Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie,…
Garmin are o istorie bogată deja în ceea ce privește senzorii de măsurare a puterii amplasați în pedale. Prima generație Garmin Vector a fost lansată la finalul anului 2013 și de atunci reprezintă una dintre cele mai populare alegeri pentru cicliștii ce vor să își măsoare în cel mai profesional mod performanțele la pedalat. Încă de la lansare, pedalele Vector au fost oferite în două variante, cu măsurare duală, pe ambele picioare, cu denumirea simplă Garmin Vector și cu măsurare doar pe piciorul stâng, denumirea acestora fiind Garmin Vector S iar prețul fiind considerabil mai mic. Specificiul lor a fost prezența unui POD special din plastic care se atașa pe axul fiecărei pedale cu senzor și care era responsabil de păstrarea bateriei CR2032 și de transmisia prin ANT+ către computer a datelor măsurate de senzorul aflat în interiorul axului.
Următoarea generație VECTOR 2 a adus îmbunătățiri tehnice importante, printre care dispariția necesității strângerii pedalelor la un cuplu precis, dar a păstrat POD-ul suplimentar din plastic. Freerider.ro a testat intens acest model în versiunea sa economică VECTOR 2s. A urmat generația VECTOR 3 care a renunțat total la POD-ul extern și care a avut pentru prima dată bateriile introduse în axul pedalei, făcând astfel transferul de pe o bicicletă pe alta mult mai rapid și întreg sistemul mult mai fiabil, POD-ul extern fiind destul de expus ruperii accidentale. Sistemul de închidere a bateriilor a avut unele probleme ce făceau ca alimentarea să se întrerupă accidental și conexiunea cu computerul să se oprească, dar situația a fost rezolvată iar cei afectați au primit fie pedale noi, fie un kit de modificare pentru eliminarea neajunsului, astfel că înainte de lansarea noilor modele Rally, problemele cu care se confrunta Vector 3 au fost eliminate. Din păcate, clienții nu iartă iar modelul și-a câștigat un renume prost în ceea ce privește fiabilitatea.
Provocarea pentru lansarea unei noi generații de pedale a fost deci foarte mare pentru cei de la Garmin, deoarece a fost nevoie să se asigure de o fiabilitate fără cusur, pentru a ”șterge” renumele negativ ”câștigat” în ultima perioadă. Din acest motiv, lansarea noii generații a fost amânată mult, pentru a fi testată intensiv și pentru a evita orice scăpare cât de mică. Noul produs TREBUIA să fie perfect, atractiv și să readucă pedalele Garmin în fruntea listei de dorințe a tuturor ciclișilor. Pentru asta, Garmin a luat două decizii importante.
Prima a fost schimbarea totală a numelui Vector cu Rally, un semn că e vorba de un nou început, că fiabilitatea noilor produse se va ridica la cel mai înalt nivel, conform așteptărilor fanilor mărcii.
A doua este însă cea mai importantă! Dacă până acum pedalele Vector 1/2/3 au fost disponibile exclusiv pentru cei ce folosesc sistemul de plăcuțe LOOK (și cu modificări dificile și scumpe și pentru SPD-SL), lucrurile s-au schimbat radical! Noua generație Rally a fost lansată în 3 versiuni:
- Garmin Rally RK – versiunea clasică, pentru cei ce folosesc pantofii LOOK, exact ca modelele anterioare și ca majoritatea celorlalte pedale de pe piață
- Garmin Rally RS – pentru prima dată, direct din cutie, un model compatibil cu sistemul Shimano SPD-SL pentru șosea, un sistem preferat de mulți cicliști datorită suprafeței mai mari de contact dintre pedală și plăcuță (inclusv preferat de mine)
- Garmin Rally XC – tot o premieră, sistemul de pedale Garmin disponibil pentru bicicletele MTB, compatbil cu cel mai popular sistem de pedale clipless din lume – Shimano SPD pentru MTB!
Dar lucrurile nu se opresc aici! Garmin a ”spart gura târgului” practic cu un detaliu la care cred că nu se aștepta nimeni! Toate cele trei versiuni de pedale folosesc același ax, iar corpul pedalei se poate schimba după cum e necesar. Astfel, dacă un ciclist investește o sumă deloc neglijabilă într-un set de Garmin Rally pentru cursieră, va putea folosi același set și pe MTB după ce cumpără, la un preț mult mai mic decât cel al unui nou set de pedale, doar corpul special care în doar câteva minute se poate monta în locul celui de șosea. Astfel, plătind mult mai puțin decât ar costa două seturi de pedale, măsurarea puterii se poate muta pe orice tip de bicicletă!
