bine

  • Well … in clipa de fata mai pot spune doar un „Bravo Bicishop”. Am primit factura – stampilata plus un simbolic si neasteptat gest de 30 Ron – contravaloarea reglajului – gest la care sincer nu ma asteptam. Din punctul meu de vedere mi-ati oferit o gura de aer proaspat printre magazinele vanzatorilor nostri de biciclete. Sa zicem ca prin acest gest – imaginea magazinului dvs. este reparata in fapte si in vorbe.

    Va multumesc inca o data (in special dlui. Cristian).

    Numai bine

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

fourteen − nine =