Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Majoritatea oamenilor isi creeaza in minte imaginea unui V-brake atunci cand aud cuvantul “frana”. O mare parte din vina apartine companiei Avid care s-a consacrat depasind standardul de eficienta si fiabilitate impus de Shimano in urma cu ani de zile.
Oricine vrea sa isi echipeze bicicleta cu frane destul de eficiente, dar beneficiaza de un buget redus, poate alege cu incredere unul din modelele de v-brake disponibile de la Avid. Noi am testat un model “mediocru”, foarte accesibil ca pret, insa cu o reputatie de invidiat. Inca de la prima vedere, Avid Single Digit 5 se remarca prin look-ul sau deosebit si calitatea vopselei. Poate parea ciudat insa lucrurile mici fac diferenta, iar cei ce sunt atenti la detalii vor fi mereu invingatori. Avid are grija de toate detaliile.
Bratele puternice au luat nastere cu ajutorul tehnologiei CNC si par sa nu flexeze deloc, indiferent cat de intens sunt solicitate. Acest lucru contribuie enorm la sporirea fortei de franare si astfel distanta de oprire a bicicletei scade, oferidu-va siguranta si control. Singura slabiciune majora a acestei frane este greutatea ridicata. Comparat cu fratele mai mic din gama Avid Single Digit 3 care pune pe cantar 214 grame, Single Digit 5 vine cu o diferenta aproape insesizabila de doar 4 grame si cantareste 210 grame. Insa pentru maniacii care isi cantaresc bicicleta in fiecare zi, Avid a conceput modelul SL.
Sabotii standard Avid isi duc la indeplinire sarcina cu succes si se remarca prin franare eficienta care dureaza cateva luni de zile. Chiar si in cazul unei folosiri intense, doua perechi de saboti sunt suficiente pentru mai mult de un an de peripetii pe doua roti. Totusi, este de mentionat faptul ca pentru discipline extreme (trial, freeride) sau conditii meteorologice dificile (ploaie) aveti nevoie de saboti de frana speciali, care nu dureaza la fel de mult dar ofera o franare mult mai “ascutita”.
Reglajele franei se realizeaza atat de usor incat veti dezvolta o adevarata pasiune pentru intretinerea franei, cu toate ca acest lucru se impune destul de rar. Daca ati achizitionat si maneta, impreuna cu v-brake-ul, va veti putea bucura de inca un reglaj specific franelor avid, si anume “speed dial”; o mica rotita pozitinata pe maneta cu ajutorul careia reglati cursa si modulatia franei. Este foarte utila, deoarece cablurile de frana se intind in timp si au nevoie de ajustare o data la cateva saptamani. Cel mai interesant lucru este ca acea rotita va ofera posibilitatea de a personaliza elasticitatea pe care maneta o are atunci cand este actionata. Acest lucru se realizeaza prin simpla schimbare a geometriei parghiilor.
In prezent Avid face parte din grupul SRAM si continua sa aduca inovatii pe piata franelor pentru biciclete. Motivul inovatiei pare a fi unul simplu. Se pare ca cei de la Avid isi doresc ca dumneavoastra sa va simtiti minunat la fiecare franare, sa petreceti cat mai mult timp pe trasee si cat mai putin timp la service.
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
SD5-urile au fost foarte bune pana cand dupa 1 luna au inceput sa se lipeasca de janta si am fost nevoit sa le schimb periodic pozitia.
Nu-mi prea placea sa le reglez atat asa ca acum am trecut pe BB7
Aceste leviere de frana nu cred ca sunt vopsite, iar acel ”graphite finish” este o eloxare decorativa pe care eu am intalnit-o la multe repere de avion si este mai performanta decat vopsirea (paint).
Cablurile de frana nu se intind in timp pt. ca sunt din otel-arc….este doar o iluzie!. Aceasta ”intindere” rezulta in urma comprimarii camasilor bowden, in timp, evident si a uzurii interioare, in special in zonele curbate, unde cablul ”roade” cel mai mult, chiar daca interiorul este teflonat.
Tehnologia CNC nu este prezenta la Avid Single Digit 5….ci numai la Avid Ultimate, unde se vede clar prelucrarea pe masina cu comanda numerica. Sunt convins ca A.S.D.5 este elaborat prin matritare.
bicla mea noua avea in specificatia tehnica echipare asd 5, dar a venit cu asd 3, e diferenta mare (tehnic, pret)?
Diferenta este de doar 4 grame intre cele doua modele, iar SD 5 franeaza ceva mai bine decat SD 3.
Multumesc, mie mi se pare ca sd3 franeaza slabut, nu stiu daca e din cauza celor 115 kg (la cube travel cu shimano m422 mergea mult mai bine) sau a reglajului mai putin eficient ori a jentii alexrimms (mie mi se pare ca nu face contact uniform, la actionare incompleta are un zgomot intr-o anume portiune a jentii) sau alte motive ( la primii 20 km sabotii au ‘raschetat’ asperitati metalice de pe janta, care initial a ramas incastrati in sabot, a necesiatt curatare).
1.Diferenta de pret pana la un SD7 este justificabila?
2. Daca am un SD3, ar merita oare sa il schimb cu un SD5?
Mutumesc.
De curand mi-am cumparat si eu aceasta frana si sunt foarte multumit de ea la capitolul franare dar si la capitolul aspect 🙂 . Totusi am o intrebare , atunci cand franez, roata (de spate) se blocheaza si cauciucul incepe sa se toceasca 🙁 .Deci distanta de franare depinde de aderenta cauciucului (la asfalt) ?