Acum citesti
SRAM a lansat transmisia Force AXS pentru gravel bike

Noul grum SRAM Force AXS 43-30 wide range combină foile mai mici din față cu o casetă 10-36, rezultatul fiind un grup ce permite abordarea urcărilor grele. Atât angrenajul cât și caseta necesită noi schimbătoare, care au și ele îmbunătățiri.

Grupul permite și folosirea anvelopelor mai late. Grupul nu e efectiv dedicat pentru gravel, dar e o opțiune concepută în acest scop, alături de bicicletele de aventură și touring. Chiar și cursierele normale pot beneficia de acesta dacă cicliștii își doresc rapoarte mai ușoare.

Practic sunt două sisteme separate, unul în față și unul în spate, ele putând fi combinate cu oricare alte componente AXS pentru a crea configurația ideală.

Pentru a folosi noul angrenaj, este nevoie să se cumpere și noul deraior special. Asta deoarece noul angrenaj are un ax DUB cu 5 mm mai lat, ce împinge factorul Q în exterior cu 2.5 mm în fiecare parte și chainline-ul cu 2.5 mm până la 47.5 mm. Și asta nu e totul.

Noile foi 46/30 folosesc un BCD mai mic, de 94 mm, față de 107 mm la restul grupurilor AXS. Folosește însă aceiași prindere direct mount pentru spider și are aceiași diferență de 13 dinți între foaia mare și cea mică.

Practic aceste foi și spiderul se pot instala pe un angrenaj SRAM existent și se pot folosi cu deraiorul standard AXS, însă se renunță la posibilitatea de a instala anvelope mai mari. De asemenea, invers, pe acest angrenaj se pot monta foile standard SRAM de 12 viteze cu BCD 107 mm folosind apoi deraiorul wide.

Ideea e simplă: se pot combina foi și deraioare oricum, doar să existe pereche de angrenaj/deraior wide/wide sau standard/standard în față.

În plus, deoarece folosește același salt de 13 dinți, angrenajul poate fi combinat cu orice deraior spate AXS de 12 viteze și orice casetă.

Practic, în universul AXS se pot face orice combinații pentru a creea exact ceea ce ai nevoie, cu cele câteva mici restricții enumerate aici.

O limitare a foilor cu BCD de 94 mm este lipsa powermeter-elor pe spider. Modelul Quarq nu încape în acest BCD mic, soluția fiind modelele în pedală.

E impresionantă gama de lungimi de angrenaj oferite. Există variante de 165, 167.5, 170, 172.5, 175 și 177.6 mm. Noul model are un finisaj lucios, pentru a putea fi diferențiat ușor de modelul Force 12 standard, finisajul lucios fiind regăsit și pe deraioare.

Pentru cei ce iubesc Q-factorul mai mare al acestui angrenaj, se poate monta și o foaie 1x, însă va strica puțin chainline-ul iar schimbările de viteze s-ar putea să nu mai fie foarte fine și silențioase pe pinioanele mari.

Cuvântul wide din denumirea deraiorului nu înseamnă o gamă largă de trepte ci faptul că stă mai departe de cadru.

Acum că totul e mutat mai departe de cadru, este nevoie și de monoblocul DUB corect, ce include practic un kit de distanțiere mai mari (deși probabil ar fi suficientă instalarea a câte un distanțier de 2.5 mm pe ambele părți ale cadrului). Există opțiuni DUB pentru orice cadru din lume în afară de Trek BB90.

Din lateral, deraiorul Force AXS wide din dreapta arată la fel cu cel non-wide din stânga.

Diferă distanța față de cadru. Deasupra se poate observa corpul mai lat și punctul de prindere mai deplasat pentru deraiorul Force AXS Wide. Aceste elemente îl depărteazu cu 2.5 mm față de seat tube.

Mai sus se pot vedea toate generațiile de deraioare față SRAM eTap. Partea importantă e mai jos, respectiv spațiul lăsat pentru anvelope.

Modelul original eTap (din stânga) avea bateria amplasată mult spre interior, ceea ce limita folosirea acestuia doar la cursiere cu anvelope înguste. Acesta a fost și scopul pentru care a fost proiectat grupul în 2015 când ideea de gravel bike nu era cunoscută.

