Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
Antrenamentele în off-season sunt mai greu de făcut. Vremea e urată, este frig, pur și simplu e greu să ieși afară, la o pedală sau la alergat. Desigur, poți fi mai presus decât media, și atunci vei ieși în natură, la antrenament, indiferent cât de ger sau cât de torențială este ploaia, lapovița sau ninsoarea. Celorlalți le rămâne antrenamentul indoor, „smart”.
Dare2Ride este o nouă marcă apărută pe piață iarna aceasta, este un smart trainer cu care îți poți umple cu activitate, de foarte bună calitate, întreaga iarna. Și nu doar iarna. Eu unul, folosesc un smart trainer și vara, când sunt prea ocupat cu scrisul, iar antrenamentele trebuie să ocupe cât mai puțin din numărul de ore disponibile într-o zi. Dacă Dare2Ride îți sună cunoscut, este pentru că marca face parte din grupul Dare2Tri, din care face parte și triatlonistul nostru Alex Diaconu.
Ce este trainerul „smart”?
Dacă aparatul este doar „trainer”, atunci este un dispozitiv pe care îl atașezi la bicicletă, staționar în casă, sau pe care instalezi bicicleta, acesta simulând „analog”, diferite grade de dificultate la pedalare. Practic va simula tot timpul cum urci un munte, sau un deal. Reglajul dificultății îl faci tu manual, fie acționând o manetă a trainerului, fie schimbând vitezele bicicletei.
Dacă însă trainerul este și smart, atunci este și mai bine, mult mai bine, pentru că îl poți conecta la ciclocomputer, la telefon sau laptop, ocazie cu care vei putea face antrenamente cu adevărat „deștepte”. Spre exemplu, trainerul, conectat la ciclocomputer, poate simula urcările și coborârile pe care le-ai făcut când ai pedalat cu adevărat în natură, pe un traseu. Ciclocomputerul redă traseul de la cap la coadă, comunicând în permanență cu trainerul, care va imita dificultatea terenului parcurs în realitate.
Un alt avantaj, pe care eu îl consider și mai bun, este faptul că îți faci un plan de antrenamente cu adevărat util. Folosind un serviciu plătit, de tipul Zwift sau Rouvy, poți alege perioada cât să dureze antrenamentul, spre exemplu întreaga iarna – pentru a-ți menține condiția fizică și nu neapărat pentru a o îmbunătăți, sau doar câteva săptămâni, până la următorul concurs la care vrei să fii în formă maximă.
Avantaj este și atunci când folosești trainerul smart conectat la Zwift, Rouvy sau alt serviciu de tipul ăsta, și participi la un concurs virtual, împreună cu alți cicliști, reali, din România și întreaga lume. Îți ocupi într-un mod extrem de folositor și plăcut, timpul liber, atunci când afară vremea este, pur și simplu, prea mizerabilă pentru a da o tură în natură. În plus, îți faci prieteni noi, reali, în întreaga lume, pe care îi vei putea chiar vizita data viitoare când dai o pedală, în Tenerife spre exemplu.
Dare2Ride Fuego 1.0 (D2R), fiind smart, face toate aceste lucruri. Nu este o investiție pe care o faci ușor, D2R spre exemplu are un preț recomandat de 3.499 lei, dar toate trainerele smart sunt asa. Însă dacă ești ciclist pasionat nu doar de plimbare cu bicicleta ci și de performanță, chiar și la nivel de amator, cum este și subsemnatul, atunci vei face cumva și-ți vei cumpăra un trainer smart.
Testul meu cu Dare2Ride Fuego 1.0 a fost deosebit de util. L-am folosit aproape întreaga iarnă pentru a mă antrena special pentru maratonul mtb cu prolog și 4 etape,4 Islands din Croația, care are loc primăvara. Acesta este unul dintre concursurile de mtb care dau startul sezonului, și pentru care trebuie să te antrenezi iarna.
Test smart trainer Dare2Ride Fuego 1.0
Bun, acum că am stabilit de ce un smart trainer merită banii, mai ales dacă ești „serious rider”, să vedem ce știe să facă Dare2Ride Fuego 1.0. În primul rând tranierul știe să comunice prin ANT+ și BTS, dar și FE-C, așa că se va conecta cu orice dispozitiv al tău, telefon smart, ceas, ciclocomputer sau laptop/desktop, dacă la computer ai un adaptor ANT+. FE-C este folosit atunci când rezistența trainerul este controlată de traseul sau antrenamentul care rulează pe un ciclocomputer.
