Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Ce-i drept, nu am avut la dispoziție atât de multe biciclete de test anul acesta, însă zic eu, am avut unele foarte relevante. De la aparițiile noi pe piața locală, precum Polygon, la cele pompate cu tehnologie, precum Giant, trecând prin entry-level-uri de bază, precum AfiSport și până la cele mai complexe dintre ele, precum noul Stumpjumper Evo, cu toate ne-am distrat în mod special. Şi nici nu prea ar avea cum să fie altfel, căci nu cred că există ceva mai frumos pe lumea asta decât să pedalezi și să testezi biciclete.
Acum că am clarificat faptul că iubim ceea ce facem, o să trec direct la 3 dintre cele mai accesate articole de pe freerider.ro din rubrica testelor de biciclete. O informație care ne spune câte ceva despre această piață și mai ales despre ceea ce caută majoritatea consumatorilor. În mod surprizător, cel mai accesat test nu a fost cel al unei biciclete de 1.200 de lei, ci cel al unei biciclete de aproape 4.000 de lei, semn că lucrurile se mișcă spre bine. Cu toate acestea, am avut în top 3 și o bicicletă de 1.780 de lei, cea mai ieftină de altfel. În orice caz, mă așteptam sincer ca rezultatele să fie altele, analizând și rezultatele din ceilalți ani. Spre exemplu, în topul căutorilor au bicicletele Sprint, Cross sau Decathlon, cu prețuri semnificativ mai mici. Ce s-a întâmplat între timp? Nu știu, dar putem doar bănui.
Să nu mai lungim suspansul și să trecem direct la rezultate:
Locul 1
Nu avem date exacte despre vânzările noului Apolon, cum nu avem despre nicio bicicletă de aici, însă e clar că modelul a fost foarte atractiv pentru piața locală, numărându-se printre cele mai ieftine biciclete dotate cu 12 pinioane, roți de 29 de inch și o furcă pe aer. A putut fi achiziționat în 2021 cu 3.899 de lei și este o bicicletă pentru trasee recreaționale sau competiții lejere.
Locul 2
Whistler nu mai este de mult una din bicicletele care oferă o echipare bogată pentru un preț mic, însă popularitatea modelului a rămas, iar Whistler-ul a făcut cifre frumoase pe piața locală, mai ales dacă aruncăm o privire în urmă cu 10 ani. Modelul actual este echipat decent pentru 3.799 de lei, însă dacă ne raportăm la Sprint-ul menționat mai sus, design-ul cadrului sau tehnologia nu impresionează prin comparație. Cu toate acestea, Focus sigur are segmentul său de fani, iar asta asigură în continuare popularitatea modelului.
Locul 3
Aici intrăm puternic în miezul segmentului entry-level, cu un preț de discount însă. AfiSport M3 a venit, la fel precum celelalte modele din gama producătorului român, cu prețuri foarte atractive raportate la echipare. Așa se face că pentru 1.780 de lei, M3 oferă un set de frâne hidraulice pe disc, o transmisie 3×8, anvelope WTB Ranger și un cadru frumos finisat cu cabluri trase prin interiorul acestuia. Comparând această echipare cu ceea ce este disponibil în acest moment pe piață, M3 chiar este un chilipir.
Biciclete la care mi-a rămas gândul
Fără doar și poate, noul Scott Spark a fost una din revelațiile anului. O bicicletă de cursă mică spre medie, dar care se poate transforma într-o bestie așa cum am constatat în urma testului sau într-un devorator turbat de poteci așa cum mi-a demonstrat Andrei Diaconu ulterior. Oricum ar fi, bicicleta asta vine cu un aspect complet nou (deși nu este inovația celor de la Scott ci a companiei Bold pe care au achiziționat-o), însă per total – este spectaculoasă.
