Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie,…
Vitus a făcut un nou pas spre performanță în producția de cursiere din carbon cu noul model aero ZX-1 EVO. Acesta are implementate cam toate tehnologiile noi aerodinamice și de integrare, fiind o bicicletă ușoară, rigidă și rapidă. Prețul nu se poate spune că e chiar pentru toate buzunarele, dar cu siguranță e unul dintre cele mai bune de pe piață în această categorie, incluzând cockpit-uri complet integrate și roți din carbon cu profil înalt Reynolds AR.
Vitus a lansat modele noi pentru cursiera ușoară Vitesse EVO și pentru ciclocros-ul Energie EVO încă de anul trecut, iar acum a venit rândul modelului aero să devină mai ușor, mai rigid și mai rapid.
Chiar dacă o mulțime de producători se laudă cu numărul W salvați, secundelor câștigate și gramelor pierdute pentru a convinge cicliștii să își schimbe bicicleta, producătorul cu vânzare directă Vitus a abordat problema mai simplu. Ei spun că au vrut să proiecteze o bicicletă rapidă și complet integrată pe care cicliștii să și-o poată permite și chiar asta au reușit!
Toate aceste îmbunătățiri ale greutății, rigidității și performanței există, însă cei de la Vitus nu s-au grăbit să le facă publice, declarând doar că ei garantează că bicicleta lor e rapidă!
Până la urmă au apărut și cifrele, așa că noul cadru ZX1-1 EVO din mix de fibre de carbon are o greutate de 975 g, reducerea fiind de 6%, toate versiunile folosind același cadru. Aspectul general e mult mai aerodinamic, cu tuburi cu profil mai alungit iar Vitus spune că a folosit carbon cu performanțe mai bune ce a permis reducerea greutății totale.
Vitus a spus chiar că au dezvoltat și un cadru ceva mai greu, din carbon mai ieftin, fiind posibil să apară versiuni noi mai accesibile în viitor.
Tuburile mari aduc o creștere a rigidității de 9.9% față de generația anterioară ZX-1. Cea mai mare parte a îmbunătățirilor au avut loc în jumătatea inferioară a bicicletei, pentru a crește eficiența transferului de putere și stabilitatea, dar fără a reduce din confortul ciclistului. Furca e cu 13.8% mai rigidă, zona din spate e cu 13.9% mai rigidă iar zona rulmenților pedalieri e mai rigidă cu 11.5%, însă zona headtube-ului are doar o îmbunătățire de 0.7%.
Cât despre performanțe, acestea au fost măsurate în laboratoarele de aerodinamică ale circuitului de curse Silverstone din Marea Britanie iar Vitus spune că bicicleta nouă are o rezistență aerodinamică cu până la 45% mai mică la un unghi de atac al vântului de 15 grade și la viteza de 45 km/h, având o reducere de 18% la 0 grade și 35 km/h, cea mai mare parte a îmbunătățirilor fiind datorate integrării componentelor. Dar cifrele nu fac parte din comunicatul public Vitus, aceștia susținând doar că noua ZX-1 EVO arată mai rapidă, se simte mai rapidă și e mai rapidă.
Bicicleta a fost proiectată să fie o cursieră aero accesibilă și cu un preț rezonabil. Cadrul este fabricat în China, vopsit și asamblat în Taiwan, este aprobat UCI și implementează majoritatea standardelor moderne din domeniu.
Bicicleta are prinderi de etrier flat mount, ax thru de 12 mm la ambele roți, rulmenți pedalier 386EVO, suport de bidon cu 2 poziții pe downtube și spațiu suficient pentru anvelope de 30 mm montate pe aproape orice jantă. Bicicleta vine însă echipată standard cu anvelope de 25 mm pe jante Reynolds AR cu lățimea internă de 19 mm în față și 21 mm în spate, însă Vitus spune că a testat fără probleme și anvelope de 32 mm.
