Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
Colinele Transilvaniei abundă în pitoresc. Fără să fi pus să urci crește semețe sau să navighezi păduri de nepătruns, aici natura te primește la ea acasă și-ți oferă ce-i mai frumos, fără să te oblige la extrem.
Noul Român Gravel Tour este o tură de bicicletă făcută pe Valea Hârtibaciului, ideal de pedalat pe gravel bike, cu o lungime de aproximativ 138 km și în jur de 1.343 m diferență de nivel. La prima vedere cifrele pari mari, dar dacă faci această excursie într-o zi de vară, când ziua-lumină este generoasă, nu va fi nevoie să te grăbești. De asemenea, dacă cumva te prinde seara sau noaptea pe drum, este bine de știut că ultima parte a turei, cei 17 km dintre Săcădate și returul în Noul Român, deși sunt off-road, nu prezintă dificultăți de navigație. Drumul este clar, iar dacă urmărești track-ul gps, chiar nu ai șanse să te rătăcești.
Tura noastră începe din satul Noul Român. Aici poți lăsa mașina lângă biserica Ortodoxa din sat. Desigur, tura desfășurându-se în buclă, poți practic pleca de oriunde. Foarte aproape de biserica vei găsi și un magazin sătesc, de unde te poți aproviziona cu toate cele necesare pentru drum.
Traseul făcut de mine este în buclă, și am ales să-l parcurg în sensul invers al acelor de ceasornic. Se pornește pe asfalt, cu direcția Chirpăr, Agnita. Din cei aproape 140 km, cam 70% îi vom face pe asfalt, iar restul pe macadam și drum de pământ. Am obținut un echilibru foarte plăcut între pavat și nepavat, bicicleta ideală pentru tura asta fiind gravel bike-ul, întrucât alternanța dintre asfaltat și neasfaltat este perfectă pentru acest tip de bicicletă.
Tura se desfășoară pe drumuri foarte liniștite, cu trafic foarte redus. Doar porțiunea ce continuă din Agnita, DJ 106, este ceva mai aglomerată, dar fără trafic greu, până când vei intra pe drum comunal nepavat. Vei întâlni și câteva porțiuni foarte pitorești, liniștite și izolate, cu drum de iarbă mai greu vizibil, însă dacă ții track-ul gps nu te vei rătăci. Tot pe aceste zone izolate, vei întâlni și câteva stane. Eu nu am avut probleme cu câinii, dar din păcate nu se știe niciodată. Așa că cel mai bine este să ai la tine un spray cu piper pentru autoapărare.
Partea finală a turei, ultimii aproximativ 17 km, dintre Săcădate și Noul Român, vor fi tot pe drumuri forestiere, pietruite. Deși durează mai mult, este o alternativă excelentă, mult mai bună decât DN1 prin Porumbacu de Jos. Până să cobori în Săcădate, dinspre Nucet și Cornățel, vei fi întâmpinat cel mai frumos peisaj al excursiei, întrucât ești sus pe deal, iar din zare vei fi răsfățat cu trei rânduri de imagini. Mai întâi dealurile Colinelor Transilvaniei, pe care, dacă ai noroc, le prinzi verzi sau cu fânul cosit, urmează apoi valea Oltului, împreună cu stufărișul de pe maluri, pentru ca în îndepărtare să zărești măreții Făgărași. Ies poze superbe, garantat!
Într-un ritm moderat de pedalat, tura poate dura între 7 și 9 ore sau mai mult, dacă chiar ești la plimbare. De-a lungul traseului vei găsi mai multe ocazii de reaprovizionare cu apă și dulciuri, de la magazinele sătești și izvoarele de pe marginea drumului.
Statistici:
- Lungime: 138 km
- Diferență de nivel: 1.343 m (Garmin BaseCamp); 1.433 m (Strava.com); 1.375m (Bikemap.net)
- Durată: 8-9 ore; ritm moderat
- Surse de apă: 3 izvoare; magazine sătești
- Download track GPS
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.