Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Încă din primele zile ale lunii martie mă gândeam că voi începe să văd din ce în ce mai mulți bicicliști pe stradă. Dar pentru a rămâne complet impresionat a trebuit să aștept până la începutul săptămânii trecute. Un drum prin oraș pe care l-am parcurs luni, mi-a dat de înțeles că ceva s-a schimbat în bine și că lucrurile nu mai au cum să meargă în altă direcție: așteptam la semafor alături de alți șapte bicicliști.
Apoi au urmat evenimentele care au strâns mai multe persoane decât mi-aș fi închipuit vreodată: plecarea cu bicicleta la mare, marșul Iubim 2 roți din capitală care a strâns laolaltă aproximativ 2.500 de bicicliști, concursul din Pădurea Cernica și nu în ultimul rând restul de marșuri ale bicicliștilor și concursuri din țară. Un weekend plin, cu o agendă încărcată și cu atât de multe evenimente încât pentru prima dată în patru ani, nu am putut fi prezenți la toate. Din simplul motiv că este greu să fii în mai multe orașe în același timp. Trebuie să recunosc însă că mi-ar fi plăcut. Așadar, nu-mi rămâne decât să mai aștept concluziile corespondenților noștri din țară, de care vom avea din ce în ce mai mare nevoie de acum înainte.
Pentru mine în acest moment lucrurile sunt clare, la fel ca și pentru tine: suntem mulți și creștem rapid, deși este loc de mult mai bine. Este necesar să recapitulăm din când în când aceste evenimente, pentru ca autoritățile să înțeleagă că nu mai putem fi ignorați. Și nu fac referire doar la pistele de biciclete ci și la viitoare trasee de munte organizate sau bikepark-uri. De asemenea, cu siguranță îi vom face și pe alții să înțeleagă cât de benefic este mersul pe bicicletă, dacă nu prin vorbe, atunci măcar prin fapte: este cert că de fiecare dată, când persoane care nu au pedalat niciodată și care văd întâmplător adunările de bicicliști traversând orașul, se gândesc că ar vrea să guste cel puțin o dată din această distracție. Iar astfel sunt și ei înghițiți de val. Ne îndreptăm către un fenomen ce se va transforma într-un perpetuum mobile și care ne va da speranța că vom putea aduna nu mii, ci zeci de mii de bicicliști pe stradă. Este imposibil? La Budapesta, aproximativ 100.000 de bicicliști deja au dovedit-o săptămâna trecută. Deci, se poate!
Bun, deci dacă noi știm asta ce ne rămâne de făcut? În primul rând, putem începe prin a-i influența și a-i atrage spre pedalat pe membri familiei. Nu este cea mai ușoară muncă de convingere, dar s-ar putea să dea rezultate. În al doilea rând sunt prietenii, care ne vor putea crede pe cuvânt că ne distrăm de minune pe bicicletă. De ani de zile încerc să conving diverse persoane să se urce pe două roți, dar șansele de reușită nu cred că au depășit vreodată 20%. Sunt mulți factori la mijloc, contează mult cum prezinți povestea. Altminteri, oricine poate să înceapă cu o bicicletă de 200 de lei pe care cu siguranță o va schimba imediat ce va fi prins de fenomen. Noi, cei din marile orașe, avem impresia că am făcut un pas mare înainte prin alegerea bicicletei, descrețindu-ne astfel mințile. Dar sunt alții care sunt de mult timp de val. Persoanele din mediul rural folosesc intens bicicleta, de ani de zile, mai mult sau mai puțin forțați de împrejurări. Fac și ei parte dintr-o mișcare dar pe care prea puțini o remarcă.
Dragoș Mitroi
editor-in-chief FreeRider.ro
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
ferice de cei ce iubesc si practica acest sport! avem numai de castigat!
Cred ca a venit momentul in care cei implicati in organizarea de evenimente, in orice forma de media (blog, site, televiziune, etc.), sau cei cu magazine de biciclete, ar trebui sa inceapa sa si educe toti acesti incepatori. Intr-adevar anul trecut si anul acesta am vazut o explozie de popularitate a bicicletei, insa in viitorul apropiat ne vom confrunta cu o mare problema: avem mii de oameni care folosesc bicicleta ca mijloc de transport urban, dar nu cunosc/nu respecta legile de circulatie; sute de oameni care participa la concursuri off-road, dar care nu cunosc eticheta comportamentului in natura sau la astfel de evenimente; mii de potentiali noi posesori de bicicleta care nu stiu sa se intereseze de provenienta bicicletelor SH pe care vor sa le cumpere si astfel contribuie la traficul de biciclete de provenienta dubioasa.
Deocamdata toata lumea se concentreaza pe a arata probleme biciclistului, insa cred ca trebuie sa ne facem un pic ordine si in ograda noastra.
Sunt un practicant al acestui sport si aduce multe beneficii sanatatii, sper ca se vor face mai multe evenimente de genul acesta. Incurajez pe toti sa lase masina deoparte si sa se apuce de mers putin cu bicicleta, sunt sigur ca se vor indragosti de acest sport. Stima