Acum citesti
Înlocuirea și reglajul saboților pentru V-Brake

V-brake-urile mai ieftine, pot oferi o forță mulțumitoare de frânare, dacă saboții sunt reglați corespunzător. De asemenea, un set nou de saboți, mai performanți, pot spori forța de frânare a sistemului tău V-Brake. Ce anume trebuie să știi despre înlocuirea acestora, poți citi în articolul de față.

Pasul 1: Întâi de toate, trebuie să desfaci V-Brake-ul, pentru a putea realiza operațiunea. Împinge cleștii unul către celălalt, apoi scoate pipa din prindere.

Pasul 2: Desfă șurubul de prindere al sabotului.

Pasul 3: Păstrează ordinea șaibelor. Acestea au formă convexă/concavă pentru a permite sabotului să se miște pe mai multe axe, atunci când îl reglezi.

Pasul 4: În stânga au un exemplu de saboți ieftini, iar în dreapta sunt cei scumpi. Diferențele sunt clare.

Pasul 5: Pune pe sabot primele două șaibe, apoi introdu-l în clește și adaugă ultimele două șaibe și piulița de prindere. Strânge cu moderație.

Pasul 6: Dacă ești de părere că saboții sunt prea distanțați de jantă sau dacă vrei să mai micșorezi din cursa manetei de frână, mai poți apropia cei doi clești prin desfacerea șurubului de prindere al cablului. După ce-i apropii (nu foarte mult), strânge-l la loc. Dacă vor fi prea apropiați de jantă, cursa manetei va fi extrem de scurtă. Dacă distanța este ceva mai mare, mai poți compensa din reglajul de pe manetă.

Pasul 7: Fixează cu mâna poziția sabotului. Cum sugeram și mai sus, acesta nu trebuie strâns cu putere, astfel încât să-l poți poziționa. Cu cealaltă mână, împinge cleștele spre jantă.

Pasul 8: Cu cleștele puternic împins spre jantă (pentru a nu permite sabotului să se miște) strânge cu putere. Există riscul ca sabotul să-și modifice poziția în sensul de strângere, prin urmare va trebui să-l desfaci și să reiei operațiunea. Un sabot bine reglat, te asigiră că V-Brake-ul tău funcționează la capacitate optimă.

Pasul 9: Reglajul fin este prezent pe unii clești de V-Brake. Folosește-l pentru a apropia sau a depărta sabotul de jantă. Cleștii V-Brake-urilui trebuie să fie la final, paraleli. Dacă nu sunt, mai poți compensa întorcându-te la pasul 6.

Vezi Comentarii (27)
  • Era bine daca echipa Freerider facea un desen sau o schita cu ordinea saibelor care se pun pe filetul sabotului.Daca ordinea saibelor nu este pusa corect practic este imposibil sa folositi performanta maxima a franei V-Brake,iar sabotii se vor uza rapid.La pasul 8 recomand ca maneta de frana sa fie apasata puternic,tinerea clestilor presati de janta cu mana in timpul strangerii piulitelor sabotilor nu ofera aceeasi putere ca a manetei,apasati maneta franei cu putere,verificati vizual daca sabotii sunt bine asesati iar apoi strangeti piulitele.

  • Nu se apasa puternic nicio maneta de frana!….asa cum se recomanda mai sus.
    Practic se dezarmeaza franele, adica se scot arcurile de sub tensiune (exclud varianta cu arcuri interioare) iar levierele de frana se vor apropia de janta cu foarte multa usurinta, fara sa te chinui si sabotii se pot pozitiona impecabil.
    Procedati in consecinta!

  • Ce nu am inteles eu este cum poti regla pozitia sabotului in raport cu janta folosindu-te de saibele care se pun pe surubul sabotului.

  • Saibele alea profilate sunt responsabile de asigurarea pozitionarii corecte a sabotului, indiferent pe ce parte le folosesti, grupate cate doua, in asa fel incat in scobitura uneia dintre ele sa intre partea bombata a saibei pereche.

