Componentele cel mai des înlocuite pe o bicicletă sunt lanțul și caseta de pinioane, urmate îndeaproape de anvelope. Este relativ ușor să alegi o casetă de pinioane nouă pentru că nu ai prea multe posibilități de a alege; numărul de pinioane trebuie să rămână identic iar diferențele se reflectă numai în rapoartele pinioanelor și în prețul (și implicit calitatea și greutatea) casetei de pinioane.
Când vine vorba despre lanțuri însă, treaba se complică puțin. În primul rând trebuie să alegi mărimea potrivită pentru caseta de pinioane. Lanțurile pentru 7 viteze sunt mai late și mai grele; cu cât caseta de pinioane are mai multe viteze, cu atât mai înguste devin lanțurile, și implicit și mai ușoare, pentru a se adapta pasului mai mic dintre foile casetei de pinioane.
Odată ce te-ai hotărât ce mărime îți trebuie, urmează felul lanțului. Producătorii au o multitudine de produse, de la lanțuri simple cu greutate mai mare până la lanțuri super-ușoare, cu zale și nituri găurite. De asemenea, lanțurile sunt oferite și cu diverse placări sau vopsele: exista lanțuri cromate, placate cu Ti-N (nitrat de titan) sau pur și simplu vopsite într-o sumedenie de culori pentru cei care prefera ceva asortat cu restul bicicletei. De regulă, cu cât este mai ușor lanțul cu atât mai mare este prețul. Bineînțeles, cu cât lanțul este mai ușor cu atât este și mai sensibil la intemperii și mizerie, dar pentru cei care fac ciclism de performanță sau sunt interesați să aibă o bicicletă cat mai ușoară un lanț super-ușor reprezintă o variantă foarte bună de mai scădea câteva sute de grame din greutatea totală.
Diversele finisaje și placări costă și ele suplimentar. Ce aduc aceste placări? În cazul cromului rezistență la rugină și o suprafață a lanțului mai lucioasă care împiedică depunerea ușoară a mizeriei, în cazul Zn-Al rezistență foarte bună la rugină, în cazul Ti-N rezistență foarte bună la rugină și la abraziune și bineînțeles aspectul exterior. De reținut este că toate aceste placări se uzează în timp și după o perioadă de timp relativ scurtă încep sa dispară din cauza abraziunii cauzate de praf, noroi și contactul cu schimbătoarele și foile pinioanelor.
O altă observație: când cumperi un lanț încearcă sa cumperi unul care nu trebuie nituit. Toți producătorii de lanțuri oferă soluții similare: Magic-Link, Power-Link, Missing-Link, etc. Acestea sunt zale care se pot monta si demonta fără scule speciale și sunt foarte practice pentru montarea și demontarea rapidă a lanțului. În plus, pot fi reutilizate și te scapă de bătăile de cap cu nituri care nu s-au nituit bine, sau nevoia unei prese de nituri…
Scurtarea lanțului
Acum începe distracția: lanțurile sunt de obicei mai lungi decât trebuie, cu un număr de zale între 112 și 120 pentru lanțurile de biciclete montane. Numărul de zale este întotdeauna par și include și zalele de cuplare de tip Magic-Link. Ce lungime trebuie să aibă lanțul pe care îl cumperi? Dacă nu știi exact, cumpără unul mai lung: un lanț îl poți scurta întotdeauna foarte ușor. Pe altă parte, lungirea unui lanț este posibilă dar relativ dificilă iar toate zalele adăugate trebuie să fie noi (sau cu același grad de uzură).
Vezi aici cum se scurtează un lanț.
Dar ce lungime optimă trebuie să aibă lanțul când îl montezi pe bicicletă? În acest scop pot fi folosite mai multe metode.
Prima și cea mai ușoară metodă este să măsori lanțul vechi și să scurtezi lanțul nou la aceeași lungime. Tine cont că numărul de zale este cel care trebuie sa fie identic și nu lungimea propriu-zisă; lanțurile se lungesc cu timpul și ca urmare lanțul vechi s-ar putea să fie o idee mai lung decât cel nou chiar dacă are același număr de zale.
