Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
Se face vremea bună, se dezgheață potecile și începe sezonul! Nu mai e mult și vom putea urca la altitudine cu bicicletele, pentru a avea apoi de unde coborî în viteză. Traseele de la altutudini mici sunt deja practicabile așa că nu strică să începem și planurile de vacanță sau măcar de weekend.
Am observat că în ultimii ani au devenit mai populare turele de “bikepacking”, mai mult decat cele de cicloturism. Diferențele dintre cele două tipuri de plimbări sunt semnificative. În timp ce bikepacking se face în general la altitudine, pe poteci nu de puține ori foarte tehnice și cu bagaj puțin, dar suficient pentru a petrece pe coclauri mai multe zile, cicloturism se face mai „bătrânește”, pe drumuri forestiere, care și astea pot ajunge la altitudini mari, dar cu bagaje mari, multe și voluminoase. De asemenea dacă la cicloturism viteza de deplasare este în general constantă, calmă și relaxată și la deal și la vale, la bikepacking viteza atinge extreme și tinde foarte mult spre aventură, adică tare la vale și push-bike sau hike-a-bike la deal.
Împreună cu Vlad Bogdan de la Vertical Riding Romania, am identificat trei categorii de bagaje recomandate pentru trei tipuri de aventuri pe bicicletă la munte: bagaj „super light”, bagaj „light” și bagaj „bikepacking”. Le detaliem mai jos pentru a știi la ce să te aștepți în funcție de câte zile vrei să petreci pe bicicletă prin creierii munților.
Bagaj „Super light” – pentru ture de jumătate de zi sau maxim 1 zi.
Acestea sunt ture distractive, pentru antrenament în bikepark sau pe poteci enduro. E vorba de ture pe trasee pe care le știi deja și unde nu pot apărea suprize semnificative, gen o pană. Sunt ture în care mergi „la sigur”, în care poți pleca mai târziu în cursul zilei și pe care le poți termina fără griji la o bere pe înserat. În astfel de ture bagajul este „super” minim, iar multe din obiecte, precum sculele, este recomandat să nu fie luate în dublu exemplar. Spre exemplu o pompă e suficientă pentru toți cei din tură sau un singur multitool. Recomandarea e valabilă și pentru celelalte două tipuri de bagaje.
Într-o tură „Super light” este suficient să ai la tine lucrurile de mai jos. Bagajul nu ar trebui să depășească 1-1,5 kg.
- Cască
- Snack-uri (2-3 batoane energizante/ciocolată, un sandwich tip „benzinărie”, eventual 1 gel energizant)
- Cameră de rezervă, petice autoadezive, leviere, pompă, multitool (cu excepția camerei, celelalte sunt suficiente să fie într-un singur exemplar, răspândite și la ceilalți prieteni din tură)
- Bidon apă – cu apă 😉
- Borsetă (opțional), în care transporți sculele și snack-urile
- Genunchere (cotiere opțional sau în funcție de experiența ta – cu cât mai mică cu atât mai multe protecții necesare)
Clic aici pentru bagaj detaliat „Super Light”.
Bagaj „Light” – pentru ture de 1 zi sau mai forțat, 2 zile.
Turele de 1-2 zile le putem caracteriza drept „scurte aventuri”, în căutarea de poteci alpine frumoase. Sunt ture în care facem ceva explorare cu un nivel mediu de “suprize”. Adică nu este exclus să ajungem în zone necunoscute din care trebuie să și ieșim cu bine. Este însă important de menționat că având acest bagaj la tine, ture nu trebuie să depășească două zile.
Pentru siguranță vom avea la noi mai multe obiecte, cum ar fi o frontală, trusă prim ajutor sau haine de schimb/dormit. Dacă tura presupune dormit la refugiu, trebuie să avem la noi și sac de dormit de tip “light”. Dacă stăm la cabană, nu.
Pentru o astfel de tură este nevoie de rucsac de 20-25L, iar greutatea nu ar trebui să depășească 3 kg (fără a include greutatea rucsacului). Este de asemenea important de spus că greutatea bagajului este direct proporțională cu confortul. Cu cât bagajul mai mare cu atât și confortul este mai mare. „Eu unul mereu sacrific puțin din eventualul confort pentru a avea un bagaj mai ușor și echilibrat, pentru a mă simți mai liber pe bicicletă”, spune Bogdan.
- Cască
- Snack-uri – dublu față de bagajul „super light” sau la fel dacă poți realimenta pe traseu
- Aceleași scule (este recomandat să fie fixate pe bicicletă și nu cărate în rucsac)
- Jachetă ploaie
- Trusă prim ajutor
- Cremă de soare (una pentru toată lumea)
- Cameră foto/video (sau doar telefonul)
- Lanternă frontală
- 1 litru apă (eventual cu pastile de hidratare dacă știi că te ajută)
- Rucsac 20-25L
- Genunchere
Clic aici pentru bagaj detaliat „Light”.
Bagaj „Bikepacking” – pentru ture de la două zile în sus
Acest bagaj poate fi mai complicat și cu siguranță mai greu, dar nu trebuie să descurajeze. Ține mult de cum te autoevaluezi – dacă ești mai friguros sau nu, dacă mănânci mult sau nu etc. Și asta pentru că nu vrei să iei la tine lucruri pe care nu le vei folosi, excluzând aici sculele, kitul de pană și trusa de prim ajutor. În turele de mai multe zile pot apărea suprize pe traseu, de la vreme capricioasă la traseul care se înfundă într-o prăpastie sau desiș de netrecut și trebuie să faci cale-întoarsă sau să înpotezi acolo. Acestea sunt motive pentru care bagajul devine mai mare, cu mâncare mai multă, haine de schimb și echipament suplimentar.
