Acum citesti
Patent de butuc silenţios de la Shimano

shimano-scylence-bicycle-hub-freehub-design-patent-2-600x323Cei de la bikerumor.com au aflat zvonuri cum că Shimano are în lucru un proiect nou de butuci, un model care să ofere cuplare mai rapidă, mecanică mai rezistentă şi rulare la liber silenţioasă şi cu frânare minimă. Aceştia au găsit şi câteva scheme ce par să confirme acest lucru.

Cea mai mare schimbare este înlocuirea clicheţilor clasici cu un sistem cu inele dinţate. DT Swiss sau Chris King au deja sisteme asemănătoare, dar sistemul de la Shimano modifică poziţia inelelor dinţate, o diferenţă care face să scadă mult zgomotul şi rezistenţa la rularea la liber, astfel că vorbim despre un butuc ce ar putea să fie la un moment dat noul XTR sau Dura-Ace.

shimano-scylence-bicycle-hub-freehub-design-patent-6-600x233În acest moment, butucii Shimano folosesc un sistem standard cu clicheţi şi inel dinţat, unde clicheţii sunt ataşaţi cu un arc de corpul casetei iar inelul dinţat este pe corpul butucului. Este un sistem superior faţă de cel folosit pe modelele mai vechi, unde atât clicheţii cât şi inelul dinţat se aflau în interiorul casetei, nefiind servisabili, la orice defecţiune fiind necesară înlocuirea casetei. În plus diametrul mic al mecanismului îi scădea performanţa.

 

Acest nou design se pare că se numeşte Scylence şi înlocuieşte clicheţii cu două inele dinţate şi o piesă cu şanţuri conică pe corpul casetei.

La sistemul DT Star Ratchet sunt folosite două inele dinţate, unul pe interiorul butucului şi unul pe corpul casetei. Ambele sunt impinse unul spre celălalt cu nişte arcuri iar dinţii au o formă specială astfel încât la pedalat ei se cuplează şi învârt roata, dar la mersul liber unghiurile dinţilor îi face să alunece unul pe celălalt. Datorită faptului că dinţii se ating permanent, apare zgomotul specific, iar datorită numărului mare de dinţi, mai ales la butucii Chris King, sunetul este înalt şi puternic. DT oferă trei tipuri de butuci cu trei cantităţi diferite de dinţi pe inel, aceştia făcând mai mult sau mai puţin zgomot. Mai mulţi dinţi înseamnă o cuplare mai rapidă, dar şi un zgomot şi o rezistenţă mai mare la mersul liber.

shimano-scylence-bicycle-hub-freehub-design-patent-4-600x307Shimano modifică puţin lucrurile în mod ingenios. Doar un inel (31) este presat de un arc, dar arcul (34) în trage dinspre al doilea inel (32) înspre corpul butucului (16).

Inelul (31) are fante speciale (54/58) care se cuplează cu fantele (42/44) de pe corpul casetei (30). La pedalare, corpul casetei (30) se roteşte iar şanţurile împing inelul fix (31) peste cel mobil (32), dinţii se conectează şi rotesc corpul butucului, respectiv roata.

 

shimano-scylence-bicycle-hub-freehub-design-patent-5-600x304Când nu se pedalează, aceleaşi şanţuri împing inelul fix (31) departe de cel mobil (32), iar arcul (34) ajută la retragerea acestuia, astfel că dinţii nu mai au contact, acest lucru eliminând zgomotul şi frecarea.

Inelul mobil (32) se roteşte liber peste corpul cu dinţi al casetei, dar dinţii exteriori (64) se conectează în fantele (18d) învârtind roata atunci când este cuplat de către arc.

Astfel, în loc să împingă două inele cu dinţi unul spre celălalt, Shimano a găsit o metodă de a trage un set de dinţi înspre celălalt la pedalare şi de a-i retrage la mersul în gol. Desenele din patent nu sunt întotdeauna 100% identice cu produsul final, dar dacă numărul de dinţi va fi asemănător, ne putem aştepta la o cuplare foarte rapidă.

shimano-scylence-bicycle-hub-freehub-design-patent-3-600x431După cum arată în schemă, inelul fix (31) nu se va mişca foarte mult pentru a face contact cu cel mobil (32). Toate părţile mobile sunt acoperite cu o izolaţie (36) iar rulmenţii sunt în locul lor obişnuit, aşezaţi depărtaţi, pe sistemul cupă şi con ajustabile. Săgeţile indică direcţia în care se mişcă inelul la pedalare (D1, ca să facă contact cu inelul mobil) şi la mersul în gol (D2).

Într-un alt patent, Shimano încearcă să dezvolte şanţuri înlocuibile pe corpul casetei. La prima vedere pare că acest lucru are rolul de a evita uzura casetei, dar după imagini se poate crede că e vorba şi de o reducere a greutăţii fără a afecta (sau chiar cu creşterea) rezistenţei.

shimano-scylence-bicycle-hub-freehub-spline-patent-2-589x600Patentul specifică folosirea unui material mai moale (aluminiu de exemplu, care e şi mai uşor) pentru corpul primar al casetei (cilindrul) şi un material mai rezistent şi mai greu (oţel) pentru cuplajele înlocuibile. Ideea nu e chiar nouă, fiind prezentată şi de Woodman în altă formă, dar este vorba practic de folosirea a două materiale pentru corpul casetei, profitând atât de greutatea mică a aluminiului cât şi de duritatea oţelului.

shimano-scylence-bicycle-hub-freehub-spline-patent-3-600x322Metoda este mai ieftină decât folosirea titanului. Modelul actual Dura-Ace 9000 foloseşte o casetă din titan, dar acest lucru creşte mult preţul şi nu economiseşte greutate faţă de aluminiu, este doar un material mai dur şi mai rezistent. Dar pentru modelele mai ieftine (Ultegra, 105) ideea unei casete din mai multe bucăţi este interesantă.

shimano-scylence-bicycle-hub-freehub-spline-patent-1-589x600Din desene se poate vedea că se studiază diverse metode de prindere, de la şuruburi până la capsare.

Ca şi în cazul altor patente, toate acestea ar putea sau nu să intre vreodată în producţie. Zvonurile spun că ambele idei ar putea să fie implementate mai devreme sau mai târziu. Shimano nu face comentarii despre produsele aflate în dezvoltare, aşa că putem doar să facem supoziţii despre aceste subiecte.

Sursa: bikerumor.com

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

12 + fourteen =