Dar noutățile nu se opresc aici! Ceva total neobișnuit pentru o companie care dorește să vândă noile produse face dovada că Garmin este o firmă orientată spre client și necesitățile acestuia, nu doar pe încasat banii acestuia! Noile corpuri de pedale sunt perfect compatibile și cu modelul anterior Vector 3! Practic cine are deja un set de Vector 3 poate acum să le transforme rapid în pedale de MTB sau să treacă pe plăcuțe SPD-SL fără a face o investiție importantă!
Noile pedale Rally sunt disponibile, la fel ca modelele Vector anterioare, în versiune cu măsurare duală, cu denumirea 200 și în versiune cu măsurare doar pe piciorul stâng, cu denumirea 100 și un preț mult mai mic.
Cam astea sunt noutățile (destul de multe) la exterior aduse de noile pedale Rally față de vechiul model Vector 3. La interior însă revoluția nu atât de prezentă. Modelul Vector 3 a avut un senzor foarte performant și complex care oferea o multitudine de informații despre putere și dinamica pedalatului cu o precizie excelentă. Noile Rally nu aduc nimic în plus, funcțional fiind identice din acest punct de vedere.
Există totuși niște mici modificări ce țin de fiabilitate: filetul corpului pedalei cu care se atașează pe ax este acum metalic, la Vector 3 fiind din plastic, dar nu au existat nici înainte probleme în acest punct. Totuși înainte nu se punea problema înlocuirii dese a corpului pedalei, așa că trecerea la filet metalic a pregătit probabil noile Rally pentru demontări chiar și zilnice timp de ani de zile. A doua modificare este capacul nou pentru baterii și trecerea la bateria simplă CR1/3N în locul celor două baterii LR33 recomandate înainte. Noul capac e disponibil și poate fi montat și pe Vector 3, iar CR1/3N se putea folosi și pe Vector 3 eliminând din problemele care apăreau în special la folosirea a două baterii separate. Recomandarea folosirii a două baterii LR33 practic a dispărut. Bateriile CR1/3N, chiar dacă nu sunt disponibile la orice magazin de cartier, pot fi procurate destul de ușor și au un preț accesibil, oferind o autonomie oficială de 120-150 de ore.
Magazinul StoneFeet, importatori oficial Garmin, ne-a oferit pentru test două seturi de pedale Garmin Rally la care regăsim practic toate noutățile gamei: un set Rally RS 200, compatibil Shimano SPD-SL și cu măsurare duală (pe ambele picioare), care oferă date complete despre dinamica pedalatului și un set Rally XC 100, pentru MTB, cu măsurare doar pe piciorul stâng, deoarece părerea mea e că acestea sunt alegerea perfectă pentru munte din motive pe care o să le detaliez mai incolo.
Garmin Rally RS 200
Modelul de șosea Rally în versiunea sa compatibilă cu sistemul Shimano SPD-SL l-am instalat pe cursiera Specialized Tarmac Expert și l-am folosit pentru mai mult de 1000 km. Eu nu am ascuns niciodată că sunt un fan al sistemului SPD-SL și am resimțit din nou avantajele acestuia, față de sistemul Look KEO pe care am fost nevoit să îl folosesc în ultimii ani, tot datorită compatibilității cu pedalele. Stabilitatea generală e mai bună datorită suprafeței mai late a plăcuțelor iar prinderea de pedală se face mult mai ușor. Acum am montat la loc pedalele Assioma Favero Duo cu plăcuțe Look și resimt clar diferențele.
Montajul se face extrem de ușor, dar cu o cheie de pedale de 15 mm, montarea senzorului și a bateriilor în ax făcând imposibilă existența unei interfețe pentru cheie imbus de 8, care e standardul în acest moment. Altfel însă, totul merge rapid și trecerea de pe o bicicletă pe alta se face în 2 minute.
Pedalele se împerechează ușor cu computerul, atât pe ANT+ (recomandat) cât și pe BTLE (nerecomandat), dar se conectează și la aplicația Connect de pe smartphone, de data asta prin BTLE, aceasta fiind metoda prin care se încarcă și eventualele actualizări de software (chiar am primit una imediat după conectare).
Pedalele funcționează corespunzător, datele afișate apar aproape în timp real, valorile sunt cât de stabile se poate. După cum ne-am obișnuit deja, la sistemul dual, pe lângă putere și cadență, avem informații despre echilibrul stânga/dreapta, eficiența pedalatului, unghiurile de maximă eficiență și echilibrul stânga/dreapta a piciorului pe fiecare pedală, durata pedalatului în picioare/în șa, toate fiind afișate în mod intuitiv pe ecranul specific Cycling Dynamics al computerului Garmin.