A doua metodă presupune folosirea foii cele mai mari și a pinionului cel mai mare. Înfășori lanțul în jurul acestora astfel încât să fie bine întins și marchezi zaua unde atinge capătul lanțului. De la marcaj numeri încă două zale și scurtezi lanțul din acest punct. Dacă folosești o za Magic-Link atunci adaugi numai o za în plus (zaua Magic-Link constituind cea de-a doua za).
A treia metodă este să folosești următoarea ecuație pentru a calcula lungimea optimă a lanțului:
unde:
– L este lungimea lanțului în țoli
– C este lungimea chain stay-ului în țoli, rotunjit la cea mai apropiată optime (1/8” = 0,125”)
– F este numărul de dinți al foii mari
– R este numărul de dinți al pinionului cel mai mare
Lungimea finală calculată a lanțului este apoi rotunjită la cea mai apropiată valoare întreagă. De exemplu 52,5” este rotunjit la 53” iar 52,4” la 52”.
Indiferent de metoda folosită, trebuie să ții cont că lanțurile nu pot fi scurtate decât cu un număr par de zale. Eliminarea unui număr impar de zale conduce la imposibilitatea nituirii.
De asemenea, pentru scurtarea unui lanț este neapărat nevoie de o presü de nituri. Teoretic poți folosi și un patent pentru a înlătura un nit, dar o presă este ieftină și îți ușurează viața considerabil. Majoritatea preselor de nituri pot fi folosite și pentru înlăturarea dar și pentru presarea unui nit nou.
Scurtarea lanțului
Dacă ai dubii în ceea ce privește compatibilitatea lanțului cu numărul de pinioane, alege cel mai bine un lanț construit pentru numărul de pinioane al grupului. În teorie, ai putea folosi un lanț de 9 pinioane cu o casetă de 7 sau 8 pinioane și un lanț de 10 pinioane cu o casetă de 9 pinioane, însă ține cont că lățimile lanțului sunt diferite, la fel și distanța dintre pinioane și inevitabil, pot apărea probleme în funcționare, la schimbarea pinioanelor etc.
SRAM PC 991 Cross Step – cel mai rezistent lant ever.
Lanturile Shimano – cele mai oribile. Tot ce e sub XT sau XTR nu merita banii: ruginesc extrem de repede, se rup pinii foarte rapid (cred ca si XT-urile si XTR sunt la fel, daca nu ma insel).
Eu mi-am spart rotula genunchiului din cauza unui lant Shimano, care mi s-a rupt pe drum. Lantul nu era intins, nu era lungit nici macar 0.75. Mai aveam 4 km pana acasa si am vrut sa ma ridic in picioare sa dau forja sa plec de pe loc. M-am pocnit cu genunchiul in capatul pipei dupa care am continuat sa dau in gol nu stiam ce se intampla. Mi-a strigat un sofer din spate: „bai, lantul!”. Cand m-am uitat in urma, lantul meu se insirase ca un sarpe de-alungul drumului, parca urland la mine sa il iau de acolo, sa nu il las singur. Imi venea sa urlu si eu de durere, dar nu mai era nimic de facut. Asa ca am urmat sfatul unora de pe forumuri din state si am trecut din nou pe SRAM si am ales fara ezitare modelul PC 991 Cross Step.
Am folosit Shimano, SRAM si KMC, si nu am avut (inca) nici un lant rupt. Probabil ca sunt eu mai mic si nu asa de greu, desi cum echipament cu tot trec de 80kg. Cred ca multi rup lanturile si din cauza ca schimba vitezele intr-un mod ciudat. Acum vreo trei luni un amic a schimbat vreo 2-3 trepte de viteza simultan, in sarcina. 2 metri mai incolo a picat lantul pe carare. Mergand in spatele lui am vazut toata manevra, si chiar mi-am spus in gand „sa vezi ca se rupe acum lantul”…
In sfarsit, exceptand lanturile cromate sau cu Ti-N, toate ruginesc, mai ales dupa ce speli bicicleta, si mai ales daca uiti sa ungi lantul imediat. Lanturile unse initial cu dry lube ruginesc si mai repede pentru ca uleiul se spala foarte usor.
