Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Acest articol este primul dintr-o serie de patru tutoriale, prin care va vom explica pe larg, care sunt pasii ce trebuie urmati daca esti pasionat de cicloturism sau trekking. In tutorialul de fata vom vorbi despre „Pregatirea bicicletei„.
Avem o bicicleta de ceva vreme cu care am parcurs padurile si soselele din jurul orasului, dupa care inevitabil, majoritatea, vrem sa trecem la pasul urmator si anume sa iesim weekend-urile sau concediile in ture de mai multe zile cu bicicleta. Asadar de unde incepem pregatirile pentru astfel de iesiri? O buna pregatire a unei ture va va scuti de multe neplaceri care apar pe parcurs.
Atat pentru ture de sosea cat si offroad, un mountainbike este cel mai indicat in Romania. Asta pentru ca drumurile noastre, exceptand cele europene, inca mai pot avea surprize si pot avaria o bicicleta de sosea. Un mountainbike bun poate indeplini cu succes si rolul de bicicleta de sosea daca se monteaza cauciucuri slick (fara crampoane completat de o dimensiune maxima de 1.80). Pe langa acest lucru, cadrul bicicletei trebuie sa aiba posibilitatea de a i se monta un portbagaj. Pe cat posibil, ghidonul si implicit corpul, trebuie sa fie mai ridicat decat pentru cross-country, acest mic detaliu sporind comfortul la drum lung. In rest bicicleta nu are nevoie de nimic special, doar de o stare tehnica cat mai buna.
In materie de echipament majoritatea cicloturistilor incep cu procurarea gentilor si a portbagajului. Portbagajul este piesa care pune cele mai multe probleme cicloturistilor incepatori. Un portbagaj bun trebuie sa fie usor (de preferat din aluminiu), rezistent la cel putin 25kg si sa aiba forma necesara unui portbagaj de touring. Portbagaje bune se gasesc in orice magazin de biciclete, unde puteti primi un sfat adecvat in functie de marfa care se afla pe stoc. Este important sa mergeti cu bicicleta acolo si sa vedeti daca prinderea portbagajului se potriveste cu cadrul bicicletei.
In cazul in care doriti o tura de mountainbike mai agresiv, echipamentul se va transporta intr-un rucksac de aproximativ 40 litri, pentru ca gentile pe portbagaj nu suporta socuri foarte mari. Dar asta numai daca aveti un cort si un sac de dormit foarte mic sau dormiti la cabane sau refugii. In restul cazurilor veti avea nevoie de genti speciale pentru bicicleta, altfel, un rucksac incarcat la drum lung va costa suferinte cumplite ale partii dorsale.
Gentile, in functie de calitatea lor, pot sa impuna indirect nivelul maxim de dificultate al traseului. Tin minte acum multi ani pentru prima mea iesire imi cumparasem niste genti dintr-un fas subtire si din cauza ca am mers offroad aproape tot traseul, la un moment dat pur si simplu s-au spart si au inceput sa imi cada haine din ele.
Mai nou se gasesc, cu putin noroc, genti de calitate destul de buna in second-handuri, avand un pret de aproximativ 30 de lei. Pretul unui set de genti noi si de calitate este de la 200 de lei in sus, ajungand la 400 de lei pentru genti Ortlieb de cea mai buna calitate, care asigura etanseitate si impermeabilitate 100%. Un lucru esential este impermeabilitatea gentilor. Nu ati dori ca dupa o zi ploioasa sa constatati ca hainele uscate, mult visate peste zi, sunt defapt ude. Gentile mai scumpe sunt impermeabile sau au o pelerina care se trage peste ele. Dar daca adoptati varianta second-hand, puteti pur si simplu sa cumparati o pelerina pentru rucksaci de 80 de litrii si va fi exact la fel.
Autor : Mihai Udvar
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
Salut FreeRider. Ma tot bate gandul sa „Get Free”. Ma tot gandesc la un tur al Romaniei. Am un Trek SL 7200. Credeti ca este o bicla potrivita pentru un asemenea tur?
