Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie,…
Noua serie DEORE XT M8100, ultima versiune a grupului original MTB cu care a început totul, își continuă tradiția și oferă performanțe de top pentru MTB-iștii entuziași începând cu mijlocul lunii iunie 2019!
În același timp, seria nouă SLX M7100, ce are în spate același ADN ca grupurile XTR și DEORE XT, a fost proiectată pentru a oferi performanță excelentă pentru cei ce explorează lumea MTB-ului începând cu luna iulie 2019!
- 52 mm – FC-M8100-1 pentru un O.L.D. de 142 și 148 mm, cu cel mai mic factor Q, de 172 mm
- 55 mm – FC-M8120-1 pentru un O.L.D. de 148 mm și anvelope late, cu un factor Q de 178 mm
- 56.5 mm – FC-M8130-1 pentru un O.L.D. de 157 mm și un factor Q mare de 181 mm
Greutățile angrenajelor sunt de 620, 628 și 636 g, în versiunea cu foaie 32t și brațe de 175 mm, fără rulmenți.
Angrenajul DEORE XT 2×12 HOLLOWTECH II 36-26t oferă cea mai mare plajă de rapoarte posibilă împreună cu caseta 10-45t, maximizând posibilitățile pe orice tip de teren și păstrând cadența optimă cu salturile mici între trepte.
Sunt disponibile două angrenaje 2x, ambele cu un sistem cu 2 șuruburi pentru prinderea brațului stâng pe ax. Modelul FC-M8100-2 are un O.L.D. de 142 mm, chainline de 48.8 mm și un factor Q de 172 mm. Modelul FC-M8120-B2 are un O.L.D. de 148 mm, chainline de 51.8 mm și un factor Q de 178 mm.
Greutățile pentru aceste angrenaje, cu foi 36-26t, brațe de 175 mm și fără rulmenți sunt de 654 și 672 g.
Caseta DEORE XT cu 12 pinoane vine cu prindere de tip MICRO SPLINE și este disponibilă în versiunea 10-45t pentru salturi mici sau 10-51t pentru plajă maximă de rapoarte. Ambele casete au tehnologie HYPERGLIDE+ ce permite schimbări rapide și silențioase în ambele direcții. Casetele folosesc un spider din aluminiu pe care sunt montate 10 pinioane din oțel și diuă din aluminiu, pentru greutate și rezistență optimă. Caseta CS-M8100-12 10-51t are o greutate de 470 g iar cea 10-45t are o greutate de 461 g.
Lanțul nou DEORE XT HG pentru 12 pinioane a fost redesenat și folosește plăci extinse înspre interior pentru a îmbunătăți retenția, rolele fiind cromate pentru durabilitate crescută și schimbări mai rapide de trepte în ambele direcții. Lanțul CN-M8100 cu 113 zale și Quick Link are o greutate de 252 g.
Deraiorul spate vine în varianta 1x RD-M8100-SGS sau 2x RD-M8120-SGS, ambele oferind schimbări rapide și precise în gama imensă de rapoarte. Ambele modele folosesc tehnologia SHIMANO SHADOW RD+, amortizoare de vibrații și rotițe de 13t pentru a funcționa mai silențios și mai precis. Greutățile acestora sunt de 284 și 290 g.
Deraiorul față DEORE XT vine într-o singură variantă pentru ambele chainline-uri de 48.8 și 51.8 mm, dar e disponibil cu prindere D-type, E-type sau M-type. Greutatea acestuia e de 135, 106 și 114 g.
Manetele ISPEC-EV folosesc reglaje angulare și pe lungime și se prind elegant cu un șurub de maneta de frână, sistemul oferind soluții pentru ajustarea geometriei. Padelele au amortizare de cauciuc iar sistemul two-way release face schimbările mai ușoare. Modelul din dreapta SL-M8100-IR are funcționalitatea multi-release pentru schimbări foarte rapide, iar pentru cei ce folosesc 2×12 maneta MONO din stânga SL-M8100-IL mută deraiorul față cu precizie maximă. Manetele DEORE XT M8100 sunt disponibile și în varianta cu prindere cu colier. Greutatea e de 117/73 g pentru cele ISPEC-EV și de 120/78 g pentru cele cu colier.