D2R este un trainer de tip „direct drive”, în sensul că bicicleta se instalează direct pe trainer, scoțându-i roata spate. În prealabil pe trainer trebuie să instalezi caseta ta cu pinioane. Caseta poate fi orice, de la 8 la 11 pinioane, Shimano sau Sram, sau 12 pinioane dacă înlocuiești hub-ul cu care vine trainerul. Trainerul se vinde fără pinioane, pentru că fiecare ciclist e diferit și vrea alte rapoarte, iar ce ar fi venit cu trainerul, inclus, ar fi putut fi niște pinioane complet inutile. Personal recomand să nu scoți pinioanele de pe bicicleta pe care o folosești în mod curent ci să ai disponibilă o a 2a bicicletă, mai ieftină, special pentru trainer. De asemenea, nu costă mult să cumperi o casetă nouă de pinioane, pe care o instalezi pe trainer, rămânând permanent acolo. Spre exemplu Shimano Acera 9v costă 63 lei, Shimano HG500 10v costă 107 lei, Sunrace 11v costă 179 lei, iar un Shimano Deore 12v 360 lei.
De asemenea, trainerul poate fi folosit cu orice tip de cadru de bicicletă, mulțumită adaptoarelor incluse: 12×142; 12×148 thru axle sau clasicul 130/135mm quick release. D2R este compatibilă cu roți de la 24 inch la 29er. Practic și copiii îl pot folosi.
Ca orice trainer, și D2R are o greutate mare, din această cauză fiind destul de greu de manevrat prin casă. Am observat că, întrucât îi lipsește un mâner, este destul de greu să-l deplasezi de colo-colo, pentru că nu prea ai de ce să-l apuci. Totuși, nu este cel mai greu trainer de pe piață. Grea trebuie să fie însă roata volantă, întrucât aceasta este cea care înmagazinează energie. Cu cât este mai grea, cu atât mai realist este simulat traseul virtual parcurs. La D2R, roata volantă are 5,7 kg, fiind una dintre cele mai grele de pe piață. Întreg trainerul are 20 kg, iar pe podea, când sprintezi pe bicicletă, acesta este stabil.
În afară de lipsa mânerului, la D2R ar mai fi un dezavantaj. Faptul că nu este pliabil. Pentru a-l face mai mic, trebuie practic să-l demontezi. Suportul față se dă jos ușor, trebuie doar să deșurubezi un „robinet”, cel de la care reglezi mărimea roții. Pentru spate însă ai două șuruburi, pentru care îți trebuie o cheie. Dacă s-a terminat sezonul și scoți din funcțiune trainerul, atunci e ok, îl demontezi și gata, îl pui în debara. Dacă însă nu prea ai loc prin casă și vrei să-l pui undeva mai ferit, va fi mai greu.
Însă dezavantajul pe care îl au toate trainerele de tip „direct drive” este că nu poți scoate bicicleta de pe ele, pentru că nu mai au roata spate. Practic trebuie să pui roata înapoi, bătaie de cap… Așadar, trebuie găsit trainerului un loc bun în casă, suficient de ferit, pentru a-l putea lăsa instalat, cu tot cu bicicletă, întreaga iarnă.
La D2R mi-a plăcut precizia mare și faptul că poate simula urcări foarte abrupte. Precizia de ±2% înseamnă că puterea în wați, aplicată de tine în pedale, este extrem de precis măsurată și transpusă în joc, jocul fiind Zwift în cazul meu. Cât privește urcările virtuale, trainerul poate simula cățărări de până la 20%, adică enorm. Ceva rezervat doar pentru „adevărații” cicliști. Nu în ultimul rând Dare2Ride poate oferi o rezistență de până la 2500 wați. Nu știu câți pot apăsa în pedala cu 2500 wați, dar dacă poți, D2R va rezista!
Dar și mai mult mi-a plăcut că trainerul este silențios. Nu știu dacă e „cel mai” silențios de pe piață, dar mai gălăgioasă va fi transmisia bicicletei tale, decât trainerul. Compania spune că la o viteză de 30 la oră, Dare2Ride Fuego 1.0 va scoate doar 52 dB. Eu am măsurat și mai puțin. Practic, poți folosi trainerul și în dormitor, în timp ce partenerul sau partenera de viață doarme…
Conexiunea cu senzorii
Când îl folosești la antrenament sau pur și simplu când participi la un concurs virtual, foarte util este și faptul ca D2R măsoară automat viteza, distanța și puterea. Ni s-a transmis că în curând, la următorul update de firmware, vei avea și cadența. Practic nu mai ai nevoie de alți senzori puși pe bicicletă. Până la urmă, senzorul de viteza nici nu mai aveai cum să-l instalezi, întrucât nicio roată a bicicletei nu se mai mișcă. Vei mai avea nevoie doar de senzorul de puls, pe care trebuie să ți-l pui pe piept sau antebraț, în funcție de model.
