Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie,…
Noua Pinarello Dogma F12 sare peste un număr în gamă direct de la F10 dar vine cu două cadre pregătite de competiție de cel mai înalt nivel, mai ușoare, mai rigide și mai aero ca niciodată! Proiectate împreună cu Team INEOS (fosta Sky), noua Dogma F12 este noul model de top de la Pinarello și va avea versiuni cu frâne pe disc și pe jantă, ambele cu spațiu mai mare pentru anvelope și cu opțiuni interesante grafice.
Pinarello a apăsat mereu accelerația în ceea ce privește tehnologia în ultimi 10 ani, împreună cu echipa parteneră Team Sky, acum devenită Team Ineos. Modelul anterior Dogma F10 a văzut îmbunătățiri cosmetice și un model cu frâne pe disc. În plus, din el au fost create câteva versiuni cu suspensie pentru clasicele de primăvară, inclusiv modelul foarte complex Dogma FS.
În 2019 modelul F10 va fi înlocuit de noul Dogma F12. Pinarello spune că scopul a fost să fie create două proiecte diferite, în paralel – unul cu frâne pe disc și altul cu frâne pe jantă. Ei au dorit ca ambele biciclete să păstreze senzația de Pinarello îmbunătățind caracterul aerodinamic.
După cifre, Pinarello anunță îmbunătățiri de 8 wați față de Dogma F10 la 40 km/h, ceea ce înseamnă un câștig de 1 secundă la km.
O parte din aceste îmbunătățiri aero vin din noua metodă de a ascunde cablurile și din ghidonul îmbunătățit Talon Ultra. Toate cablurile sunt ascunse la modelul cu frâne pe disc iar la cel cu frână pe jantă doar cablul frânei față e la vedere.
Downtube-ul e aplatizat în spate pentru a ascunde bidonul și suportul acestuia din calea curentului de aer.
Pinarello spune că au crescut rigiditatea laterală cu 10% în timp ce cadrul e cu 10% mai ușor, respectiv 820 g nevopsit pentru varianta cu frâne pe jantă și 840 g pentru cea pe disc. Aceste îmbunătățiri vin de la modificări ale structurii interne, de la modificarea formei triunghiului spate și de la rafinarea formei asimetrice a cadrului.
O nouă furcă pentru frână pe disc are o reducere de 40% în deformarea torsională în comparație cu modelul anterior.
Performanțele la frânare nu au fost ignorate nici la versiunea cu frâne pe jantă, făcându-se trecerea de la frâne cu un șurub la modelul direct mount. Asta a adus o creștere cu 12.5% a puterii de frânare în condiții uscate și cu 25% pe ud.
Rutarea îmbunătățită a cablurilor în zona ghidonului face să nu mai fie posibilă folosirea unui sistem de ajustare pe cablu a tensiunii schimbătorului față. Pentru asta, Pinarello au dezvoltat un sistem de ajustare special ce se instalează în locașul E-Link unde în mod normal e montată joncțiunea Shimano Di2.
Sistemul Dogma F12 E-Link e compatibil cu:
- Shimano Di2 – adaptorul pentru joncțiunea EW-RS910 e inclus în kit-ul F12
- SRAM eTap AXS și eTap – un capac închis complet e inclus în kit-ul F12
- Campagnolo EPS – un adaptor pentru joncțiune e inclus în kit-ul pentru grupul Campagnolo
- Mecanic – un sistem de reglare a tensiunii schimbătorului față e inclus în kit-ul F12
Nimic nu contează însă dacă pe bicicletă nu pot fi montate roțile și anvelopele preferate, în acest scop Pinarello garantând spațiu suficient pentru anvelope de minim 28 mm. Spațiul propriuzis e de 37.5 mm însă e luată în considerare norma care cere ca între anvelopă și cadru să fie minim 4 mm, fiind luat în considerare și faptul că unele anvelope de 28 mm pot să aibă o lățime reală chiar și de 30 mm.
Chiar dacă nu există încă detalii exacte despre echipările disponibile, se știe că vor exista opțiuni mecanice și electronice de la Shimano și Campagnolo și doar versiunea AXS de la SRAM. Detaliile despre cadre sunt cele de mai jos:
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.