Legislație pentru bicicliști

Noua legislație în vigoare poate fi consultată aici.

Dispozitii generale

(…)

10. bicicleta – vehiculul prevazut cu doua roti, propulsat exclusiv prin forta musculara, cu ajutorul pedalelor sau manivelelor;

25. pista pentru biciclete – subdiviziunea partii carosabile, a trotuarului ori a acostamentului sau pista separata de drum, special amenajata, semnalizata si marcata corespunzator, destinata numai circulatiei bicicletelor si mopedelor;

Art. 12

(1) Pentru a circula pe drumurile publice, vehiculele, cu exceptia celor trase sau împinse cu mâna si a bicicletelor, trebuie sa fie înmatriculate ori înregistrate, dupa caz, si sa poarte placute cu numarul de înmatriculare sau de înregistrare, cu forme, dimensiuni si continut prevazute de standardele în vigoare.

Art. 14. – In circulatia pe drumurile publice bicicleta trebuie sa fie:

a) prevazuta cu dispozitiv de franare eficace;

b) prevazuta cu un sistem adecvat, functional, de directie;

c) dotata cu sistem de avertizare sonora; se interzic echiparea si folosirea sistemelor de avertizare sonora specifice autovehiculelor;

d) echipata in fata cu lumina de culoare alba sau galbena, iar in spate cu lumina de culoare rosie si cu cel putin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant, vizibil, de aceeasi culoare;

e) echipata cu elemente sau dispozitive care, in miscare, formeaza un cerc continuu, fluorescent- reflectorizante de culoare portocalie fixate pe spitele rotilor.

Art. 15. – Remorca atasata unei biciclete trebuie sa fie echipata, in partea din spate, cu un dispozitiv fluorescent- reflectorizant de culoare rosie, iar daca lumina din spate a bicicletei este obturata de remorca, aceasta trebuie sa fie echipata si cu o lumina de culoare rosie.

Art. 41 – (3) Daca un drum este prevazut cu o pista speciala destinata circulatiei bicicletelor, acestea, precum si mopedele vor fi conduse numai pe pista respectiva.

Utilizarea partii carosabile

Art. 100. – Vehiculele trebuie conduse numai pe drumurile, partile carosabile, benzile sau pistele stabilite pentru categoria din care fac parte. In cazul in care pe drumurile publice nu sunt amenajate benzi sau piste speciale pentru mopede, biciclete si celelalte vehicule fara motor, acestea pot fi conduse si pe acostament in sensul de mers, daca circulatia se poate face fara pericol.

Art. 142. – Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:

k) pe pistele obligatorii pentru pietoni si/sau biciclisti ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;

Reguli pentru alti participanti la trafic

1. Circulatia bicicletelor si a mopedelor

Art. 160. + (1) Bicicletele si mopedele, atunci cand circula pe drumul public, trebuie conduse numai pe un singur rand.

(2) Persoanele care nu poseda permis de conducere pot conduce mopede pe drumurile publice numai daca fac dovada ca au absolvit un curs de legislatie rutiera in cadrul unei unitati autorizate de pregatire a conducatorilor de autovehicule.

(3) Daca pe directia de deplasare exista o pista pentru biciclete, semnalizata ca atare, conducatorii vehiculelor prevazute la alin. (1) sunt obligati sa circule numai pe aceasta pista. Se interzice circulatia altor participanti la trafic pe pista pentru biciclete.

(4) Se recomanda ca, in circulatia pe drumurile publice, biciclistul sa poarte casca de protectie omologata.

Art. 161. – (1) Se interzice conducatorilor de biciclete sau de mopede:

a) sa circule pe sectoarele de drum semnalizate cu indicatorul avand semnificatia „Accesul interzis bicicletelor” ;

b) sa invete sa conduca biciclete sau mopede pe drumurile intens circulate;

c) sa circule pe trotuare, cu exceptia cazului cand pe acestea sunt amenajate piste speciale destinate lor;

d) sa circule fara a tine cel putin o mana pe ghidon si ambele picioare pe pedale;

e) sa circule in paralel, cu exceptia situatiilor cand participa la competitii sportive organizate;

f) sa circule in timp ce se afla sub influenta alcoolului, a produselor ori substantelor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora;

g) sa se tina de un vehicul aflat in mers ori sa fie remorcat de un alt vehicul sau impins ori tras de o persoana aflata intr-un vehicul;

h) sa transporte o alta persoana, cu exceptia copilului pana la 7 ani, numai daca vehiculul are montat in fata un suport special, precum si a situatiei cand vehiculul este construit si/sau echipat special pentru transportul altor persoane;

