Acum citesti
Superior XF 999 TR (2023): cea mai distractivă bicicletă a sezonului

Până nu de mult văzusem câteva biciclete Superior pe la cunoscuți, dar majoritatea erau de Cross Country și păreau cumva, ceva exotic. Acesta a fost și motivul pentru care nu mi-am dat strădania să mă interesez mai mult despre brand, mai ales că nici nu era reprezentat în România. Însă de curând, cei de la Sprint Bike au adus această marcă în România și au trimis o bicicletă la test. Cum interesul pentru bicicletele cu suspensii mici mi-a scăzut dramatic în ultima perioadă, am avut surpriza de a scoate din cutie un full-suspension de all-mountain, iar prima reacție a fost una neașteptată: ce bine arată! Am trecut apoi la montajul acesteia, admirând-o din timp în timp, ca apoi să ies cu ea pe traseu. Iar după prima ieșire, ceva s-a întâmplat…

Arăta bine la lac…
… de aceea am insitat să apar și eu în fotografii.

Pe scurt:

  • full-suspension cu cadru din carbon, cursă de 130mm
  • furcă cu pe aer cu o cursă de 140mm și brațe superioare de 35mm
  • preț de achiziție: 24.999 Lei
  • roți 29 inch
  • pentru ture montane, nivel moderat spre dificil
  • poziție: dreaptă
  • geometrie: adaptată urcărilor lungi și coborârilor mai abrupte

Pentru cine este această bicicletă?

N-am stat să citesc prea mult din polologhia producătorului de pe site, însă dacă ar fi să ghicesc pentru cine este construită această bicicletă, aș spune clar pentru mine și pentru cei ca mine. Am avut mereu o dragoste ascunsă pentru full-urile de 130mm și asta datorită faptului că îți oferă posibilitatea să urci mai mult decât decent – atunci când este de urcat și să cobori în siguranță și destul de rapid atunci când poteca devine abruptă. Ce adaugă bicicleta aceasta în plus față de concurenți este geometria – gândită ca XF 999 TR să fie cât mai jucăușă. Este incredibil cât de ușor te poți ridica pe o roată, cât de simplu este să dai un manual sau cum poți schimba direcția doar sărind dintr-o parte în cealalaltă a potecii. Chainstay-ul este scurt, reach-ul este de asemenea scurt, greutatea de 13 kg este mai mult decât decentă, iar toate aceste lucruri contribuie la o manevrabilitate foarte agilă. Așadar, nu este gândită să fie extrem de stabilă, căci este o bicicletă scurtă, însă aceasta este și caracteristica sa principală și motivul pentru care există: să te distrezi până la capăt dacă ești o persoană care preferă mai degrabă distracția decât performanța.

Cablurile sunt trase prin interior. Evident. Liniile cadrului îmi plac în mod special.
Carbon trebuie protejat. Cu cât mai mare protecția, cu atât mai bine.

Dar asta nu înseamnă cu XF-ul acesta nu este performant. Cu suspensia blocată, la deal poți să-i dai într-un ritm apropiat de cel al unui full de XC, cu mențiunea că anvelopele te vor trage în spate. Construcția suspensiei cu un pivot mare, principal, salvează greutate și permite instalarea a două bidoane de lichide pe cadru, dar contrar așteptărilor, este capabilă să înghită șocuri destul de mari. În fond, aceasta a rămas destul de plantată pe sol, chiar și la săriturile mai mari, ceea ce este ușor atipic pentru o astfel de construcție a suspensiei (având clar în minte că suspensiile 4-Link sunt mai capabile, dar mai grele). Întreaga construcție a cadrului este din carbon, mai puțin cea a link-ului, iar forma pătrățoasă mi-a mers la suflet. Îmi place. Îmi place mult. Ceva care se întâmplă destul de rar. Îmi place atât de mult încât nici n-am mai insistat s-o trimit înapoi către importator și încă dau ture cu ea.

Manșoanele nu-s strălucite, dar…
… dimensiunile pipei și ghidonului sunt perfect alese.

Ghidonul provine de la Zoom și asta poate că nu sună atât de fain, dar are un diametru de 35mm la prinderea de pipă, deci este foarte solid. În plus de asta, are lățimea de 760mm, perfect adaptată înălțimii cadrului (de 17.5 inch) și înălțimii mele. Pipa este scurtă și face echipă bună cu ghidonul. Poziția pe bicicletă este astfel relativ dreaptă, head agnle-ul de 66 de grade te va scoate din multe situații neplăcute, iar cel al seat tube-ului (de 74 de grade), te plasează bine pe bicicletă atunci când urci pe secțiuni abrupte.

