Acum citesti
Specialized Stumpjumper Evo LTD (2021): viitorul începe acum

Mulți, printre care și eu, se confruntă uneori cu o mare dilemă. Ce fel de bicicletă pot achiziționa în așa fel încât să acopăr o plajă cât mai mare de discipline? Cu ani în urmă preferam să am câte o bicicletă pentru fiecare disciplină, însă asta crea confuzie de fiecare dată când voiam să ies la o simplă tură, gândindu-mă mereu pe care să o aleg. Apoi le-am redus numărul, ca într-un final să rămân cu una de XC și echipare de AM și cu una de enduro. După care, m-am gândit că Stumpjumper-ul ăsta este tot ce-am nevoie, așadar am rămas doar cu el. Una peste alta, este complicat să te duci cu un Stumpjumper la o competiție de XC și probabil că vei fi văzut ca un nebun dacă vei face asta, dar cu siguranță va putea să compenseze pe alte părți: poți să te dai în bikepark, poți să te duci la concursuri de enduro, chiar și de downhill, poți să faci ture lungi. Cum este posibil așa ceva? Din simplul motiv că Stumpjumper este în acest moment cameleonul din industrie, fiind o bicicletă care oferă 6 setări diferite pentru geometrie, adaptate fie plimbărilor lungi în Iezer, fie pentru traseul negru din Postăvaru. Și orice altceva între cele două extreme.

Pe scurt:

  • full suspension cu cadru din carbon
  • furcă pe aer cu o cursă de 160 mm și brațe de 38mm/cursă suspensie spate: 150mm amortizor pe aer
  • preț de achiziție: 29.499 Lei
  • roată de 29 inch față și 27.5 de inch spate
  • pentru poteci de munte variate
  • poziție: relativ dreaptă, comodă
  • geometrie: adaptivă, personalizabilă

Pentru cine este această bicicletă?

Pentru aceia dintre voi care doresc să folosească o singură bicicletă în mai multe scopuri. Simplu. Când ai valoarea headtube-ului amplasată la 65.5 grade, e clar că poți pleca cu bicicleta asta într-o tură montană. Când îl setezi la 63 de grade (doar întorci o piesă care vine montată peste cuvete), atunci sigur poți să petreci un weekend de neuitat pe trasee foarte dificile. Când mergi la un concurs de enduro, poți utiliza cuveta standard, cea care oferă un unghi de 64.5 de grade. La aceste setări se mai adaugă și posibilitatea de a ridica sau de a coborî BB-ul cu plus-minus 7mm. Deci, 3×2=6, iar tot ceea ce-ți rămâne de făcut este să experimentezi cu aceste valori. Dacă ți se pare prea mare bătaia de cap, Specialized pune la dispoziție pe site-ul lor toate variantele de geometrie, care-ți sunt oferite în funcție de informațiile pe care tu le introduci în acel calculator. De încercat, dacă deții această bicicletă.

Ca bicicleta asta să fie și mai cameleonică, cei de la Specialized îți oferă posibilitatea s-o transformi într-o bicicletă mullet (29 pe față și 27.5 spate – adică exact ca acest model) sau într-un full 29-er, prin schimbarea unui link al suspensiei (6 șuruburi de demontat), care poate fi achiziționat separat. Cu schimbarea link-ului se schimbă pe alocuri și geometria: în format mullet, ai un chanstay de 436mm, în format 29er, de 438mm. De asemenea, ampatamentul crește cu 2mm la 1216mm, în format mullet, față de 1214mm în format 29er. Valorile sunt pentru dimensiunea de cadru S3. Iar legat de dimensiunea cadrului, este iarși o întreagă discuție. Pentru un standover apropiat (valori minime/maxime de la 733mm la 770mm – deci aproape 4cm), ai 6 valori diferite pentru ampatament, de la dimensiunile S1 la S6, de la 1167 la 1319mm – o diferență semnificativă. Altfel spus, pentru un rider de 1.73m, există cel puțin 3 opțiuni: S2, S3 sau S4. Dacă dorești o bicicletă foarte manevrabilă, alegi S2. Dacă dorești una foarte stabilă, alegi S4 – mai lungă fiind. Dacă vrei să nu dai greș cu nimic, alegi S3, așa cum am făcut eu.

