Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei…
Un catalizator cert al dezvoltării cursierelor din gama Merida a fost accederea mărcii printre echipele de WorldTour, după ce s-a parafat înțelegerea cu Lampre. Astfel, inginerii nemți au beneficiat de sfaturile și impresiile câtorva dintre cei mai buni cicliști ai lumii, idei pe care le-au combinat cu cunoștințele lor, materiale sofisticate și tehnologii de ultimă oră, totul materializându-se în a patra iterație a Scultura. Rezultatul nu este doar o cursieră răpitoare, ci și probabil cel mai competitiv model lansat vreodată de Merida în materie de șosea.
Codificată Scultura IV, bicicleta se bazează, de fapt, pe două cadre – CF4 și CF5, primul fiind cel care servește echipa Lampre-Merida, înglobat în bicicleta Merida Scultura Team, pe când cel de-al doilea reprezintă versiunea comercializată a modelului, sub numele de Merida Scultura 9000. Diferența dintre cele două constă în greutate și rigiditate, CF4 având grame în plus, dar și grade de flexare în minus față de CF5, din acest motiv devenind alegerea echipei profesioniste de ciclism. Chiar și cu plusul de greutate, Merida Scultura Team atinge o greutate de circa 6,6 kilograme, cu cel puțin 200 de grame sub limita admisă de UCI, așa că au fost folosite greutăți suplimentare pentru a atinge nivelul regulamentar.
Cât despre Scultura 9000, am avut plăcerea de a-i testa temperamentul pe dealurile Liguriei, o zonă care îmbină drumurile plate de litoral cu urcări line și lungi sau abrupte și lungi, unde ai toate șansele să te înfigi într-un Piaggio Ape dacă nu caști ochii sau te lansezi prea tare pe coborârile șerpuitoare, a căror vizibilitatea în serpentine e blocată de diverse obstacole. În primul rând, greutatea, sau mai degrabă lipsa acesteia e incredibilă, cele 5,8 kilograme ale bicicletei echipată cu SRAM Red și roți DT Swiss Mon Chasseral Carbon cu anvelope de 25mm transformând-o, literalmente, într-un fulg relativ robust. Lăsând la o parte acomodarea cu DoubleTap-ul celor de la SRAM, căci parcă Shimano și Campagnolo sunt mult mai în ton cu ce înseamnă șosea, Scultura 9000 rulează într-un fel impresionant, marcând, în opinia subsemnatului, devenirea completă a Merida în privința cursierelor. În viraje, răspunde instant, iar când apeși puternic în pedale, energia merge direct la roți fără a se pierde pe drum. Totuși, mai multe detalii vor urma în recenzia pe larg a bicicletei.
Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.