Frânele DEORE XT sunt disponibile în varianta pentru XC cu 2 pistoane sau cea pentru Trail/Enduro cu 4 pistoane. Modelul cu 2 pistoane are același design cu modelul anterior XT M8000, ceea ce înseamnă că plăcuțele G02A/3A/J02A/3A din rășină sau G04S/J04C metalice sunt compatibile. Versiunea cu 4 pistoane are o construcție nouă, inspirată de modelul XTR M9100 și folosește aceleași plăcuțe N03A din rășină și N04C din metal cu radiator, fiind de asemenea compatibil cu plăcuțele D03S și D02S.
Manetele de frână DEORE XT funcționează cu ambele modele de etrier pentru XC și Trail/Enduro și vin echipate cu sistemul Shimano SERVO WAVE pentru acționare mai rapidă, putere mărită și cursă redusă. Manetele pot fi montate acum în două moduri cu unghiuri diferite față de ghidon, pentru o senzație mai plăcută la frânare. Manetele au de asemenea reglaje pentru reach și free stroke, ce pot fi acționate ușor chiar pe traseu.
Kit-ul de XC BR-M8100-BL-M8100 cu discuri de 160 mm RT-MT800 și plăcuțe are greutatea de 392 g iar cel de Enduro BR-M8120-BL-M8100 are o greutate de 410 g cu discuri și plăcuțe.
Discurile redesenate DEORE XT cu ICE TECHNOLOGIES FREEZA RT-M800 sunt proiectate pentru a maximiza răcirea, rezultatul fiind o performanță consistentă a frânării și o viață mai lungă a plăcuțelor. Interiorul de aluminiu laminat între două straturi de oțel disipă căldura cu ajutorul aripilor de radiator din centru. Sunt disponibile în dimensiunile 140 mm – 88 g, 160 mm – 109 g, 180 mm – 132 g și 203 mm – 164 g.
Roțile Shimano DEORE XT M8100, spre deosebire de cele din seria XTR M9100, sunt disponibile în variante complete de 27.5 și 29 pentru XC și Trail/Enduro. Roțile Shimano pentru XC oferă o jantă complet închisă tubeless ready de 24 mm ce acceptă anvelope până la 2.35. Cele 28 de spițe cu tragere directă oferă combinația perfectă de rigiditate și greutate redusă, respectiv 1764 g pentru setul WH-M8100-27.5 și 1840 g pentru WH-M8100-29, perfect pentru XC rapid.
Pe de altă parte, roțile DEORE XT speciale de Trail/Enduro au o jantă cu lățime internă de 30 mm și acceptă anvelope până la 2.6. Butucii spate vin cu tehologie zero-dish (O.L.D. 148 mm) iar jantele de aluminiu folosesc 28 de spițe de tip J pentru a face roțile să fie rezistente dar și ușoare, pentru folosire agresivă în condiții grele. Greutățile sunt de 1846 g pentru WH-M8120-27.5 și de 1932 g pentru WH-M8120-29.
Atât roțile de XC cât și cele de Trail/Enduro folosesc axuri E-THRU de 15 mm în față și 12 mm în spate, cu O.L.D. de 148 mm și cu freewhub Shimano MICRO SPLINE.
Sunt disponibili și butuci DEORE XT separat, cu lățimi de 100, 142, 110, 148 și 157 mm, precum și freehub-uri separate.
Greutățile butucilor față sunt între 142-158 g iar a celor de spate între 305-310 g.
SLX – pentru cei ce vor să exploreze chemarea MTB-ului
La fel ca DEORE XT, noul SLX M7100 folosește noul sistem cu casetă MICRO SPLINE de 12 pinioane cu 10-45t sau 10-51t, angrenaje 1×12 sau 2×12, un lanț dedicat SLX pentru 12 pinioane, frâne cu 2 sau 4 pistoane, manete complet reglabile ISPEC-EV, deraioare față și spate optimizate și butuci pregătiți pentru 12 pinioane, aducând tehnologiile de vârf celor ce descoperă acum MTB-ul adevărat.