i) sa circule pe partea carosabila in aceeasi directie de mers, daca exista o cale laterala, o poteca sau un acostament practicabil, ce poate fi folosit;

j) sa transporte sau sa traga orice fel de obiecte care, prin volumul ori greutatea lor, stanjenesc sau pericliteaza conducerea vehiculului ori circulatia celorlalti participanti la trafic;

k) sa circule pe aleile din parcuri sau din gradini publice, cu exceptia cazurilor cand nu stanjenesc circulatia pietonilor;

l) sa circule pe timp de noapte sau cand vizibilitatea este redusa, fara sa indeplineasca conditiile prevazute la art. 14 si 16;

m) sa circule atunci cand partea carosabila este acoperita cu polei, gheata sau zapada;

n) sa circule cu defectiuni tehnice la sistemele de franare sau cu un vehicul care nu este prevazut cu avertizor sonor;

o) sa traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, in timp ce se deplaseaza pe bicicleta sau pe moped;

p) sa circule pe alte benzi decat cea de langa bordura sau acostament, cu exceptia cazurilor in care, inainte de intersectie, trebuie sa se incadreze regulamentar pentru efectuarea virajului la stanga;

r) sa circule fara a purta imbracaminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lasarea serii pana in zorii zilei sau atunci cand vizibilitatea este redusa;

s) sa conduca vehiculul fara a mentine contactul rotilor cu solul.

(2) Pe timpul circulatiei pe drumurile publice, conducatorii de biciclete sunt obligati sa aiba asupra lor actul de identitate, iar conducatorii de mopede sunt obligati sa aiba, in plus, certificatul de absolvire a cursurilor de legislatie rutiera si certificatul de inregistrare a vehiculului.

Vezi Comentarii (22)
  • Legislatia pentru traficul rutier uzual (Codul Rutier) cuprinde:
    – OUG 195/2002 *1)
    – HG 1391/2006 (Regulamentul de aplicare a OUG)
    cu modificari ulterioare. *1)

    *1) Pt ca Politia le-a scos de pe site le pun aici
    OUG
    Regulament

  • Sunt singurul caruia i se pare mai logic si mai safe ca biciclistul sa circule pe contrasens fata de masini? Am cautat si aparent lumea este revoltata ca biciclistii circula pe contrasens si am gasit ceva articol cu amenzi destinate special bicic.
    Mie mi se pare mai safe si logic ca un biciclist sa circule pe contrasent ptr ca poate vedea ce masini vin din fata si ce intentii au, iar daca trebuie sa depasesc un obstacol(si slava domnului ca la cate masini parcate jumate afara, se intampla foarte des), nu trebuie sa intorc capul si astfel sa ma dezechilibrez, nu sunt incordat ca nu stiu ce masina a accelerat in spatele meu si-mi da un claxon. Altfel ca loc ocupat in trafic fata de bordura e la fel intre un biciclist pe „contrasens” vs unul „pe acelasi sens” iar in cazul in care ajungi sub roti nu cred ca conteaza asa mult viteza relativa de deplasare. As merge pe faptul ca e mai important sa poti sa previi dezechilibrarea si o eventuala tamponare prin sansa „sa tragi si tu de ghidon” cand vezi ca o masina se indreapta spre tine decat +/- 10km la impact.

    • Bogdan Chiriac are dreptate. Fiind vehicul, bicicleta trebuie să meargă pe același sens cu celelate vehicule. Problema mșinilor parcate aiurea și a lipsei marcajelor specifice pentru biciclete care să crească securitatea și să avertizeze conducătorii auto că există și biciclete în trafic este una adminstrativă și nu ține de Codul Rutier. Pot exista excepții atunci când se dorește favorizarea circulației pe două roți, în cazul străzilor cu sens unic. Dar aceasta ține tot de decizia autorităților specifice.

  • Cum se efectueaza trecerea de pe o parte pe alta a drumului pe pista de biciclete?
    La cluj sunt locuri cand ambele sensuri se unesc pe acelasi sens si trebuie sa treci pe partea cealalta. Cum se procedeaza? Trebuie sa te dai jos de pe bicicleta? Ca masinile nu prea cred ca vor opri sa iti acorde prioritate. Ideea este ca trecerile sunt chiar pe lannga trecerile de pietoni.