  • Am inteles, dar ma gandeam ca le poti aseza astfel incat sa modifici pozitia sabotului daca nu e paralel cu janta, sau asta am inteles din acea propozitie a articolului.

  • Domnule ”ath1” tot ce ai spus mai sus este absolut corect si foarte bun de luat in considerare,dar cu mana daca tii levierele franei in V presate(apropiate de janta) chiar daca ai dezarmat arcurile de tensiune(si la cele cu arcuri interiorare se pot scoate surupurile de tensionare) nu vei avea aceeasi forta fata de cum ai apasa maneta de frana!!!.

  • @Radu-M Cristian,

    Nu inteleg de ce mai apesi maneta de frana si complici situatia, cand cea mai facila pozitionare posibila a sabotilor se face asa cum am prezentat-o eu??!!!
    p.s.: Suruburile de reglaj fin degeaba le scoti definitiv, tensiunea din arcurile interioare tot mai exista, nu dispare, clar !!!….

  • O observatie si intrebare in acelasi timp ar fi luarea in calcul a situatiei urmatoare: pozitionat prea sus sabotul va atinge anvelopa in procesul de franare si va uza din anvelopa, iar pozitionat prea jos se va uza pe jumatate si cealalta jumatate va ramane in forma de litera L intrand sub spatiul vertical al gentii (spatiul de franare) – spre spite si va zgaria geanta si vopseaua gentii si in acest fel nu va asigura o eficienta corecta de franare pe intreaga suprafata a sabotului ci doar pe o parte.
    Acesta este cazul meu – ori sabotul este prea inalt, ori spatiul de franare vertical al gentii este prea ingust, astfel ca sabotul nu intra corect in acest spatiu ci este mai mare. Pareri/solutii?

  • În general înălțimea sabotului este un pic mai mică decât cea a peretelui jantei (tocmai ca să existe un mic spațiu pentru reglaj). Janta ta este sigur pe V-Brake concepută?

  • Asa este, nu ma las pacalit de canal 🙂
    Din cate vad in articolul prezent cred ca problema este ca sabotii sunt de o calitate slaba.
    Ok, iti multumesc pentru raspunsuri! Probabil solutia este sa cumpar alti saboti mai de calitate asa cum ne aratati si in acest articol. Faceti o treaba buna!

  • Am desfacut sabotii si am reusit sa identific problema asa ca revenit cu detalii ca poate mai intalneste si altcineva situatia: sabotii sunt uzati peste jumatate – pana la dunga longitudinala care se vede si in poza din articol – in cazul low-cost – astfel in acea zona sabotii sunt mult mai lati si din aceasta cauza depasesc suprafata de franare a geantei. Rezolvarea este atat de simpla – inlocuirea sabotilor uzati.
    Si o intrebare – daca exista un clasament pe nivele de calitate al sabotilor pentru a alege in in functie de nivelul permis. Ca exemplu nivelele de calitate a pieselor Shimano.

  • Achizitionarea sabotilor de frana de calitate dintru-un magazin specializat (nu din targ!) este mai mult decat importanta in special atunci cand dati pe mana bicicleta unui copil careo alearga zdravan. Din punctul meu de vedere franele si sabotii in sine sunt la fel de importanti pentru bicicleta ca si lichidul de frana la un automobil.

  • Iti multumesc din suflet pentru poza si explicatia cu reglajul fin. Muream tampit si nu stiam asta. Am cautat pe google altceva legat de saboti si am avut noroc cu postarea asta. Nu stiu cum s-a dereglat, dar unul dintre sabotii de pe spate a inceput sa atinga cam pe o portiune de jumatate de janta in ultima vreme. Va dati seama ce chin e sa pedalezi mereu semi-franat… Sincer eram pregatit sa slefuiesc cu o pila 1mm din suprafata de contact a acestui sabot, sau mai logic, sa reglez cu o cheie presiunea axului in surub mai mult pe o parte …. dar aici imi era teama ca o dereglez de tot 🙂
    Am dat pe gratis cuiva o bicicleta super care valoreaza peste 1500ron in magazin azi. Era distrusa partial… usoare 8-uri de la sarituri si cazaturi, tocita si cu niste jenti care imi spargeau mereu camerele- si vulcanizate si noi. Una dintre marile bube a fost ca imi atingea calumea si pe fata si pe spate unul dintre saboti si nu am fost in stare atunci sa-i fac ceva, dar nici nu cred ca aveam reglaj fin pe ea.
    Nu aflam de treaba asta nici in ziua de azi. Am rezolvat-o cu o surubelnita intr-un minut.
    Din nou, MULTUMESC!!!