Ce echipare are?

Un mare plus este transmisia Shimano XT cu 12 rapoarte, care funcționează impecabil. Mai puțin plăcută, mai ales pe secțiunile lungi de urcare, este experiența cu foaia de 34 de dinți, al cărei rol sincer nu o înțeleg. Eu oricum sunt obișnuit să pedalez cu cadență mare la deal, așa cum este și normal de altfel, iar foaia aceasta te obligă să pedalezi în forța, un lucru care nu este tocmai plăcut. La secțiunile dificle mă refer la trasee unde ai 100m diferență de nivel (sau mai mult chiar) per kilometru parcurs. Adică abrupt. Foaia ar fi prima pe care aș schimba-o, direct cu una de 30 (dacă sunt începător) sau una de 32 (dacă aș fi eu).

Nu sunt începător dar foaia cu 34 de dinți nu mi se pare prea grozavă pe urcările foarte abrupte.
Chainguide integrat și protecție din cauciuc pentru chainstay.
Schimbătorul XT își face treaba admirabil.

Amortizoarele își aduc contribuția la performanțele acestei biciclete și poate că cea mai plăcută supriză este furca Rock Shox Revelation, cu brațe superioare de 35mm, adică groase, cu diverse componente împrumutate de la Pike și cu o cursă de 140mm care a fost extra-suficientă pentru toate traseele de la Ciocanu, inclusiv pentru zonele cu (foarte) multe rădăcini. Amortizorul Rock Shox Monarch face și el treabă bună în tot acest context, căci așa cum menționam mai devreme, suspensia cadrului s-a descurcat bine sau foarte bine în majoritatea situațiilor.

Noua furcă Revelation m-a surprins într-un mod plăcut.
Blocaj, presiune și rebound, acestea sunt toate reglajele furcii.
Amortizorul este perfect integrat cu forma cadrului. Și el poate fi blocat. Nu uita să-i strângi șuruburile de prindere după primele ture mai dificile.

Nici cu frânele n-ai cum să dai greș, Shimano XT cu 4 pistoane și discuri Ice Tech cu un diametru de 180mm fiind o combinație perfectă pentru această bicicletă. Doar plăcuțele de frână nu au radiatoare, dar nici c-am simțit nevoia vreo clipă.

Iar la capitolul roți, lucrurile stau de asemenea bine: DT Swiss 1900 Spline în format Boost și anvelopele Schwalbe Nobby Nic în versiunea scumpă Evo, sunt o alegere bună. Deși Nobby Nic-urile suferă un pic la viteza de rulare. Și uneori, pe suprafețe mai loose, nu oferă aderența scontată, însă aici vorbim de mers cu ele în viraje la limită, lucru care pentru mine, spre exemplu, este chiar distractiv căci îmi place mult să derapez controlat.

Tija de șa este hidraulică, acționată cu un cablu analog și provine de la Shimano, însă cursa acesteia este mult prea mică pentru anul 2023 și aici clar aș fi făcut un upgrade. Șaua (Fizik Terra Aidon X5) în schimb este deosebit de comodă și am realizat că n-am mai testat de mult o șa Fizik. Uitasem pur și simplu cât de confortabile sunt unele modele ale lor.

Gaura aceea centrală chiar oferă mult confort în plus.

Prezentare video

Așadar, în concluzie?

De departe cea mai distractivă bicicletă pe care am avut-o la test anul acesta. În afară de dropper-ul cu o cursă destul de mică (12 cm – real 11cm), nu sunt prea multe de comentat. Ar mai fi de menționat prețul, care este de aproape 5.000 de euro, destul de greu de justificat în condițiile echipării cu suspensiile de la Rock Shox. Totuși, chiar dacă în altă parte obții componente mai scumpe într-un preț similar, acest SUP se numără printre puținele biciclete cu o geometrie care-ți pune mereu zâmbetul pe buze, fie că urci sau cobori.

PLUS: geometrie orientată către distracție, greutate mică, poziție pe bicicletă, suspensia cadrului lucrează foarte eficient
MINUS: preț, dropper cu o cursă relativ mică

Preț: 24.999 lei
Greutate: 13.02 kg (fără pedale, dimensiune M)
Distribuitor: mosionroata.ro

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

fourteen − 13 =