    • Pe trecerea pentru biciclete ai voie sa treci pe bicicleta, pe trecerea de pietoni trebuie sa te dai jos de pe bicicleta si sa o impingi… Problema este ca trecerile pentru bicicilete din Cluj sunt foarte prost semnalizate si toata geometria face periculos sa treci pe bicicicleta in regim normal, ca soferii realmente nu prea pot anticipa aparitia unui bicicisti in viteza pe acea trecere pentru bicicleta caruia au obligatia sa ii cedeze trecerea.

  • Sunt din BOTOSANI;Mi sa retinut permisul auto B+C,pe motiv ca circulam pe o bicicleta,montat provizoriu,un motor artizanal de pe internet,nefunctional.Am citit toate legile circulatiei si nu se incadrea aceasta bicicleta.Nu mi s-a aprobat inscrierea la RAR(refuzat)si nici la primarie,nuam acte de moped,serie sasiu,motor de fabrica,ect.Am fst incadrat de politistul constantin,la art.334 punct1 care se refera in general la vehicule si autovehicule.Legea circulatiei precizeaza expres ce este un vehicul sau autovehicul.

  • contest faptul ca mi s-a retinut permisul auto , pe motiv ca circulam pe o bicicleta , montat
    provizoriu un motor artizanal cumparat de pe Internet , nefunctional. Am citit toate legile circulatiei
    si nu se incadreaza aceasta bicicleta . Nu mi s-a aprobat inscrierea la R.A.R ( refuzat ) , si
    nici la primarie , nu am acte ca moped , serie sasiu , motor de fabrica , etc. Am fost incadrat
    de politistul Constantin,la articolul 334 punct 1 care se refera in general la vehicule si la
    autovehicule.Legea circulatiei precizeaza expres ce este un vehicul sau autovehicul.
    Va rog sa dispuneti sa mi se inapoieze permisul de conducere.

    Nu mi sa prmis inregisrarea contestatiei.

    La articolul 9, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    „Art. 9. -(1) Pentru a fi inmatriculate, inregistrate sau admise in circulatie, autovehiculele, remorcile si tramvaiele trebuie sa fie omologate in conditiile legii.”
    Prin urmare se vorbeste despre omologare si norme de omologare. Ei bine acestea nu permit omologarea unei biciclete cu motor artizanal dar nici nu interzic circulatia ei pe drumuri.
    Un alt aspect mentionat la pct. 21 in descrierea mopedelor este cel referitor la viteza mai mare de 25 km/h. Atat timp cat veti mentiona acest aspect iar in trafic veti adopta o viteza decenta nu va pot pretinde nimic. Legea nu prevede omologarea vehiculelor cu o viteza mai mica de 25, neexistand norme si nici autoritati abilitate pentru aceasta certificare.

    Motivele sunt simple. Dinamica miscarii acesteia dupa motorizare va fi aceeasi. Pericolul deplasarii pe drumuri publice este unul scazut deoarece masa totala este mica in comparatie cu MOPEDELE dar si vitezele oricum sunt mult diminuate intre cele doua categorii datorita complexitatii constructiei mopedului.
    Ca fapt divers cum credeti ca ar putea sa vi se pretinda un act juridic ptr conducerea unui vehicul care din punct de vedere juridic nu poate fi sustinut cu documente ma refer la carte tehnica, certificat de inmatriculare si asigurare. VA ROG SA MA AJUTATI sa stiu daca am gresit sau nu!

  • Merg si eu destul de mult cu biciclete si sunt si sofer dar azi 16.08.2015 am ramas stupefiat cat de multi biciclisti circula pe mijlocul strazii pe benzile 2 si 3 .Poate sunt eu paranoia dar nu cred ca este normal sa puna in primejdie vietile altor persoane participante la trafic.Sunt inconstienti cu casti in urechi cu biciclete bune,donatori siguri

  • Salutari si multumesc pentru informatiile. Va rog sa postati si data in care a fost actualizata pagina ca sa stie vizitatorul cat de actuale sunt datele!

  • Dispozitii generale

    (…)

    10. bicicleta – vehiculul prevazut cu doua roti, propulsat EXCLUSIV prin forta musculara, cu ajutorul pedalelor sau manivelelor;

    Conform dispozitiilor generale bicicleta prevazuta cu un motor nu se considera bicicleta, se incadreaza deja in alta categorie de vehicul, datorita faptului ca nu mai este propulsat prin forta musculara in mod exclusiv!

  • La cate biciclete se fura in ziua de azi…eu as introduce obligativitatea inregistrarii la primarie a bicicletelor. Politia ridica din umeri …

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

19 − thirteen =