Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Iată-mă la o nouă reîntâlnire cu o Nakita, una cu cadru din carbon și de data aceasta, una full-suspension, fiind prima de acest gen pe care am ocazia să o testez. Nu este greu de constatat din prima că austriecii au lucrat mult la capitolul imagine, bicicleta de față fiind o dovadă concretă în acest sens: finisaje mai bune, materiale mai de calitate și un aspect care te duce mai degrabă cu gândul la curse decât la plimbări.
Stinger C Race Big este varianta entry-level a full-ului de Cross Country/All Mountain al celor de la Nakita și este oferită pentru 12.460 de lei, preț special pentru piața din România (în mod normal, aceasta costă 3.500 de euro). Să vedem împreună cum s-a comportat pe traseu, ce are de oferit și cui anume i se adresează.
Cadru/Pe traseu
Stinger mizează pe o suspensie de tip 4-Link, cu triunghiul anterior, dar și cu bascula construite din carbon. Amplasarea amortizorului este sub top-tube, ceea ce oferă un spațiu mai mare pentru un bidon cu lichide, chiar pe downtube. Totodată, este de remarcat construcția cadrului în preajma BB-ului (pedalierului), foarte robustă. Atât de masivă încât unii au crezut că ascund un mic motoraș acolo. Ampatamentul este mare, în principal mult mai mare decât în cazul altor biciclete din această categorie de biciclete, iar asta conferă bicicletei multă stabilitate, însă mai puțină agilitate. Inclusiv chainstay-ul, în dimensiunea M a cadrului, măsoară 442mm. Pipa de 100mm este de asemenea un indiciu că cei de la Nakita au ales să meargă pe varianta clasică, însă această poziționare pe ghidon a rider-ului, o face mai potrivită pentru porțiunile de plat și de urcări, decât pe cele de coborâri. Asta nu înseamnă că este dificil de coborât cu această bicicletă, căci suspensiile au suficiente rezerve chiar și în momentul în care traseul devine mai dificil, însă nu oferă agilitatea pe care mi-aș fi dorit-o în mod special. Așadar, din start o alegere pentru cei care preferă siguranța.
Cablurile sunt trase prin triunghiul anterior al cadrului, cu excepția celui de frână, care este aparent. Rigiditatea cadrului este surprinzător de mare pentru un full-suspension din carbon, valoarea de 47.2 Nm/grad punctând în topul valorilor, însă luând această informație în calcul, trebuie menționat că greutatea cadrului de 2.6 kg (cu tot cu amortizor) nu este tocmai mică.
Echipare
Furca și amortizorul provin de la Rock Shox, modelele Reba și Monarch RT3. Ambele lucrează excelent, oferă siguranță la drop-urile mai mici și țin bicicleta pe traseu atunci când lucrurile devin agitate. În plus, sunt foarte ușoare, furca punând pe cântar doar 1.6 kg.
Transmisia se numără de asemenea printre componentele care nu lasă loc de comentarii, Shimano XT 2×10 fiind suficientă pentru a îndeplini orice sarcini.
Frânele în schimb sunt cele care dezamăgesc, manetele provenind din seria M506 (Deore), iar etrierii din seria M447 (Alivio). Este o combinație de manetă-etrier pe care nu am întâlnit-o până acum și la care producătorul probabil a apelat pentru a mai scădea din costuri. Astfel, modulația frânelor este bună, însă pe coborârile mai lungi sau pe cele tehnice devin ușor depășite. Într-un fel, este și normal pentru un etrier entry-level, care nu este construit pentru coborârile agresive. Un alt punct unde Nakita a economist sunt butucii, care provin din gama Deore, însă jantele (de la Sun Ringle) și anvelopele sunt absolut în ordine. Din fericire, pe modelul de test erau instalate anvelopele Conti X-King și nu Race King-urile menționate pe site-ul oficial.
Concluzie
Un full-suspension pe care mi-a făcut plăcere să pedalez, care m-a scos din necazuri atunci când a fost cazul, datorită ampatamentului lung și stabilității mari, însă luând aceste mențiuni în calcul, va trebui să decizi singur dacă dorești o bicicletă foarte stabilă sau una mai agilă. Finisajele sunt foatre bune, un pas mare înainte pentru producătorul austriac, iar echiparea, potrivită atât pentru concursurile de Cross Country cât și pentru turele de weekend, cu suficiente resurse din partea suspensiilor. Frânele și butucii însă, mi-aș fi dorit să fie o clasă mai sus, dar dacă luăm discount-ul de 700 de euro care este oferit pentru piața locală, putem să ne considerăm chit.
Date relevante
Greutate totală: 12.64 kg – fără pedale
Greutate cadru: 2.599 grame
Greutate roți*: 4.680 grame
Greutate furcă: 1.621 grame
Lățime ghidon: 700 mm
Greutate angrenaj: 720 grame fără BB
Rigiditate headtube: 47.2 Nm/grad
STW**: 18.15 Nm/grad/kg
*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia
Pentru: Competiție, Cross Country, All Mountain
Pe urcări: 8/10
Pe coborâri: 8/10
Galerie foto
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
Extrem de scumpa si proasta pentru banii oferiti. A se citi gasesti mult mai bine in banii aia. La acest pret nici nu ma uit sub macar un full XT. Totusi n-am inteles niciodata de ce punem carbon ca la final sa avem o bicicleta de 13 KG chiar si full suspension. Nu are niciun dumnezeu. Carbonul pe biciclete entry /middle level este o prostie. Nu are niciun beneficiu fata de un cadru de ALU 7005 ultralight de ex. Pentru ce carbon? Sa te uzi tot cand ai picat cu ea si sa o cauti juma de zi de crapaturi?
Evident , nu vorbesc de cadre de carbon de top care sunt total o alta mancare de peste insa la biciclete sub 2000 de euro -> ALU all the way.
Parca notati si pretul unei biciclete in nota finala , a disparut sau e in functie de preferintele importatorului? 🙂
I just bought this bike frame model, but I have not been able to find out which is the compatible shock absorber length (eye to eye), and I have asked the manufacturer and the store and they have not answered me.
Do you remember the length of the shock absorber? Could you help me with that information, please?
Any help is welcome. Thanks
Sadly no, i do not remember the lenght of the shock absorber. Sorry.