În 2019, grupul AXS a primit o baterie deplasată în exterior (cel din centru) permițând montarea de anvelope 700×40 mm, în funcție de jantă și model. Noul Force AXS Wide (din dreapta) s-a mutat cu totul încă 2.5 mm și permite acum montarea de anvelope 700 x 45 mm sau 650b x 2.1.

Pe un Niner RLT 9 RDO cu roți gravel Bontrager cu anvelope 700×40 mm distanța până la deraior e de 1 mm, 3.5 mm și 5 mm.

Teoretic ar trebui să fie o diferență de 2.5 mm între AXS și AXS Wide, dar aceasta variază și după cum e reglat unghiul deraiorului.

În spate, sistemul e mai modular. Noul deraior Force AXS Max 36t primește un șurub B mai lung decât cel original, care era conceput pentru pinion maxim de 33t. Acesta împinge paralelogramul, rotițele și totul un pic mai jos pentru a face loc pinionului 36t de pe noua casetă 10-36. Deraiorul funcționează și cu casetele 10-33 și 10-28.

Deraiorul păstrează sistemul de stabilitate a lanțului Orbit ce evită ca lanțul să lovească în cadru la șocuri.

Toate deraioarele spate AXS vin acum cu diferența maximă de dinți tipărită. Acesta are una de 39 de dinți, fiind calculată ca (pinionul mare – pinionul mic) + (foaia mare – foaia mică), în cazul acesta 26+13=39

Norocul face că toate angrenajele SRAM pt 12 viteze folosesc o diferență de 13 dinți, așa că noul deraior poate să funcționeze cu caseta 10-36 și orice angrenaj disponibil, până la 50/37.

Caseta 10-36 este dintr-o bucată, pinioanele fiind prinse definitiv din constrrucție. Aceasta se montează pe freewheel-ul XDR.

Nu e vorba însă doar de un pinion de 36 adăugat la capătul casetei 10-33, toate pinioanele au fost ajustate pentru schimbări mai fine în ambele direcții ale casetei.

Întrebarea adevărată e de ce e nevoie de atâtea schimbări și piese noi când se poate instala pur și simplu o transmisie Eagle 1x? Problema e că se pierd pașii mici dintre trepte, iar gama de viteze e mai mică la Eagle.

Noua combinație Wide are o gamă de viteze de 516% dacă se folosesc toate componentele. Chiar și cu folosirea modelului standard de angrenaj 46/33 tot oferă o gamă mai mare de 500% cât oferă versiunea 1x Eagle AXS. Dar fără schimbările fine dintre trepte. Mai sunt și diferențe de greutate și de spațiu pentru anvelope. Fiecare poate alege cum are nevoie.

Astfel opțiunile de casete de pinioane SRAM pe 12 pinioane devin 4. Tabelul de mai sus arată salturile și numărul de dinți pentru fiecare dintre ele, alături de opțiunile curente Shimano de șosea și GRX de gravel.

Ce scop au noile componente? În primul rând spațiul pentru anvelope. Acestea sunt tot mai late și lumea vrea opțiunea să folosească acest avantaj.

Se pot combina manetele SRAM eTap AXS cu schimbătorul de MTB Eagle AXS? Dar cu o tijă Reverb? Răspunsul e da la ambele. Chiar și manetele de MTB pot fi legate de deraioare de șosea, pentru o bicicletă de șosea cu ghidon drept.

Tabelul de mai sus arată toate combinațiile posibile și ce casetă e compatibilă cu fiecare deraior. Mai există și aplicația AXS care permite configurarea controlului, activarea schimbării secvențiale a vitezelor și alte elemente interesante.

E important să se rețină că noile componente Force Wide necesită angrenajul special în față, dar în spate se poate folosi orice combinație viabilă de deraior/pinioane.

Grupul complet are un preț de 1450 Euro, la care se adaugă 2 baterii în valoare de 55$ bucata, toate componentele fiind deja disponibile. Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.

Informații și imagini preluate de pe bikerumor.com

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

fifteen − 8 =