Mie cel putin mi s-au parut mai ieftine lanturile de la SRAM, si de calitate. Shimano face din nou lanturi bune, dar daca vrei ceva mai usor trebuie sa te orientezi cel putin la un XT. KMC face lanturi foarte usoare, le pot recomanda cu caldura celor care vor sa micsoreze greutatea bicicletelor, dar trebuie sa fie constienti ca un lant mai usor este mai sensibil la noroaie, se intinde mai repede trebuie ingrijit mai mult si nu rezista in general la fel de bine ca unul mai greu.
Posibil sa fiu eu mai greu. Fara bagaje am 83 de kg. Ciudat e ca nu eram nici intr-o configuratie foaie mare – pinion mic, ci eram pe foaia mijlocie si pe un pinion de mijloc (cam 18-20 dinti) si cu toate astea, cand m-am ridicat in picioare, tot s-a produs necazul.
Oricum, am constatat cu surprindere ca toate lanturile Shimano pe care le-am avut au ruginit inca de la prima tura si asta, fara sa intru in balti prea mari, pur si simplu doar de la cativa stropi de apa. De aceea necesita o curatare mult mai profunda si o ungere asemenea, fata de cele de la SRAM. Am folosit cu placere de la SRAM si modelul PC 971, care chiar daca nu are niturile la fel de bine prinse ca un 991 Cross Step, isi face treaba de minune si nu rugineste absolut deloc. De intins s-au intins cam dupa 2000-2500 de km parcursi, dar le schimb la timp. O singura data nu l-am schimbat cand a trebuit si am fost nevoit sa iau si o caseta noua de pinioane XT pt ca scapa pe vreo 2 randuri din ele. In ceea ce priveste casetele XT, mi se par foarte moi; chiar discutam cu cativa MTB-isti si mi-au confirmat si ei ca in ultimii 4-5 ani cei de la Shimano au lasat-o moale cu calitatea, merg pe consumism. Inainte (2000 – 2007) o caseta XT tinea cam 7000 de km, din spusele unora. Cred ca voi trece fie pe pinioane Deore, fie pe SLX, insa va trebui sa schimb si caseta butucului, actuala fiind din aluminiu.
Eu sunt la al doilea lant, cel original fiind unul din cele mai ieftine KMC-uri de pe piata, dar cu ocazia montarii unuia nou, in HG-73, am invatat, si m-am si obisnuit asa, ca NICIODATA, sa nu schimb in forta. Intotdeauna, in momentul schimbarii, opresc putin din pedalat, chiar daca este pt o fractiune se secunda. E ca la masina, aceeasi regula, schimbati treapta cu acceleratia apasata???
Si, binenteles, e sfanta „igiena” lui. Eu mi-am luat de la LIDL, in promotie, un kit cu perii, il, gasiti la orice magazin de biciclete de specialitate. Contine devie-ul de curatat, ulei si degresant. Eu folosesc fie WD40 din plin pt curatat, fie decarbusolv, pt carburatoare. Il fac luna, il sterg, il ung pe ficare za din interior catre exterior, il las putin sa patrunda uleiul in zale, apoi cu un servetel indepartez excesul de ulei. Mare lucru, si stiu asa ca nu raman in drum.
Spor.
Eu pana acum am folosit doar lanturi chinezice luate din piata. Le curat din cand in cand cu peria de sarma si le ung cu ulei uzat de la masina. Tin oricum destul de mult. Probleme cu rugina?? F rar mai ruginesc putin si se curata repede. Se rup?? Niciodata nu mi s-a intamplat.