Bagajul trebuie să conțină mâncare pentru două mese (seara și dimineța) cât și snack-urile de peste zi, dacă știi că traseul nu coboară în „civilizație”. Dacă seara cobori la cabană sau pensiune, poți scădea din mâncare pentru că vei servi masa acolo.
Dacă însă traseul stă doar pe sus, pe creste și platouri, atunci contază mult autoevaluarea de care vorbeam. În ce privește mâncarea, seara te poți mulțumi cu sandwich-uri tip „benzinărie” care rezistă o zi la căldură sau poți adăuga confort dacă ai la tine primus de mici dimensiuni, cu butelia aferentă și mâncare la plic de tip „adventure food”. Dar și aici, ține cont că bagajul poate fi împărțit între membri expediției. Primusul poate sta la cineva, butelia la cineva, iar vesela la altcineva.
De asemenea, dacă excursia tinde spre „Epic” și urmează să dormiți sub cerul liber, pe crestele munților, lângă sau chiar pe potecă, ține cont că trebuie să ai la tine mai mult echipament. Mai precis sac de bivuac (în plus față de sacul de dormit), saltea gonflabilă sau izopren sau un tarp sub care pot dormi 3 persoane. Dacă alegi varianta tarp, este suficient să ai la tine doar prelata fără bețele de susținere. În loc de bețe poți folosi bicicletele sau crengi găsite în jurul locului de campare. Te poți ajuta de asemenea și de vegetația din jur, de care poți ancora prelata – copaci, jnepeniș. Folia de supraviețuire este de asemenea foarte utilă, de pus sub saltea, și nici nu cântărește mult. În plus este foarte utilă și în caz de accident. Pentru a ține de cald nu uita că folia trebuie pusă cu fața argintie spre tine.
- Cască
- Genunchere (opțional)
- Mâncare pentru două zile – de preferat este ca traseul să treacă prin zone civilizate (sate, cabane) de unde poți reaproviziona. Altfel bagajul se cam mărește
- Ceai sau cafea – pentru „relax” seara și dimineața când privești crestele munților
- Scule (de împărțit între membri, cu excepția camerei de rezervă care sa fie prezentă la toată lumea)
- Trusă prim ajutor
- Cremă de soare (una pentru toată lumea)
- Cameră foto/video (sau doar telefonul)
- Baterie externă – pentru telefon, cameră video, gps
- Gps sau ciclocomputer (de preferat cu navigație inclusă)
- Lanternă frontală
- Primus pe gaz de mici dimensiuni, cu aprindere piezo (110-200g)
- Butelie gaz (capac. 100 g sau mai mare, de 230 g dacă sunt mai mulți rideri în tură)
- Cană
- Spork (lingură, furculiță și cuțit integrate într-un singur obiect)
- Brichetă sau amnar/cremene (dacă vrei foc de tabără sau primusul nu are piezo. De perferat amnar pentru că funcționează și dacă e ud sau frig)
- Periuță și pastă de dinți
- Șervețele umede pentru îngrijire intimă. Opțional „Dry shower” – pentru igiena corpului
- Sac de dormit, sac de bivuac, saltea/izopren
- Haine de schimb, pentru vreme umeda sau rece – depinde de tine cum suporți frigul
- 1-2 L de apă – depinde dacă mai găsești pe traseu pentru reaprovizionare (izvoare, cabane, sate)
- Cort sau tarp (prelată). Componentele cortului (cort, supracort, bețe, cuie) pot fi împărțite între membri expediției. Există și corturi care se autosusțin. La acestea nu mai este nevoie de cortul interior sau cuie, supracortul susținându-se singur folosind doar bețele.
- Rucsac 25-30 L.
Clic aici pentru bagaj detaliat „Bikepacking”.
Bagajele luate cu tine într-o astfel de tură – super light, light sau bikepacking, pot fi transportate în câteva rucsacuri cu destinație clară. În plus există azi și coburii care se pot instala la ghidon, pe tija de șa sau în interiorul triunghiului cadrului. Dacă la un full suspension pe care în mod normal l-ai folosi într-o astfel de tură, coburul instalat în cadru este exclus, la fel și cel de pe tija de șa pentru că ar împiedica culisarea ei, geanta instalată la ghidon are sens să fie folosită.
Rezumăm la final tipul de bagaj recomandat să îl iei cu tine în funcție de durata excursiei:
- Super Light – opțional borsetă – pentru snack-uri și eventual „foița de ceapă” pentru vânt sau burniță. Sculele și apa este de preferat să fie fixate pe cadru, restul pot fi transportate și în buzunarele hainelor;
- Light – rucsac 20-25L – pentru întreg bagajul. La fel, apa și sculele de preferat să fie fixate pe cadru, iar sculele împărțite între rideri;
- Bikepacking – rucsac 25-30L și opțional cobur ghidon. Dacă în rucsac ai bagajul „tradițional”, pe ghidon poți transporta cortul sau tarpul, primusul, butelia și alte obiecte mai mari sau grele, care ar incomoda să fie transportate pe spate, în rucsac.
Pentru organizarea bagajelor recomandăm site-ul Lighter Pack, foarte util la planificarea turelor lungi.
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.