Geometria noii biciclete este cu totul nouă, fiind mai lungă și mai joasă. Sunt disponibile 6 mărimi (XS-XXL) cu geometrie dedicată, în special în capete.
A fost adăugată și o furcă cu offset specific pentru fiecare mărime, pentru a oferi o manevrabilitate și o stabilitate a direcției optime pe mărimile mici fără ca roata să atingă vârful piciorului.
Rutarea cablurilor e complet internă și folosește cuvetele și cockpit-ul FSA ACR la interfața cu furca complet din carbon, cu gât conic de 1.5. Fiecare bicicletă are un cockpit integrat, indiferent dacă e vorba de schimbătoare mecanice sau electronice, ghidon dintr-o bucată Vision Metro 5D pentru cele 3 echipări de top și pipă de aluminiu FSA cu ghidon din carbon Prime pentru cele 3 modele de bază, acestea având o bucată unde cablurile sunt la vedere, când ies din ghidon și intră în pipă.
Vitus vinde bicicletele doar direct, însă acestea sunt livrate cu 3 distanțiere de pipă de 5, 10 și 10 mm, astfel că pipa poate fi coborâtă cu până la 25 mm pentru o potrivire perfectă. Gâtul furcii poate fi scurtat fără să fie nevoie de deconectarea cablurilor.
Noua bicicletă are tijă de șa cu profil dedicat aerodinamic, cu un cap culisant ce oferă ajustarea offset-ului între 0 și 15 mm, plus compatibilitate cu șine de șa circulare sau ovale.
Bicicletele Vitus sunt disponibile doar prin vânzare directă de la partenerii Wiggle și Chain Reaction Cycles, prețurile pentru ZX-1 EVO fiind destul de abordabile, dar bicicletele cu forme și elemente aerodinamice sunt oricum mai scumpe decât cele normale, modelul clasic Vitesse EVO având un preț și mai bun. Mai mult, bicicletele aero sunt mai grele. Chiar dacă cadrul e destul de ușor, roțile cu profil înalt, tija aero și sistemul complicat de rutare internă fac ca greutatea să crească cu 75-200 g față de modelele mai simple, acesta fiind prețul plătit pentru viteză.
Cea mai ieftină versiune e Vitus ZX-1 EVO CR la 3900 Euro, fiind echipată cu grupul complet mecanic/hidraulic semi-compact Shimano 105, cockpit integrat din 2 elemente și roți de top tubeless din carbon Reynolds AR 58/62, greutatea anunțată fiind de 8.3 kg, cu 400 g mai grea decât modelul de top dar cu prețul la jumătate. Urmează modelul ZX-1 EVO CRS la 4300 Euro, echipat cu Ultegra mecanic și cu restul componentelor identice, cu o greutate de 8.2 kg.
O nouă variantă e cea echipată cu noul grup SRAM Rival AXS, ZX-1 EVO CR eTap AXS, la prețul de 5000 Euro, aceasta fiind singura ce nu vine echipată cu roți Reynolds ci cu modelul propriu Prime Attaquer Disc de 30 mm cu lățime internă de 19 mm, greutatea completă fiind de 8.18 kg.
Urmează în gamă ZX-1 EVO CRS Di2 la 5500 Euro care trece la Ultegra Di2 și are din nou roțile Reynolds AR, dar cu cockpit-ul dintr-o bucată Vision Metron 5D, greutatea totală fiind de 8 kg.
Mai există încă două versiuni cu componente SRAM wireless. ZX-1 EVO CRS eTap AXS costă 5800 Euro și e echipată cu grupul Force 2x și roți Reynolds, greutatea fiind de 8.2 kg.
Modelul de top ZX-1 EVO CRX eTap AXS costă 7400 Euro, are grupul SRAM Red cu powermetru și greutatea de 7.9 kg.
Toate versiunile cursierei aero Vitus ZX-1 EVO sunt sau urmează să fie disponibile în câteva săptămâni, în funcție de echipare și dimensiune.
Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.
Informații de pe bikerumor.com
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.