Angrenajul SLX 1×12 folosește tehnologia HOLLOWTECH II cu ax integrat și brațe goale în nterior. Foile au dinți cu profil Dynamic Chain Engagement+ care, cu dinții narrow/wide, evită căderea lanțului și aduc o funcționare fină și silențioasă a transmisiei. Foile se montează sigur și rapid cu un sistem direct mount. Angrenajul e disponibil cu foi 30t, 32t și 34t, interchimbabile cu cele XTR și DEORE XT, brațele fiind disponibile în lungimile 165, 170 și 175 mm. Angrenajele SLX sunt disponibile în trei versiuni de chainline:
- 52 mm – FC-M7100-1 pentru un O.L.D. de 142 și 148 mm, cu cel mai mic factor Q, de 172 mm
- 55 mm – FC-M7120-1 pentru un O.L.D. de 148 mm și anvelope late, cu un factor Q de 178 mm
- 56.5 mm – FC-M7130-1 pentru un O.L.D. de 157 mm și un factor Q mare de 181 mm
Greutățile angrenajelor cu foaie de 32t, brațe de 175 mm și fără rulmenți sunt de 631, 638 și 656 g.
Sunt disponibile două angrenaje 2x, ambele cu brațul stâng fixat cu 2 șuruburi pe ax. La fel ca DEORE XT, noul FC-M7100-2 are un O.L.D. de 142 mm pentru chainline de 48.8 mm și factor Q de 172 mm. Varianta FC-M7120-B2 are O.L.D. de 148 mm pentru chainine de 51.8 mm și factor Q de 178 mm
Greutățile cu foi 36-26t, brațe de 175 mm și fără rulmenți sunt de 682 și 674 g.
- lipsa reglajului de free stroke la maneta de frână
- un singur pinion din aluminiu
- mai puține opțiuni de foi de angrenaj
- nu există roți complete
- maneta de schimbător nu are funcția multi-release
- manetele de schimbător nu au suprafață texturată cu amortizare
- rolele lanțului au tratament SIL-TEC în loc să fie cromate
- discurile nu au tehnologie FREEZA
- diferența de greutate e de 148 g la aceiași configurație
Diferențele dintre XTR și DEORE XT
- doar DEORE XT conține roți complete
- XT are foaie de 28t și nu are foaie de 38t
- sistemul I-SPEC EV se poate roti 20 de grade în loc de 60 de grade
- nu există manetă de frână dedicată pentru XC
- nu există rulmenți de angrenaj
- sunt mai puține opțiuni pentru deraiorul spate
- nu există tijă dropper
- diferența de greutate la aceleași specificații e de 365 g
SHIMANO DEORE XT va fi disponibil pe biciclete din iunie 2019 și separat la anumiți distribuitori începând cu 14 iunie 2019. SLX va fi disponibil din mijlocul lui iulie.
UPDATE CU PREȚURI REALE DE PE BIKE24.COM
- angrenaj 1x fără foaie – 119.99 euro
- foaie angrenaj – 49.99 euro
- pinioane 10-51 – 129.99 euro
- schimbător spate – 89.99 euro
- manetă schimbător – 49.99 euro
- lanț – 39.99 euro
- frână XC 2 pistoane – 107.99-109.99 euro
- frână Enduro 4 pistoane – 147.99-149.99 euro
Concluzia noastră e că prețurile pentru XC concurează serios Eagle GX, rămâne de văzut cum funcționează în realitate, dar DEORE XT nu a dezamăgit niciodată când e vorba de funcționare. Despre prețuri putem remarca și că sunt cele dinainte de lansare, după ce apar în stoc produsele acestea de obicei mai scad, apar discount-uri, rămâne de văzut unde se va stabiliza prețul real pe piață în 3-4 luni.
Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.