Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei…
Probabil cea mai bine planificată „ofensivă” a producătorului autohton DHS o puteam vedea în acest sezon, când marca lansată de ei, Devron, a pășit puternic și cu gânduri mari pe piață. Cu o gamă largă de biciclete, în concordanță cam cu toate buzunarele celor care intenționează să cumpere ceva mai bun decât biciclete de supermarket, fabrica din Deva a pătruns anul acesta și în segmentul de șosea, cel puțin la modul mai serios. Urbio Road Race R4.8 reprezintă modelul lor cel mai avansat dintre cursiere și, chiar dacă nu e compatibil cu ceea ce am putea numi high-end, propune o ofertă interesantă.
Cui i se adresează această cursieră
Având la bază un cadru din aluminiu, o furcă din același material și fiind echipată cu setul Shimano Tiagra, asezonat cu un angrenaj Shimano non-series compact, Urbio Road Race R4.8 merge în direcția cicliștilor recreaționali, care probabil merg pe șosea de două-trei ori pe săptămână, uneori chiar și într-o tură mai lungă. Componentele oferă un minim de funcționalitate în ceea ce privește condițiile cât de cât solicitante, deși nu excelează în materie de fiabilitate, însă faptul că conțin destul de mult metal în structura lor le ajută să reziste. Același lucru este valabil și pentru furcă, și pentru cadru, aluminiul fiind capabil, chiar și în această gamă de preț, să încaseze multe abuzuri. În plus, geometria relativ relaxată transformă R4.8 într-un potențial candidat de bicicletă de fitness sau una rapidă de oraș prin montarea unui ghidon drept.
Despre cadru
Zămislire a celor de la DHS, cadrul Urbio R4.8 indică faptul că fabricantul român încă își face mâna în materie de produse proprii, dar merge în direcția cea bună. Desigur, până la cadre cu adevărat competitive pe piața internațională va trebui să mai așteptăm ceva vreme, dar în segmentele de până la mid-level, R4.8 e la fel de valoros ca orice alt competitor. Nu că acest lucru ar fi vreo laudă în vreun fel, căci, prin excelență, ce se află sub mid-level nu bifează specificații performante, iar greutatea cadrului și a furcii, de 1.660 de grame, respectiv 720 de grame confirmă starea de fapt. Per total, cursiera nu trece de bariera psihologică de 10 kilograme, cântărind 9,74 kilograme mai precis, o greutate decentă atât vreme cât utilizatorul se înscrie în categoria antemenționată de persoane căreia i se adresează modelul.
Pe de altă parte, în ceea ce privește aspectul, lucrurile sunt ceva mai nuanțate. Urbio R4.8 arată bine, având o combinație elegantă de negru, roșu și alb, cu anvelope și componente în aceleași tonuri. Tehnologic vorbind, și forma țevilor dau un aer cât de cât profi cursierei, în special în cazul triunghiului posterior, dar sunt încă departe de punctul în care aș putea înțelege ce e cu cocoașa de pe top tube. Teoretic, are efect de absorbire a șocurilor, dar asta se întâmplă la cursierele de anduranță realizate din carbon, pe când practica confirmă – nu am simțit vreo amortizare, ci aceeași brutalitate a cadrelor de aluminiu pe care o știu dintotdeauna (care nu e neapărat un lucru rău).
Cât despre rigiditate, nu ai de ce să te temi, aluminiul nu are carențe la acest capitol și nici nu ar avea cum în acest caz judecând după greutatea cadrului, confortul, ei bine, e o chestiune mai delicată căci vei fi puțin scuturat pe Urbio R4.8, dar având în vedere că nu e o bicicletă îndreptată spre pretențioși, toate aceste aspecte probabil vor trece neobservate. Altminteri, cursiera se ține destul de bine pe șosea, fără a fi exagerat de manevrabilă.
Despre echipare
Shimano Tiagra 4600 arată bine, dar aspectul depășește funcționalitatea, așa că nu te aștepta la mari minuni din partea acestor piese. Funcționează aproape de limita decenței, se dereglează cam des, schimbătoarele acționează cam lent și nu tocmai precis, dar având în vedere că nici destinația de utilizare a bicicletei nu implică chiar parcurgerea Turului Franței, probabil aceste aspecte nu vor cauza prea mult deranj.
Cel puțin, producătorul s-a obosit să echipeze bicicleta cu o pereche de roți Shimano R500, modeste în majoritatea privințelor, dar rezistente și cu butuci de calitate, ceea ce înseamnă că sunt gata să suporte diferite cazne pricinuite de neobservarea unor gropi sau lipsa spălatului post-tură pe ploaie. Angrenajul compact substituie nevoia unor pinioane mari, așa că cu caseta din echipare, de 11-25, poți purta bicicleta chiar și pe urcări serioase. Manetele Tiagra au și un indicator al vitezei în care te afli, așa că te poți orienta mai ușor, iar ca bonus putem lua ghidonul Zipp 80 și ghidolina foarte comodă, pe care o recomand oricând.
Concluzii
Probabil singurul aspect privind Urbio Road Race R4.8 care merita considerație suplimentară ar fi prețul, bicicleta fiind în linie sau doar o idee mai ieftină ca modele corespondente ale unor mărci renumite sau chiar premium. Pe de altă parte, nu cred că funcțional diferențele sunt sesizabile, mai ales ținând cont de segmentul despre care vorbim, poate doar serviciile asociate putând să facă o anume diferență. De asemenea, mai e și contradicția generată de Shimano prin chiar seturile Tiagra și 105 – chiar dacă al doilea e mult mai performant ca primul, bicicletele echipate cu acesta sunt doar puțin mai scumpe, compensând din plin plusul de funcționalitate. Una peste alta, Urbio Road Race R4.8 merită o șansă și sperăm că este doar începutul unei întreprinderi care în următorii ani ne va aduce cursiere pe care să nu le putem refuza.
Greutate cadru: 1660 gr
Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.
Cine a atins maneta schimbatorului de foi inainte de foto cu detaliu pe angrenaj?!!! 😉
nu cred ca e sub 10kg,dupa calcul trece de 10kg
Detin bicicleta de ceva timp si nu am patit nimic la ea , pinioanele mi se schimba foarte repede , fara sa imi sara lantul sau sa ma incomodeze cu ceva , iar confortul este incredibil avand in vedere pretul !!