De-a lungul lungilor săptămâni cât l-am folosit, m-am înțeles perfect cu acest traner. L-am folosit o perioada împreună cu un ciclocomputer, pe care am putut simula cam orice, de la antrenamente, la ture pedalate în prealabil în natură. Dar cel mai mult l-am folosit împreună cu Zwift.
Zwift-ul l-am avut instalat pe telefon care, folosind opțiunea „cast”, transmitea ecranul său pe televizorul smart, toate trebuind să fie conectate la același wifi. Telefonul se conectează de fiecare dată la trainer prin BT. Daca vrei ANT+ trebuie fie să ai un adaptor băgat în USB-ul telefonului, fie să activezi ANT-ul în telefon, folosind o aplicație pe care o poți downlaoda din magazinul cu app-uri. Pe un telefon Lenovo am reușit să fac treaba asta, însă pe actualul Xiaomi, nu am reușit să activez funcția ANT+.
Se spune că recomandat este să folosești conexiunea ANT+, fiind mai stabilă, dar și BT este ok. Nu mi-a picat niciodată semnalul senzorilor conectați, adică viteza, distanța și putere.
Dare2Ride Fuego 1.0 – pe traseu
„Pe traseu” este mult spus, având în vedere că traseul e în casă. Dar mi-a plăcut mult faptul că, în timpul antrenamentelor, trecerea între diferitele niveluri de putere, se făcea lin. Practic, de la o coborâre în viteză, unde rezistența este de doar câțiva zeci de wați, se trece foarte lin, dar rapid, la sute de wați, atunci când urmează urcare.
În Zwift, am folosit trainerul mai mult în modul ERG, unde trainerul ajustează automat rezistența în funcție de traseul parcurs sau în funcție de ce dictează antrenamentul. În modul ăsta practic nu te mai atingi de schimbătorul de viteze. Dar dacă dezactivezi ERG, atunci treaba devine mai realistă, iar când vine o cățărare, trebuie să schimbi vitezele pentru a o putea urca. Cu ERG activat, D2R a simulat excelent urcările și practic „cantitatea” de wați pe care trebuia să o aplic în pedale, pentru a respecta programul de antrenament pe care îl făceam.
Dare2Ride Fuego 1.0 – concluzie
Pe scurt, D2R mi-a plăcut foarte mult. Este exact ce trebuie pentru cei care iarna, nu agață în cui bicicleta. Este un trainer excelent inclusiv pentru cicliștii profesioniști, mulțumită preciziei mari, valorii foarte mari a înclinației pe care o poate simula și pentru cantitatea foarte mare de wați pe care o poate dezvolta.
E drept că pe piață există o varietate foarte mare de trainere, unele mai cunoscute și mai „celebre” ca brand, decât altele. Dare2Ride este un nou-venit, care trebuie să își facă loc însă este bine că trainerul are cam tot ce îi trebuie pentru a fi competitiv, atât ca preț cât și performanțe și opțiuni de instalare.
În concluzie, recomand fără nicio reținere noul Dare2Ride Fuego 1.0. L-am testat multă vreme și a livrat tot ce i-am cerut: conexiune stabilă cu senzorii, simulările terenului s-a făcut tot timpul perfect. Pentru profesioniști, faptul că poate susține 2500 w și urcări de 20%, este un avantaj de necontestat.
Specificații:
- Precizie: ±2%
- Putere maximă: 2500 W la 58 kmh
- Înclinație maximă simultată: 20% la o greutate a ciclistului de 70 kg
- Roți compatibile: orice de la 24 inch la 29er
- Cadre compatibile: orice, folosind adaptoarele incluse
- Compatibilitate casete pinioane: de la 8 la 11 viteze Sram/Shimano și 12 viteze cu hub separat
- Nivel sunet: 52 dB la 30 kmh
- Pinioane incluse: nu
- Greutate totală: 20 kg
- Greutate roată volantă: 5,7 kg
- Limită maximă greutate ciclist: 120 Kg
- Conexiuni: ANT+; FE-C; BTS
- Dimensiuni instalat: 620 x 518 x 453 mm
- Preț la data publicării recenziei: 3.499 lei
- Importator: MONU.ro
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.