Acum citesti
Orbea Onna 20 (2022): entry cu ADN de racing

Acesta este noua Orbea Onna, o bicicletă încadrată în gama sport a spaniolilor, însă care – din punctul meu de vedere – este mai mult decât atât. Într-adevăr, producătorul o recomandă celor care fac primii pași în MTB, însă geometria și poziție aduc mult cu bicicletele XC de top din urmă cu ceva ani. Așadar, Orbea oferă de fapt o bicicletă cu ADN de racing, într-un segment de intrare în care geometriile celorlalte biciclete sunt relativ ponderate. Să vedem în continuare, de ce Orbea Onna este pe cale să devină hardtail-ul meu preferat din gama entry-level.

  • hardtail cu cadru din aluminiu
  • furcă cu cartuș de aer cu o cursă de 100mm și brațe superioare de 32mm
  • preț de achiziție: 5.199 Lei
  • roți de 29 inch
  • pentru trasee montane, maraton
  • poziție: sportivă, aplecată pe față
  • geometrie: echilibrată adaptată traseelor de plat și celor de munte de dificultate medie

Pentru cine este această bicicletă?

Așa cum ne spune și producătorul, pentru toți cei care vor să-și înceapă cariera în MTB în stil mare sau care fac trecerea de la un model mai ieftin și mai basic, însă pentru asta vei avea nevoie de aproximativ 5.000 de lei. Nu este o sumă mică, dar raportat la ceea ce găsești astăzi pe piață, s-ar încadra undeva în clasa de mijloc. Se poate mai ieftin, dar se poate și mai scump, cu o echipare similară. Ceea ce distinge Onna de restul de concurenți este geometria. Mizează pe un headangle de 68.5 grade, un chainstay scurt, de 440mm și un reach destul de mare, de 418mm pentru dimensiunea M a cadrului, ceea ce-ți oferă mai mult spațiu de manevră atunci când stai pe bicicletă, iar împreună cu configurația cockpit-ului (pipă cu rise de 7 grade cu un backsweep care-ți poziționează perfect mâinile și ghidon lat, de 720mm), poziția este sportivă. Iar dacă faci ce-am făcut și eu, anume să scoți un distanțier de sub pipă și să-l muți deasupra acesteia, vei obține multă presiune pe roata de față la urcări cât și o poziție dinamică pe coborâri.

Ghidon lat, cu back sweep considerabil.
Şaua a fost chiar comodă.
Prindere șa doar cu colier cu imbus.
Headtube conic și atenție mare la detalii.

Vopseaua este top-top-top ca să folosesc un termen la modă, iar cadrul este perfect finisat, deși nu vine cu vreun artificu de design care să mă dea pe spate. Cablurile sunt trase prin interior, ai două prinderi de bidon și din păcate și niște prinderi pentru portbagaj – cărora personal nu le găsesc rostul, însă simplitatea aceasta împreună cu mov-albastrul în care este oferită, îi conferă un aspect plăcut. Pe traseele mai agresive bicicleta se descurcă bine, cu mențiunea că nu vei uita nicio clipă că te afli pe un hardtail, așadar va trebui să adaptezi corespunzător viteza la denivelările din sol.

Ce echipare are?

Furca provine de la Suntour și este dotată cu cartuș de aer (Suntour XCR Air), iar cursa de 100mm oferă un confort general bun. Poate fi și blocată la nevoie.

Brațe superioare negre pe o furcă entry? Nu arată rău deloc.

La nivel de transmisie părerile pot fi împărțite. Un 1×10 face ca bicicleta să fie mai ușoară, dar selectția de 10 rapoarte clar nu este pentru oricine. Ai o foaie cu 30 de dinți și un pinion mare de 46, așadar va trebui să ai ceva picioare ca să urci pantele cele mai abrupte. Iar când vine vorba de viteză, te vei mulțumi cu un pinion mic de 11. Nu am descoperit ce marcă este angrenajul, deși seamănă cu Sram, însă schimbătorul este un Shimano Deore Shadow Plus cu patina blocabilă, care face ca transmisia să lucreze foarte lin și elimină mult din sunetele neplăcute pe coborâri. Pinioanele provin de la Sunrace, iar lanțul, de la KMC.

Schimbător cu tehnologie Shadow Plus: totul este mai puțin zgomotos.
Angrenaj care-mi aduce cu un Sram, cu mențiunea că nu este Sram.

Anvelopele Kenda K1153 au o lățime generoasă de 2.35 inch și oferă o viteză de rulare excelentă, însă nu-s cea mai bună opțiune pentru zilele umede sau traseele dificile. Sunt concepute mai degrabă pentru viteză, în speță poteci de pădure sau drumuri forestiere.

Nu în ultimul rând, trebuie menționate frânele: Shimano MT 200, cu performanțe acceptabile și cu un feeling de on/off, dar care-și fac treaba. Problema pentru persoanele cu greutate este reprezentată de discul mic de 160mm montat pe roata din față.

Așadar, în concluzie?

Onna este un hardtail care mi-a plăcut foarte mult, poți împinge limitele, poți lua virajele agresiv, poți să o ridici de ghidon și să sari peste obstacole cu mare ușurință. Şi peste toate astea, ai o poziție foarte bună și pe urcări. Cadrul arată chiar spectaculos în acea culoare, iar greutatea totală de 13.7 kg este rezonabilă. Rămâne o decizie personală dacă te descurci cu transmisia 1×10 în turele lungi, pe cățărări, alături de anvelope care de asemenea vor trebui înlocuite pe trasee mai dificile. În orice caz, nu știu ce se va mai întâmpla până la finele anului, dar până acest punct, Onna este hardtail-ul meu preferat.

Prezentare video:

PLUS: aspect/vopsea, geometrie și cockpit, transmisie silențioasă, anvelope rapide
MINUS: disc mic pe față, prindere colier tijă de șa cu imbus

Preț: 5.199 Lei
Greutate: 13.7 kg
Importator: HiveDistribution

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

twenty − 14 =