Vad adesea cum altii schimba vitezele f brutal si folosesc combinatii nepotrivite de foi si pinioane: foaie mica cu pinion mic. Astfel creste mult efortul in lant si uzura, atat la lant, cat si la pinioane. Vitezele trebuie schimbate in ordinea urmatoare: e preferabil sa ramai pe foaia cea mai mare. Schimbi pinioanele de la cel mai mic la cel mai mare si doar daca trebuie redusa viteza si mai mult, treci pe o foaie mai mica, ramanand pe pinionul cel mai mare. Chiar daca bicicleta are 21 viteze (3×7), practic vei folosi doar 9: foaia cea mai mare cu toate cele 7 pinioane, apoi celelalte doua foi cu pinionul cel mai mare.
Nici n-ai nevoie de mai multe viteze. Orice alte combinatii dau rapoarte de transmitere de valori apropiate.
salut ,vreau sa imi cumpar si eu un lant pentru 6 viteze ,am gasit un kmc z30 dar ma intreb este combatibil cu 3×6 viteze sau nu conteaza?Multumesc anticipat
Eu folosec bicicleta de o viata, am andata 60 de ani, am avut feluri si feluri de biciclete, si apreciez f mult comentariile tuturor, da, este adevarat ca lanturile se uzeaza, pinioanele la fel, ansa aceasta depinde si de drumurile pe care circulati.Cum spunea cineva mai sus, NU schimbati viteza an forta, pedalati mai ancet.Da, asa este , eu curat lantul si pinioanele an functie de drum si de anotimp, fie cu aditivi spaciali, sau prin spalare cu motorina , stergere cu o carpa si din nou ungere cu ulei de motor, picurat cu rabdare an fiecare spatiu de za interior si exterior,apoi sters din nou cu o carpa curata.Si nu stiu sa-mi fi ruginit vreodata lantul si pinoanele, indiferent de ce fabricatie erau.Dar,… daca nu vreti probleme cu lantul si pinioanele, azi sunt f eficiente bicicletele cu schimbatorul an butuc, cu 3, 7, si 8 viteze.Tin mult si bine fara probleme.
„…Magic-Link, Power-Link, Missing-Link, etc. Acestea sunt zale care se pot monta si demonta fără scule speciale..”
Da da, succes cu asta dupa ce ai rulat o vreme pe bicicleta, si niturile de prindere s-au infpit bine de tot in urechile de prindere. Fara macar un clestisor acolo, nu prea ai sanse. Nu am reusit niciodata sa desfac un lant, dupa o perioada de rulare, cu mana, fara sa ma chinui de sa iasa tot untul din mine. Daca tot iti iei presa ca sa il scurtezi, poti la fel de bine sa iti cumperi un lant fara Power / Magic / Missing link.
Daca vrei totusi cu, ar fi bine sa ai la tine si un cleste cu varful subtire, sa desfaci bestia.
eu am biciclata de 3 ani si inca nu am schimbat lantul la ea si inca nu are nici o problema si in plus in vara trecuta intr-o luna am facut in jur de 1000 km si inca mai pedalez cu acel lant si nu are nici o problema merge perfect
Mai ai înca până sa ajungi cel puţin la kilometrajul făcut cu lanţul meu(vreo 3800) şi apoi o să vezi că apar problemele cum trebuie înlocuit.
SRAM mi s-a parut cel mai slab.. Mi-am luat KMC si un lant XT sa vedem.. SRAM 991 .
Salut. Eu am 9500 de km si incepe sa dea semne de oboseala lantul. Ma gandeam ca investia in lant si pinioane sa nu depaseasca 150 ron. Ce imi recomandati?