Apoi, a fost Polygon Siskiu T8, o bicicletă care la prima vedere nu-mi spunea prea multe. O bicicletă care mi-a demonstrat încă o dată, dacă era cazul, că nu ai cum să judeci o bicicletă după aspect, ci după ce te dai pe niște poteci ca lumea. Una peste alta, T8 este un full cu o cursă medie, însă pe traseu suspensiile par a fi mai mari, iar bicicleta extrem de robustă și de iertătoare. Una peste alta, nici vopseaua nu e rea deloc și nici prețul atât de mare pe cât oferă. Iar legat de costuri, Polygon ne mai învață un lucru: să judecăm bicicleta și în funcție de performanțe atunci când luăm în calcul prețul, nu doar componentele care o echipează.
Urmează Merida Ninety-Six RC 9000, care nu m-a impresionat pentru că este model de top-top, ci pentru simplul fapt că este la ani lumină distanță față de modelul pe care-l înlocuiește. Şi pentru că se descurcă excelent pe urcări, cât și la vale. Finisajele, aspectul și tehnologia m-au surprins, așadar merită un loc în aceste rânduri.
Dar cel mai ager cățărător de anul acesta, a fost o bicicletă de Trail. Giant Trance X m-a impresionat cum nu s-a mai întâmplat de mult la capitolul urcări, mai ales că eficiența asta era servită de un cadru cu o suspensie de 135mm. Suspensie controlată electronic de sistemul Fox Live Valve, o bucurie pe traseu – în special pentru cei care preferă turele montane lungi și consistente și mai puțin pentru cei care preferă coborârile foarte tehnice. În orice caz, a fost dovada că tehnologic am ajuns departe și toate lucrurile astea care par mărunte, de fapt fac o diferneță clară și cu siguranță nu sunt degeaba.
Şi bicicleta care ne-a impresionat cel mai mult?
Desigur, Specialized Stumpjumper Evo LTD, de aceea am simțit nevoia să marchez cumva asta deja din titlul testului: viitorul începe acum! Dacă până nu de mult poate mai aveam și eu mici ieșiri când venea vorba de prețul unor biciclete, Specialized a fost cel care mi-a explicat și demonstrat foarte clar de ce costă cât costă, însă s-a numărat printre puținele brand-uri cu argumente care stau în picioare. Iar spre deosebire de alte biciclete disponibile în acest moment pe piață, Stumpjumper-ul Evo oferă foarte multe ajustări pentru geometrie, mai ales că headtube-ul poate fi înclinat de la 65.5 până la 63 de grade, o nebunie curată pentru o bicicletă de Trail. Serios, cine mai oferă asta? Poate fi folosită în format mullet (roată de 29 pe față/27.5 spate – prin înlocuirea unui link care conține și rulmenții) sau full-29, poate primi amortizor cu arc pentru zilele când ești de nestăpânit și nici nu cântărește atât de mult. Sunt atât de multe de zis despre Stumpjumper încât nici măcar în articol nu am putut să mă desfășor 100%. Dar totuși dacă vrei să vezi de ce este atât de specială, poți citi testul aici.
Componente și accesorii
Computerul Hammerhead Karoo 2 a ajuns la noi la test anul acesta și ne-a impresionat, este un concept care vrea să revoluționeze complet ideea de computer smart cu GPS, cu Android și un ecran de o calitate la ani lumina de orice produs concurent. Deși am avut și lucruri mai puțin pozitive de spus, Karoo 2 e cu siguranță un trendsetter care va schimba tendințele din acest domeniu.
Pedalele cu powermetru Garmin XC100 au adus anul acesta în sfârșit în lumea MTB-ului flexibilitatea măsurării puterii în pedală (posibilitatea de mutare rapidă pe altă bicicletă), la un preț mult mai accesibil decât orice alt produs de pe piață, fiind disponibile în varianta economică single-side.
Tot anul acesta, târziu ce-i drept, am descoperit inserțiile. Le-am testat pe cele de la Tubolight și pe cele de la Mefo Mousse. Primele sunt mai ușoare dar le poți distruge mai repede pe trasee extreme, celelalte îți permit să mergi cu presiune 0 bar în anvelope, dar sunt grele. Decizia îți aparține.
Mi-au plăcut mult și pedalele platformă de la M-Wave, foarte ușoare pentru prețul la care sunt oferite și cu suficientă aderență. O surpriză plăcută.
