Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
Sram se gândește la un nou concept de frâne pe disc prin care dorește să elimine sau să reducă șansa de a sări peste ghidon, în cazul unei frâne bruște: OTB – Over the Bars. Pe scurt, este vorba de un sistem hidraulic care „taie” frâna față, atunci când „simte” că roata spate se ridică de la sol.
Ideea este simplă, conceptul în schimb e destul de complicat.
Maneta frânei spate (dreapta), acționează frâna spate, așa cum o face în mod normal. Maneta frânei față (stânga) devine o manetă cu două utilizări, care acționează ambele frâne simultan.
Când acționezi maneta față, aceasta va împinge lichidul de frână mai întâi spre spate, acționând frâna spate prima. Pe măsură ce începe frânarea, frecarea dintre disc și plăcuțe va împinge etrierul spre înainte, acesta fiind puțin mobil. Această mișcare deschide o valvă care permite lichidului de frână să meargă acum și spre etrierul față, acționându-l.
Elementul de siguranță apare în momentul în care ciclistul frânează prea tare sau brusc. În mod normal, când frânezi prea tare cu fața, ai mari șanse să zbori peste ghidon. Noile frâne de la Sram ar împiedica acest lucru, tăind imediat frâna față, în momentul în care spatele se ridică. Nu este nimic electronic aici, gen ABS, ci doar mecanică și valve. Când roata spate atinge iar pământul, fața frânează iar. În realitate mișcarea se petrece atât de repede încât abia dacă se va mai ridica puțin roata spate.
Utilitatea frânelor Sram anti-sărit-peste-ghidon
Adevărul este că pentru bicicletele de performanță, fie că sunt mtb sau cursiere, acest sistem este cam inutil. Orice ciclist învață în timp cum să frâneze și să dozeze corect forța de frânare față-spate. Dar pentru bicicletele de oraș, navetă, trekking, sistemul poate fi foarte util.
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.