@VladC: exista un trick pentru a desface zalele Power-/Magik-Link, altfel intr-adevar ajungi sa folosesti patentul. Metoda mea: fac din lant un „Z”, cu zaua powerlink ca diagonala „Z”-ului. in felul asta lanzul comprima zaua in loc sa o intinda. Apoi comprim zaua din laterala cu degetele. Asta o degajeaza initial si face ca cele doua parti ale zalei sa alunece una pe langa alta. Odata ce aluneca in pozitia „deschis” tragi de cele doua parti in lateral si voilá, lantul e desfacut. Bineinteles, de murdarit tot te murdaresti, si nu poti sa il desfaci folosind numai doua degete.
@Balaj Andrei: nu conteaza de cat timp ai lantul, ci cat de mult ai mers cu el si in ce conditii. Daca tragi tare de el, schimbi vitezele des, sau ai un full-suspension (mai ales daca ai un FS) se intinde lantul si capata joc mult mai repede. Eu unul schimb de obicei lantul in jur de 4000-5000km (pana ajunge la 1% intindere), dar il abuzez intens. In conditii mai bune sau pe un hardtail ar trebui sa tina mult mai mult. Dar chiar si asa, s-ar mai putea merge cu el, doar ca ocazional mai scapa pinioanele, sau le schimba mai greoi.
@Daniel: eu pana acum am fost multumit si cu SRAM si cu Shimano in ciuda faptului ca nu erau high-end, iar KMC a fost bun dar s-a uzat foarte repede (aveam o versiune ultrausoara). Dar fiecare producator are si rebuturi, si depinde cum ai noroc. ultimul lantz de la Shimano l-am rupt de doua ori, si nu avea nici macar 2000km,
@andrei: in jur de 100-120 ron poti lua un Shimano XT sau SLX / SRAM 991 / KMC X9 etc. Depinde si ce set de pinioane ai, si ce este la reducere. Din cate am vazut poti lua momentan und Shimano XTR de la playbike pt. acelasi pret ca XT-ul…
Ce cifre văd pe aici…4k-5k km. Parfum.
Eu n-am rupt niciun lanţ până acum dar mai mult de 1000km nu le-am folosit (doar Shimano, SLX, XT şi XTR). Pe la 1k deja se apropiau de uzura maximă.
@ Radu : Cunosc smecheria. Poate merge daca ai folosit lantul putin. Eu insa, chiar si cu smecheria aia, nu am reusit, dupa cateva luni de dat. Si prin dat nu inseamna doar mers lejer prin oras. Si nu sunt chiar slab de muschi :P. Poate am prins eu numai zale mai nervoase.
@Liviu: nu am avut pana acum nici un lant care sa ma tina sub 2000km, si de obicei cumpar lanturile mai „ieftine”, sa zicem gen SLX. numai anul asta am avut probleme cu un lant pe care l-am rupt pe un trail cand am schimbat mai in forta. Dar si asa reparat tot a tinut inca o jumatate de an si in jur de 2000km. Cand l-am schimbat ar mai fi avut viata in el, dar am decis ca nu vreau sa risc sa raman pe un varf de deal si nici chef sa car un lant de rezerva nu am…
@VladC: nu stiu ce sa iti spun, la inceput mi se parea si mie destul de greu de desfacut, dar dupa ce am prins smecheria nu am mai avut probleme cu desfacutul lanturilor. ce te mai ajuta, este sa stergi putin lantul inainte sa te apuci sa il desfaci.
am un crosscountry si bicicleta o folesesc zilnic , adevarul e ca nu prea schimb vitezele decat cele 3 din fata celelalte 9 din spate stau cam nemiscate
@Radu
XT are jumatate din zale zincate, jumatate nu iar XTR-ul este singurul lant zincat in totalitate. Deci la XTR mai rar cu rugina ! Am un XTR de 9 viteze de multi ani pe o bicicleta care o folosesc doar de cateva ori pe an si a vazut si apa si noroi si inca nu a ruginit !
Recomand spray de lant de la Motul,este special conceput pentru motociclete de curse si nu este cu ulei,ci cu VASELINA+TPFE.Are capacul rosu si scrie pe el Chain lube roadPlus.La 100ml costa 12 lei.