Feedback!
Merci si Salutari.
Salut! Bicicleta ta este o baza buna pentru ceea ce urmeaza a fi un trekking bike. Pe Trek SL 7200 poate fi montat fara probleme un portbagaj. Trek-ul tau mai este echipat cu anvelopele Bontrager originale? Daca s-au uzat, ar fi bine sa le inlocuiesti cu unele noi, astfel incat sa nu ai surprize. Nu uita si de luminile pentru noapte!
Succes!
Bontrager a ramas pe spate, pe fata am Continental Contact de aceeasi dimensiune. Sunt destul de uzate totusi. Citeam pe Trekkin/Tips and Triks ca se recomanda un MTB pentru un tur Romanesc. Pot folosi acelasi model de pneuri ca si cele originale? Ar trebui unele mai late data fiind uzura soselelor si eventualele portiuni de macadam?
Thanx.
Un mountainbike va fi ceva mai confortabil pe drumurile de macadam, in functie de furca cu amortizor pe care o are in dotare. Insa bicicletele cu roti de 28″ sunt de asemenea recomandate, deoarece efortul la pedalare este mai mic decat la un MTB cu roti de 26″. Pentru trasee cu macadam iti putem recomanda de la Schwalbe modelul Marathon Extreme http://schwalbe.de/gbl/en/produkte/tour_city/produkt/?ID_Produktgruppe=36&ID_Produkt=130 sau de la Continental modelul CycloCross Plus http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/themes/cross/crossquerfeldein/cyclocrossplus/cyclocross_plus_en.html. Nu stiu insa daca sunt disponibile si in magazinele din Romania. Eventual poti cere o pereche de anvelope asemanatoare celor doua modele prezentate mai sus.
Dezavantajul utilizarii anvelopelor de mai sus este viteza ceva mai scazuta la rulare pe portiunile de asfalt.
Si da, este bine sa echipezi bicicleta cu anvelope asemanatoare. Anvelope pentru roti de 28″ gasesti destul de rar cu o latime de peste 1.60′.
Slab, incoerent, lipsit de consistenta.
i’m intrested in buying a new trekking bike.This summer I.m planning a country tour and i don’t think my actual bike can take it. What would you recommend?
Thanks in advance.
ce bicicleta pentru trekking recomandati, pt distante mai lungi, la un pret intre 1000-1500
Banuiesc ca te referi la euro. Sau la Lei?
Scuzele mele. E vorba de lei.
In acest segment de pret este destul de greu sa gasesti modele bine dotate. Dar dotari decente au aceste modele:
http://www.perfectbike.ro/AfiseazaProdus.jsp?pr_id=432259 sau http://www.insports.ro/articole-pe-roti/biciclete/biciclete-de-trekking/bicicleta-kenzel-trekking-distance-200-28.html – sunt doar 2 exemple, dar aceasta este configuratia de componente care te tine departe de stres pe traseele lungi.
Am vazut ca exista si la DHS cateva modele cu preturi de aproximativ 600 de lei, dar sincer, sunt o gluma. 🙂
Multumesc de sfaturi si ajutor.
Anul 1979. Vara , dupa o sesiune reusita , un grup de studenti entuziasti ( 5 inconstienti ) pregatim o excursie de la arad la mare calare pe biciclete perfomante de tip ukraina ( 2 ) , pegas (a mea ), sputnik ( 1 ) , o strutocamila noname , toate cu trei viteze ( rezemat , incet si pe loc ) .Frine : ultraperformante , cu racire prin vaselina scursa din torpedou . Traseu : arad-sibiu- transfagarasan-bucuresti-mamaia . Rezultat : 2 abandonuri ( cedare nervi ), hranirea intensiva a tuturor tintarilor din arealul dunarii de jos ,sosirea la mamaia noaptea la ora berilor . Performante : 8 zile de taseu , coborirea pe transfagarasanul partial asfaltat .