  • Era bine daca spuneati si despre unghiul bratelor v-brake in momentul franarii. Adica cum este mai bine ca bratele franelor v-brake sa se afle in momentul franarii: perpendiculare („drepte”), deschise/usor deschise (in forma de „V”) sau inchise („V” intors)? In care din aceste cazuri, eficienta franarii este cea mai mare? Multumesc.

  • Unghiul bratelor V-brake este ceva mai mic in cazul franarii fata de cel initial; atata tot, V-ul se pastreaza si nu trebuie sa dispara, deci niciodata bratele nu vor fi paralele, puterea maxima de franare obtinandu-se numai cu bratele deschise in V, de unde si denumirea de V-brake. Nici vorba de (”V” intors) !

    Paralele pot sa fie doar locasele de fixare ale sabotilor si acest aspect fiind valabil numai in momentul franarii.

  • Multe pareri despre reglarea frânei v-brake dar nici una completa mare atentie bratele clestilor trebuie sa fie obligatoriu inV nu paralele iar saboti incadrati bine pe janta sa nu atinga de cauciuc sau sa coboare mai jos de profilul jentii si un aspect foarte important pentru performanta maxima este ca sabotii nu trebuie sa stea paraleli cu janta atunci când nu se apasa frana ei trebuie ca in partea din spate a sabotilor sa fie cu un 1mm mai departata de janta decat partea din fata asta se poate face simplu metoda este cea prezentata doar ca la partea din spate poti baga intre sabot si janta ceva cu grosimea de 1mm exemplu un card daca va intrebati de ce trebuie pozitionat astfel gasiti raspunsul clar la saboti vechi pe care vreti sa ii schimbati , veti vedea ca partea din fata a sabotilor cea scurta este mai putin tocita decat partea din spate cea lunga asta pentru ca in momentul când franezi in mers prin presarea sabotului pe janta janta tinde sa impinga sabotulspre fata iar presiunea creste pe partea din spate a sabotului astfel folosind doar trei sferturi din suprafata sabotului daca lasi distanta de care am zis mai sus presiunea va fi egala pe toata suprafata sabotului iar acesta se va tocii uniform sper ca intelegeti ce vreau sa zic iar daca nu sunteti siguri de voi nu mai dati sfaturi .

  • Trebuie doar sa scoti arcurile de sub tensiune si sabotii se regleaza foarte usor pe bratele franei libere, prin apasare si contact total al gumei cu suprafata de franare a jantei, tinand cont ca acestia sa nu atinga anvelopa, dupa care li se strang piulitele de blocare.
    Numai asa obtii un montaj precis si o franare eficienta iar tocirea gumelor sabotilor in urma franarilor repetate, cu siguranta, va fi perfect uniforma. Am reglat in acest mod sute de asemenea frane.
    Nu e mare branza!….

  • Se pot pune cauciucuri de 2.35 pe bicicletele cu frane v-break?Eu am acelasi model ca cea din imagine, dhs rocket kreativ 2641.

  • Bun tutorialul, de curând am schimbat frânele v cu altele identice dar la montarea sabotilor am avut mare bătaie de cap deoarece sabotul nu stătea drept pe geanta partea din interior atingea geanta iar cealaltă era foarte depărtata dar eu nu am ținut cont de saibele alea și ordinea lor

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

3 − 2 =