Eu curat lantul cu toluen. Scoate toata negreala si mizeria din el.
Salutare, am si eu o intrebare, se pot schimba doar anumite zale la un lant?
Am un RR520, tocmai ce am scos-o din service, mi s-a schimbat lantul (un kmc, dar nu stiu exact modelul) si blocul de pinioane, am mers cam 30 km, si pe o coborare mi-a sarit lantul intre foaia mica si pedalier, si au rezultat 2 zale strambe. Dupa acest moment nu am mai pedalat deloc, am mers doar la vale si pe langa ea pana la masina, de frica sa nu uzez intinzatorul sau blocul de pinioane.
Ce lant imi recomandati pentru acest model de bicicleta (24 viteze) si il pot monta oare singur, daca gasesc modelul cu nituri, fara presa, sau e musai sa caut Magic Link, Power Link etc. ?
Multumesc!
Deci pana la urma cum aflu ce lungime trebuie sa aive lantul ? Dupa formula de mai sus imi iese 35 inchi adica 88 cm, unde aceasta lungime este f mica ptr 9 vit. (F=42 R=34) iar zaua rapida are 2.2 cm.
Am schimbat mai multe lanturi pana acum. Media mea este de 8000km pe an. Un lant bun si ieftin este cel de KMC (pentru mine X8). Daca este curatat periodic tine cam 5000k. Eu merg mai mult pe sosea iar curatarea lantului, pinioanelor si a angrenajului la cel mult 200km. Cel mai bine se curata cu motorina si apoi se unge cu ulei auto tip 5w40. Am incercat si drylube. E ok in sensul ca se curata foarte bine cu apa atat lantul cat si pinioanele, dar uzura lantului a fost mai rapida si a tinut doar 2000 km. O caseta de pinioane la 2 lanturi. Niciodata nu s-a rupt lantul. Cea mai buna verificare a lui este cu lera de lant dupa ce s-a curatat.
Bună am cumpărat o bicicleta si nu am lant la ia,schimbătoarele sunt Sram x5 pe ia cu 9 pinioane ce lant imi recomandati ce distanta trebuie sa aibă intre zale
Cand aud de mii de km (5-8) parcursi cu un lant ma apuca ameteala! Pe mine lantul nu ma tine mai mult de 500km, si trebuie sa-l schimb!(depaseste 1% intindere)(Biciclesc 90% offroad mtb) Problema e ca anul trecut am trecut de la 8 pinioane la 11 si din cate am auzit , mai scump nu inseamna automat si mai durabil. La un moment dat platesti pentru grame mai putine decat pentru rezistenta. Am tras concluzia ca e mai sanatos sa pastrezi marca transmisiei, asadar daca transmisia e Shimano, ar trebui sa ma orientez pe lant shimano. Am rasfoit ofertele de shimano 11v si sunt complet nauc. HG600, HG601, HG700,HG701, HG900, HG901, HG701ultegra XT…. Pretul nu creste liniar cu cifrele din cod…Cine ma poate lumina nitel? Diferenta de pret e de la 97lei HG600 pana la 179lei HG700 sau 212lei HG701ultegra asta care se pare ca-i fabricat in japonia..:P Ce difera la ele? mai scump e mai durabil? sau e doar mai usor? Sincer nu m-as calici la bani, dar nici sa dau 100 de lei in plus pe 10grame in minus!
