Acum citesti
Triumful roții de 27.5 inci

Pietermaritzburg, Africa de Sud. În cadrul Cupei Mondiale, Nino Schurter urcă pe cea mai înaltă treaptă a podiumului. Alături de o bicicletă echipată cu roți de 27.5 inci. Astfel, o nouă filă este anexată cărții de istorie a ciclismului. Presa relatează cu mult entuziasm evenimentul, departamentul de marketing al celor de la Scott, celebrează victoria. Mulți se întreabă: ce este cu acest nou format și încotro se îndreaptă industria?

N-am putut să nu remarc diversele reacții la aflarea noii vești. Deși noua roată, care urmează a ne pune în mișcare așa cum nici una n-a mai făcut-o până acum, a stârnit admirație dar și revoltă. Admiratorii sunt de părere că o nouă măsură, perfect încadrată între roata de 26 de inci și cea de 29 de inci, este ca o salvare pentru cei care nu erau foarte convinși ce ar trebui să aleagă. Tabăra adversă aruncă cu noroi și rostește printre dinți că este doar o altă găselniță inutilă care va aduce încasări semnificative producătorilor de biciclete. Partea bună este defapt că ambele tabere au dreptate. Pe lângă faptul că mulți se vor simți ca un pește în apă pe noile roți, producătorii vor cumula capital în urma vânzărilor.

Faptul că încasările unei companii de renume cresc, va duce bineînțeles la investiții semnificative în cercetare și tehnologie. Cine câștigă? În primul rând producătorul de biciclete. Noul hit va crește în vânzări în perioada imediat următoare. Trebuie să avem un strop de răbdare până la lansarea oficială. Apoi, stau la rând producătorii de componente. Cei mai avantajați vor fi producătorii de furci, jante și anvelope. Nici nu mai este de mirare faptul că giganți precum Magura, Rock Shox, Schwalbe sau Continental și-au pregătit deja stocurile pentru livrarea către producătorii de biciclete. Va urma apoi producția pentru comerțul cu amănuntul, dat fiind faptul că unele componente vor ceda în timp și vor necesita înlocuire. Sau de ce nu, upgrade-uri?

Ultimii dar nu cei din urmă sunt clienții care deja încep să formeze mici comunități de fani. Și se vor extinde. Exact așa cum există deja adepți ai roții de 29 de inci, care susțin că nu se vor mai întoarce niciodată la roata de 26 de inci, la fel se va naște mișcarea de rezistență pentru susținerea diametrului ideal: 27.5 inci sau 650B. Voci care să critice orice tentativă de a diversifica piața de biciclete vor exista mereu. Clasicii vor prefera să rămână pentru totdeauna cu prima dragoste, adică roata de 26 de inci. Pe ea au învățat să pedaleze, pe ea se simt cel mai bine. Dar aș vrea să readuc în discuție toate argumentele contra roții de 29 de inci care curgeau odată cu mediatizarea puternică a acestora. Rezultatul? Segmentul a explodat, iar vânzările se apropie amenințător de cel al bicicletelor cu roți de 26 de inci. Cea mai bună dovadă este chiar clasamentul de la Pietermaritzburg, care pentru departamentele de marketing ale producătorilor de biciclete arată cam așa: locul 1 – 27.5 inci, locul 2 – 29 inci, locul 3 – 29 inci.

Diversitatea nu a stricat niciodată nimănui, progresul nici atât. Cum progresul va fi mereu alimentat de diversitate, noi, cumpărătorii de biciclete, vom ajunge la un moment dat să apreciem viitoarele tehnologii cu care vor fi echipate bicicletele noastre, datorită investițiilor actuale ale marilor producători. Dar progres fără finanțare nu are cum să existe și nici segmente de piață fără cumpărători. Din fericire, este mai mult decât clar că peste scurt timp vor fi mulți printre noi care nu-și vor mai putea imagina viața fără bicicleta lor cu roți de 27.5 inci.