Tot o surpriză plăcută dar și ecologică este praful roz de la Muc-Off care se dizolvă în apă și se transformă în aceeași soluție eficientă de curățat bicicleta. Doar că renunți astfel la ambalaje de plastic, la dimensiuni mari pentru transportul produsului și te bucuri de un preț mai mic.
Apoi, a fost casca IXS Trigger FF, incredibil de ușoară pentru o cască full-face. Mi-a plăcut atât de mult încât am decis s-o păstrez, doar că am schimbat culoarea din portocaliu, în gri. Am folosit-o fără probleme tot sezonul, inclusiv la concursul de downhill Tare ca Piatra.
Şi tot la capitolul echipament de protecție, ochelarii și casca Alpina, mi s-au potrivit de minune și arată bine împreună. Casca Alpina Rootage a fost de altfel și cea mai confortabilă pe care am testat-o anul acesta.
Ultimii, dar cu siguranță nu cei din urmă, a fost pantofii Shimano GR5, foarte ieftini, foarte confortabili și eficienți. I-am folosit cu succes pe bicicleta de trial prin oraș, cât și pe la munte, deși în mod normal pe bicicleta de enduro prefer încălțămintea clipless. Sunt simpli, fără un design să te dea pe spate, însă la capitolul funcționalitate punctează maxim.
Cel mai vizualizat film de pe canalul nostru de Youtube
Clipul publicitar pentru Afisport a fost cel mai vizualizat film de anul acesta, cu peste 65.000 de view-uri. Probabil că Alex de la Raw Filmmkrs a făcut o treabă bună.
Vlogging
De anul acesta ne-am apucat serios de vlogging. Nu avem mare succes, însă ne distrăm tare cu episoadele acestea. Am început o serie în București până mi-am luxat glezna, apoi am continuat prin țară. Cele mai de interes episoade din vlog au fost cele legate de unele trasee din țară, în special cel în care m-a oprit Poliția să-mi facă un test de droguri pentru că arăt dubios cu căciulă și cu ochelari în mașină.
Filmul care merita mai multe view-uri (în opinia mea, desigur)
Ideea ne-a venit rapid și ne-am gândit să cerem celor de la Sprint o bicicletă pe care era posibil să n-o mai aducem înapoi așa cum am luat-o. De principiu, bicicleta a rezistat, filmul a fost filmat, iar bicicleta ulterior vândută după câteva reglaje.
Cel mai vizualizat film de pe facebook
Remus Bonta a rupt normele. Am urcat într-o seară clipul cu coborârea din finala Cupei Naționale de Downhill, iar reach-ul și like-urile nu conteneau a se mai opri. A fost de altfel și cel mai vizionat clip pe care l-am urcat vreodată în ultimii 12 ani de activitate, ajungând la peste500.000 de persoane. Wow!
Cel mai fain concurs
Rare-s ocaziile când mergi la un singur concurs într-un an și se întâmplă să fie și cel mai fain. Anul acesta n-am putut ajunge decât la Piatra Neamț, la Tare ca Piatra și a fost cea mai bună decizie pe care am luat-o. M-am dus din timp, am avut chef de dat, atmosfera a fost incredibilă, am râs până în prag de isterie și m-am distrat cum era de așteptat alături de tovarășul de suferință Andrei Diaconu. Ba chiar m-am calificat în finală, ceva ce el nu a reușit, un eveniment ce este foarte probabil să se mai repete abia peste 50 de ani. Felicitări organizatorilor pentru consecvență, Tare ca Piatra chiar este un concurs aparte!
Eu mă opresc aici pentru 2021. A fost un an aparte, în care am simțit că revenim la o viață normală, cu multe schimbări și totuși cu multe speranțe de mai bine. Nu am cum decât să vă doresc toată distracția din lume pentru anul ce urmează și cât mai multe ore pe bicicletă, doar acolo unde vă doriți cu adevărat, în locurile în care vă simțiți voi înșivă!
Mă înclin,
Dragoș Mitroi
editor-in-chief FreeRider.ro
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.