Portbagajele auto pentru transportat bicicleta vin în multe forme și tipuri, fiecare cu avantajele și dezavantajele proprii. Unele mașini însă, în special cele sport sau coupe, nu permit montarea unor bare de pavilion și nici a unui cârlig de remorcare. În plus, atât barele cât și cârligul aduc dezavantaje: greutate suplimentară, rezistență la vânt, zgomot și mai ales afectarea estetică a aspectului mașinii, un element important pentru multă lume!
Un tip de portbagaje care rezolvă perfect aceste probleme este cel cu ventuze industriale! Acestea se atașează rapid pe mașină oriunde există o suprafață plană, indiferent că e vorba de tablă, plastic sau chiar sticlă și se dau jos chiar mai rapid decât se montează. Bicicleta stă perfect asigurată, prinsă de furcă și de roata din spate, în timp ce roata față demontată se transportă fie în mașină, fie tot pe mașină cu un accesoriu suplimentar.
Magazinul Sport Guru, importator în România a produselor Treefrog, ne-a trimis pentru test modelul pentru 1 bicicletă PRO 1. Nu am mai folosit niciodată un astfel de portbagaj așa că am fost entuziasmat de idee, mai ales că mereu mi-am pus întrebări despre acest sistem, întrebări care aveau să își găsească în sfârșit un răspuns.Portbagajul este format dintr-o placă ce se atașează la mașină prin intermediul a trei ventuze industriale cu pompă de vid. Aceste ventuze nu sunt ca acelea de la suporturile de telefon care tot cad de pe parbriz. Ventuzele industriale folosite de Treefrog se atașează datorită vidului creat cu ajutorul unei mici pompe atașate fiecăreia dintre ele. Forța cu care sunt prinse este foarte mare. Nu știm vreo valoare dar cu siguranță depășește cu mult cea necesară pentru a păstra bicicleta pe poziție. Astfel de ventuze se folosesc și în mediile industriale, inclusiv la macarale ce ridică obiecte fine cum ar fi cele foarte grele din sticlă, așa că sunt complet de încredere. Ploaia, căldura, frigul și înghețul nu afectează funcționarea ventuzelor dacă acestea au fost montate în condiții bune.
Prinderea bicicletei se face cu ajutorul unui QR inclus.
Prin scoaterea capetelor suportului, acesta devine compatibil și cu ax de 15×100 mm folosit la MTB, după cum se vede în imaginea de mai sus. Pentru Boost 15×110 mm e nevoie de un simplu inel adaptor destul de ieftin, ar fi fost minunat dacă era inclus în pachet, deoarece standardul Boost e folosit azi la majoritatea MTB-urilor. Nefiind, nu am putut monta și MTB-ul pe mașină. Există prinderi și pentru alte tipuri de ax, acestea sunt disponibile separat iar prețul nu e mare.
Pentru atașarea ventuzelor, suprafața se curăță bine cu o cârpă din microfibră inclusă în pachet și cu apă ce poate fi pulverizată cu un mic spray, și acesta inclus.
După ce se găsește poziția potrivită, ventuzele se fixează apăsând ușor pe ele cu o mână și presând succesiv mica pompă de vid. Operația e terminată când butonul pompei nu mai face nimic. Butonul are o linie albă de control, aceasta trebuie să fie invizibilă. Dacă se vede linia albă, s-a pierdut presiunea și trebuie refăcută iar dacă se repetă acest lucru, ventuza trebuie desfăcută, zona trebuie curățată din nou sau trebuie găsită o altă poziție.
În spate avem o singură ventuză pe care o montăm doar după ce bicicleta e deja sus, pentru a vedea poziția exactă. Roata spate se prinde de această ventuză cu o bandă velcro extrem de puternică și de calitate foarte bună, imună la temperaturi extreme, umezeală și îngheț.
O altă bandă velcro inclusă este necesară pentru a prinde brațul pedalier de chainstay. Dacă nu facem acest lucru, pedala va lovi plafonul mașinii.
Odată toate prinse, putem pleca la drum. Se recomandă verificarea ventuzelor după câțiva km pentru a vedea dacă nu au pierdut presiunea. Odată siguri că totul e prins perfect, putem merge liniștit cu mașina în limite legale. Nu există probleme la viteze de 130-140 km/h sau la virajele luate sportiv. Condusul off-road este interzis de producători.
Demontarea se face extrem de simplu. Se ridică marginea fiecărei ventuze care își va pierde vidul și se va desprinde imediat.
Am testat suportul câteva zile în condiții de trafic real, inclusiv autostradă și serpentine și nu ne-a dat nicio emoție. Apoi ne-a venit ideea să îl testăm mult mai extrem: montat pe lateralul unei mașini de teren, cu ventuzele prinse de geamuri și cu o bicicletă destul de grea din oțel. Iar apoi să o ducem puțin off-road, chiar dacă nu e voie. Ne-am asumat niște riscuri pentru a vedea dacă suportul poate trece fără probleme peste limitele de confort psihic. Iată mai jos într-un mic video descrierea produsului și testul:
Concluzia e că mi-a plăcut mult suportul Treefrog. Deși am bare, suport Thule de top pe bare, cârlig, suport Thule de top pe cârlig, suport Thule rapid pe cârlig, practic am posibilități multe de a transporta bicicleta, Treefrog mi s-a părut cumva cel mai rapid și ușor de folosit. Acest model e pentru o bicicletă, dar există și modele pentru 2 sau 3 biciclete. Zgomotul la viteză mare mi se pare mult mai mic decât în combinația cu bare și suport clasic, consumul parcă nu crește așa mult și nici nu se pierde prea mult din puterea mașinii. În plus, odată dat jos, mașina nu mai are nimic montat pe ea.
Singurele dezavantaje pe care le-am găsit sunt pe de o parte lipsa unui sistem antifurt, care nu prea văd cum se poate rezolva, dar și lipsa adaptorului pentru Boost din pachet. Poate și faptul că roata față trebuie băgată în mașină, deși cele mai profesionale portbagaje sunt tot așa. În rest, Treefrog PRO 1 mi se pare suportul ideal auto pentru cei ce merg des cu o singură bicicletă, indiferent de tipul mașinii.
Importator: Sport Guru
Preț recomandat: 1269 lei, adaptor Boost – 71 lei, adaptoare pentru alt tip de ax – 141 lei, adaptor pentru transportul roții pe mașină – 585 lei