Acum citesti
Frâne Sram Maven Ultimate (2024): bruta în acțiune

Am stabilit că nu pot scrie despre aceste frâne până nu ajung prin bikepark-uri cu ele, acolo unde traseele sunt lungi și pe alocuri tehnice. Până la urmă am ajuns și la Campionatele Naționale de Downhill de la Cheile Grădiștei, așadar o serie de oportunități de a vedea cum se descurcă. Plecând de la toate experiențele avute, pot spune că m-aș fi descurcat de minune și cu Avid Code-urile 2024 care erau inițial instalate pe bicicletă, însă Maven-urile au dus totul la un alt nivel. Dar să o luăm cu începutul.

Scoase din cutie, pregătite pentru montaj.

Instalarea se face facil, aerisirea de asemenea (tot cu două seringi care vin în pachet), cu mențiunea că acesea folosesc acum ulei mineral și nu lichid de frână DOT 4. În pachet am mai regăsit și un set extra de plăcuțe de frâne (organice, cele sintetice fiind deja instalate în etrieri). Botezate XL, căci sunt mai mari, cele organice sunt mai silențioase, oferă o putere de frânare inițială mai bună, pe când cele sintetice sunt mai degrabă potrivite pentru condiții de umezeală, oferind totodată rezistență mai bună la căldură extremă (da, atunci când se încing). Pentru că cele organice nu s-au uzat prea mult, deși am peste 100 de km de coborâre cu ele, nu le-am testat încă pe cele sintetice. Cele organice oricum nu produc zgomot și oferă o putere foarte bună de frânare, chiar fără a avea un radiator atașat.

Prima parte a pregătirii: tragem conducta prin cadru.
Instalăm cele necesare.
Aerisierea, cu seringa înfiptă-n etrier.
Și desigur, în manetă.

Manetele seamnănă cu Code-urile destul de bine, beneficiază de tehnologia SwingLink (acel link pe care-l poți vedea chiar și cu ochiul liber în punctul în care levierul se prinde de corpul manetei) și sunt construite doar din aluminiu (căci cele de carbon este posibil să fi flexat prea mult). Oricum lever feel-ul este grozav din punctul meu de vedere, chiar simți că tragi de ceva, lucru care pentru unii poate deveni deranjant după mai mulți kilometri de coborâre.

Manatele par și ele destul de mari.
Reglaje pentru distanța levierului față de ghidon și al plăcuțelor față de disc. Adică toate reglajele din lume, deși nu par multe.

Sram ne spune că forța Maven-urile este cu 50% mai mare decât în cazul Code-urilor. Nu pot să estimez în procente, însă pot confirma că aceste frâne sunt extrem de puternice, mai ales combinate cu un disc de 220 pe față și 200 pe spate. Practic, a devenit un obicei să dau bicicleta oamenilor ca să testeze frânele apoi să le văd reacția: wooooow! Da, aceeași reacție o aveau oamenii pe vremuri când se urcau prim dată pe e-bike.

Etrierul mare + discul mare = love

Altfel spus, o să necesită o mică perioadă să te obișnuiești cu puterea de frânare și cu modulația, dar apoi îți va părea că le folosești de o viață. Desigur, puterea supremă o poți simți doar pe traseele de downhill, acolo unde înclinațiile sunt mari, iar aceste frâne – utile.

La Campionatele Naționale de Downhill. Foto: Tibi Hila

De asemenea, le văd utilitatea și pe e-bike-uri sau pentru persoane care cântăresc mult. Altfel, dacă doar te plimbi pe munte, cu siguranță acete frâne nu-și au rostul, fiind doar o cheltuială în plus.

Este imens și dacă privești de sus.

Apoi, greutatea lor nu este mică cu puțin peste 350 de grame/frână (fără disc), prețul este de asemenea mare căci nici nu avea cum să fie altfel, iar puterea de frânare cu siguranță nu este necesară pentru toată lumea. Dacă totuși bifezi câteva din nevoile de frânare înșirate mai sus și te decizi pentru noile Maven, cu siguranță te vei alege cu unul dintre cele mai puternice și brutale sisteme de frânare pentru biciclete disponibile în acest moment pe planetă.

Preț: 2.500 lei, setul (cu reducere)
Greutate: 376 grame (frână spate, conductă intactă, cu plăcuțe)
Importator: SportImport

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

2 × two =