Dragoș Mitroi
editor-in-chief FreeRider.ro

Vezi Comentarii (7)
  • Inovatia este bine venita in orice domeniu. Dar eu sunt mai carcotas, si zic ca aici e vorba de marketing si nu de inovatie. Eu cred ca o standardizare ar ajuta atat comerciantii cat si consumatorul final. Diversitatea asta mare cam omoara micii intreprinzatori, pentru ca nu vor avea nici resursele umane necesare si nici spatiu pentru a face fata gamei marite. In plus consumatorul final, va fi inca o data bagat in ceata, si in loc sa isi cumpere o bicicleta si sa o foloseasca, va trebui sa stea sa se intrebe, care o fi mai buna, si asa cum ai remarcat parerile vor continua sa fie foarte impartite. In timp ce omul care nu are experienta nu va sti ce sa aleaga. Hai sa ne gandim la piata de la noi, cine isi permite sa isi cumpere cate una din fiecare si sa testeze, pentru a vedea care este varianta ideala pentru el? Da, stiu ca unele magazine te lasa sa o testezi, respectiv sa te plimbi 2 minute in fata magazinului, timp in care probabil nici nu sesizezi diferetele prea bine.

  • Nu stiu cum sa spun, dar ce s-a intamplat la Pietermaritzburg e marketing pentru noi? Dar sa fim seriosi! Degeaba se uita „omul naiv” la cupa mondiala de XCO fara stie prea multe, iar ziua cealalta merge sa-si cumpere un 29-er. Niciodata nu o sa parcurga un traseu de cupa mondiala sau unul local ca si profesionistii. Antrenamentul face diferenta intre biciclistii amatori, bike-ul de 29-er e doar o fitza, te face sa crezi ca si fara antrenament poti sa te dai ca cei mari. Mai bine sa gandeasca omul ce vrea sa faca cu bicicleta si/sau daca isi permite, de ce nu? Ia-ti 29-er!!!!!!

  • Eu personal, la cei 187 cm h, am acum un 26er. Sunt convins ca un 29 m-ar ajuta mai mult. Deci sunt si pentru aceasta alternativa. Cred ca un 27.5 este subdimensionat. Sustin diversificarea, fiecare individ interesat isi va lua ce-i trebuie. Neavizatii vor cumpara clasice de supermarket, evident 26. Informatia costa. Timp, cel putin.

  • @ Radu , cu tot respectul , dar suna cam comunist ce ai zis, totul standard , un singur lucru pentru toti. Diversitatea e buna si piata va arata care produs e cel mai bun. Cat despre mine , la 1.79m, 26er mi se pare mic si 29er mi se pare mare. Urmatoarea bicicleta o sa fie un 27.5er, preferabil un full suspesnion 27.5er.

  • @ed multumesc pentru respect, este prima data cand sunt acuzat ca sun ca un comunist. Mi-am recitit mesajul, crezand ca poate nu m-am exprimat eu bine.. zic sa il mai citesti si tu inca o data. Am spus stadardizare, nu totul standard. Faptul ca pentru marea majoritate mi-as dori sa existe o singura dimensiune de roata, nu cred ca trebuie sa duca cu gandul la comunism. Nu am spus sa exista doar o intreprindere de stat care sa faca biciclete. Piata este libera in continuare, fiecare isi cumpara ce vrea, cum spunea si v.t. informatia costa. Eu doar remarcam faptul ca pentru anumite categorii s-ar putea sa fie mai greu. Personal am una de 26″ de care momentan sunt multumit. Sincer nu stiu de ce as vrea sa o schimb in urmatorii… mai multi ani.

  • Nu sunt adeptul marketingului si chiar mi-am exprimat indoiala dupa un articol despre 27,5 dar aceasta e alegerea lui Schurter, dupa cum stiu de la cineva care il cunoaste. Practic el are in vedere olimpiada si cum traseul este foarte rulant , ai nevoie de viteza iar la inaltimea lui este compromisul ideal. Nu spun basme iar asta m-a facut sa imi schimb opinia. Fiecare alege ce vrea.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

eighteen − six =