@Vali: depinde de stilul personal de pedalat, de conditiile in care mergi cu bicicleta, tipul de lant si ce ulei folosesti. In mod contrar parerii genarale ca se lungesc zalele, lantul nu se lungeste din cauza asta. Ceea ce se intampla este ca suprafata dintre niturile lantului si zale se toceste cu timpul si astfel apare un joc, relativ mic. Daca il multiplici cu 100+ de zale se aduna repede o za in plus…
Factorii care influenteaza durata de viata a lantului sunt:
– materialele: in mod evident, oteluri mai bune rezista mai mult
– felul in care schimbi vitezele: daca schimbi 2-3 viteze simultan in sarcina se uzeaza mult mai repede
– felul in care pedalezi: unii pedaleaza cu mai multa forta, altii cu mai putina. De obicei mai multa forta implica uzura mai rapida. Bineinteles, asta nu e ceva ce poti corecta, mai ales ca depinde si de ce greutate ai
– tipul de lant: lanturile pt. 8-9 spd au zalele mai solide si de obicei rezista mai mult la abraziune prin praf. Pentru a mari numarul de pinioane, zalele au devenit mai inguste si in consecinta se uzeaza mai rapid. Deci viteza de uzura -> 8 spd = 9 spd > 10 spd < 11 spd < 12 spd
– tipul de bicicleta: full suspension are o tendinta de a forta lantul cand suspensia de decomprima. un hardtail nu are problema asta
– cat de curat mentii lantul: tot praful si noroiul actioneaza foarte abraziv
– cat de des ungi lantul si in aceasta privinta, crucial este cum il ungi: daca mergi cu el uscat, intra mai usor noroi exact in zonele descrise, iar daca il ungi si lasi resturi de ulei pe el, iar se imbiba cu noroi si praf si se comporta abraziv. Eu unul folosesc vara un ulei pe baza de teflon. Este suficienta o picatura de ulei pe fiecare nit, il lasi 15 min sa absoarba uleiul in toate fisurile si apoi stergi lantul cu o carpa curata sa elimini tot excesul de ulei.
Dintre punctele astea, ceea ce poti influenta in mod direct este felul in care schimbi vitezele, cum il ungi si, cel mai important, cat de curat mentii lantul. Exemplu: pe bici de XC hardtail am un 10 spd uns cu teflon cam la fiecare 40-50 km (sau in sfarsit, cand e nevoie) si dupa aprox 5000km este inca departe de 1% uzura… Pe trailbike am un 11 spd uns tot cu teflon, dar intervalele intre doua curatari sunt mult mai mari (ca 150-200km) iar traseele pe care merg cu ea mult mai mizerabile. Pe langa asta este un full suspension cu cursa lunga si asta contribuie la uzura prematura. In conditiile astea ultimul lant a tinut numai vreo 2000km si era deja cu aproape 2% mai lung decat trebuia. Tin aici sa precizez ca lantul de pe trailbike era chiar mai de calitate decat celalalt…
Cat despre lanturi: diferenta majora intre ele este greutatea, si profilul muchiei. Poti folosi linistit lanturi de la producatoti diferiti, sunt compatibile cu orice casete, indiferent ce ne povestesc noua departamentele de marketing 😉
In principiu, cu cat este mai usor lantul, cu atat mai greu de fabricat si mai scump. De asemenea, lanturile ultralight au tendinta de a se uza mult mai usor. Ramane in principiu alegerea ta ce raport pret/greutate/performanta/durabilitate vrei (sau iti permiti) sa alegi. Ca o regula generala: cu cat mai mizerabila zona in care te dai, cu atat mai mult vrei un lant mai ieftin (dar mai greu) care rezista mai mult si care nu te saraceste cand il inlocuiesti 😉
am mers vreo 13000 km cu un shimano dura ace.nu am avut nici o problema,dar nici nu am pedalat in forta,ci moderat.l-am uns cam la 400km.am 19000km si nu am uzat pinioanele sau foile,dar am mers doar pe sosea si am schimbat corect fara sa fortez.am schimbat lantul imediat ce l-am masurat cu acea lera speciala si nu au fost probleme.cand pedalezi ca nebunu e normal sa rupi si sa uzezi mai repede orice piesa.
Depinde si de conditiile meteo. Anul acesta, pentru ca a fost foarte ploios, cu mult pamant sarind pe lant, am terminat unul in 3.500 de km. 🙂