Singura observație negativă ar fi că rulmenții pedalelor sunt un pic cam ”strânși” iar pedala, atunci când e liberă pe ax, nu revine mereu în poziția ideală pentru o clipsare rapidă, cum fac în general pedalele de șosea. Dar probabil rulmenți se vor lăsa puțin cu timpul și problema se va rezolva.
Garmin Rally XC 100
Modelul de MTB este de fapt noutatea absolută a gamei. Eu consider că varianta 100, cu măsurare doar pe piciorul stâng, e ideală pentru cei ce nu își fac antrenamentele zilnice pe MTB, deoarece în condiții reale de munte nu știu câtă relevanță au toate informațiile de dinamică a pedalatului, când bicicleta trece peste bolovani, rădăcini sau prin noroi. În plus, pedalele vor încasa cu siguranță lovituri de bolovani, iar având una singură cu senzor, posibilitatea de a o defecta scade cu 50%, deși Garmin a promis solemn că nu vor exista probleme de genul acesta și că pedalele au fost testate intens în toate condițiile.
Ce e de remarcat aici este că pedalele au un corp considerabil mai masiv decât cel obișnuit, de la pedalele XTR sau XT de exemplu. Asta afectează oarecum folosirea, deoarece scurtează virtual brațul angrenajului cu câțiva mm, iar în partea opusă vor fi mai apropiate de sol cu aceiași câțiva mm față de pedalele normale și vor avea șanse mai mari să fie lovite.
Funcțional, personal am fost impresionat de stabilitatea valorii afișate. Am încercat înainte cu un set de pedale de șosea Vector 2 să fac niște antrenamente cu MTB-ul pe drumuri de pământ dar valorile erau prea instabile pentru a fi utile. Nu e cazul și acum. Antrenamentele cu intervale de putere chiar sunt posibile la fel de bine ca pe asfalt, dacă cineva are nevoie de acest lucru.
Concluzie
Gama de pedale cu măsurarea puterii Rally de la Garmin, deși nu aduce noutăți tehnice deosebite, vine cu o diversificare a gamei care va bucura în primul rând iubitorii MTB-ului. Noile Rally XC sunt clar cea mai accesibilă metodă de a măsura puterea pe offroad, nu neapărat financiar ci și prin simplitatea sistemului inclus în pedale. Nu e nevoie de angrenaj specific cum e cazul senzorilor montați pe braț, nu e nevoie de montaj complicat cum e cazul celor incluși în spider, pedalele Rally XC putând fi mutate imediat de pe o bicicletă pe alta. Iar dacă sunt folosiți pantofii de MTB și la șosea (lucru pe care îl face extrem de multă lume), un set de Rally XC 200 e perfect pentru toate bicicletele din colecție.
Nici iubitorii de șosea nu ar trebui să se simtă lăsați deoparte deoarece compatibilitatea SPD-SL e o noutate foarte așteptată.
Posibilitatea de a folosi același set de pedale pe bicicleta de șosea și pe MTB prin schimbarea corpului pedalei e o opțiune interesantă, dar părerea mea e că în realitate nu va fi foarte folosită iar logica e simplă. Cine are nevoie de măsurarea puterii pe MTB înseamnă că e un practicant serios, așa că probabil va opta să folosească pantofii de MTB și pe cursieră în locul celor speciali care aduc beneficii totuși marginale însă sunt incomozi datorită plăcuțelor imense. Se vor bucura însă MTB-iștii care aveau deja pedale Vector 3 iar acum le vor putea transforma pentru bicicleta lor preferată!
Să sperăm că Garmin a luat foarte serios în calcul problemele avute cu pedalele Vector 3, și-au făcut excelent temele, au testat noile variante intens și ne-au oferit niște produse care pe lângă funcționarea excelentă și multitudinea de date oferite, vor beneficia și de o fiabilitate pe măsura investiției cumpărătorului și renumelui mărcii.
Primite la test de la: Magazinul Stonefeet
Preț recomandat:
Garmin Rally RK/RS 200 (șosea) | 5299 lei |
Garmin Rally RK/RS 100 (șosea) | 3195 lei |
Garmin Rally XC 200 (MTB) | 5799 lei |
Garmin Rally XC 100 (MTB) | 3495 lei |
corp pedale Rally RK/RS (șosea) | 949 lei |
corp pedale Rally XC (MTB) | 1199 lei |
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.
Garmin Rally XC 200 (MTB) 3495 lei – cred ca aici e o eroare si e de fapt pretul pentru XC100
Da, asa e, am scris 200 de doua ori, multumim! Am corectat!