Și după ce-am discutat jumătate de ceas despre geometrie, trebuie să mai trecem și la celelalte specificații ale cadrului. Suspensia este de tip Horst-Link, este foarte sensibilă pe denivelări mici, însă este în așa fel concepută încât cu greu poți duce amortizorul la extrem. Iar dacă se întâmplă să-l duci, nu uita că Stumpjumper poate primi și un amortizor cu arc, pentru cei mai hardcore rideri dintre voi. Așadar, iată că lista de personalizări a acestei biciclete încă nu s-a încheiat. Cadrul este dotat și cu un așa-zis portbagaj, downtube-ul acestuia putând să stocheze atât un recipient cu apă furnizat în cutie și care se potrivește acolo la fix, cât și un compartiment mai mare pentru obiecte mai mari. Altfel, poți să stivuiești acolo o cameră sau poate chiar două, un GoPro, lumini, cartușe de Co2 (sau cartușe pe bune) sau de ce nu, dacă ești paranoic, o manetă de frână. Doar imaginația reprezintă limita. Mai departe, peste acel capac care-ți oferă accesul în downtube, se poate prinde un suport de bidon care inclusde inclusiv o trusă de imbusuri mică (pe care le-am dat jos pentru că mi se pare că arată mult mai bine fără).

Mai vrei? Nicio problemă, mai am: finisajele cadrului din carbon sunt excepționale, de altfel și greutatea acestuia este cât se poate de rezonabilă, de 2.6 kg în dimensiunea S3, cu tot cu amortizor. Cablurile sunt trase prin interior și sunt prinse prin interiorul downtube-ului cu cleme și șurburi. Protecția pentru lanț montată pe chainstay este masivă și este construită dintr-un cauciuc destul de moale (se extinde chiar și sub chainstay). Cablurile au o protecție suplimentară împotriva noroiului montată tot pe U-ul chainstay-ului. Toate acestea sunt detalii care contribuie la silențiozitatea acestei biciclete. De altfel, cea mai silențioasă pe care am testat-o până în prezent. Tot ce se aude este zgomotul produs de anvelope când rulează pe solul dificil și este genial. Rareori mai auzi frânele scârțâind.

Nu în ultimul rând, carbonul utilizat pentru acest model, Fact 11M, este același utilizat și pe modelul de top, S-Works.

În ceea ce privește controlul bicicletei, la vale aceasta este o bestie și se poate transforma în monstru, dacă setezi unghiul headtube-ului la 63 de grade. Traseul nergu din Postăvaru a fost ușor de parcurs cu această setari (și BB-ul pe high – ca să mă simt eu mai sigur). Poziția pe bicicletă este perfectă, combinată cu o pipă Deity foarte rigidă și scurtă și cu un ghidon de 800mm cu rise mai mare (de 30mm!), care-mi amintește mai degrabă de setup-ul unei biciclete de downhill. Însă ulterior, am făcut un upgrade către o pipă mai scurtă, de 30mm și un ghidon ceva mai îngust, de 780mm.

Pe coborârile dificile, roata de 27.5 instalată pe spate reprezintă un mare avantaj pentru siguranță, de asemenea își aduce și contribuția pe virajele strânse, pe car ele poți aborda mult mai rapid. Am simțit nevoia unui set complet de roți de 29 de inch pe urcările lungi. Din acest motiv, am decis să-mi pun deoparte un set de roți ușoare de 29 de inch pe care le voi folosi pentru turele lungi. Cele mullet instalate standard pe bicicletă le voi folosi pentru competiții.

Greutatea bicicletei, fără pedale, este de 14.5 kg. Poate nu atât de mică pe cât m-aș fi așteptat, dar cu potențial serios pentru a da jos câteva sute de grame cu upgrade-urile potrivite.

Ce echipare are?

Versiunea Limited vine cu un mix la nivel de transmisie: angrenaj Sram Descendant, cu brațe solide din aluminiu și noul Sram X01 Eagle, cu 12 pinioane și pinionul mare cu 52 de dinți, absolut necesar pe urcări lungi și foarte abrupte. Nu este o bicicletă prea sprintenă la deal, deci: cu pinion de 52/urci desigur mai vioi. Un chainguide la MRP este de asemenea standard și te asigură că lanțul va sta pe foaie, indiferent prin hârtoapele prin care ajungi.

La nivel de amortizoare Specialized a decis să instaleze o furcă RockShox Zeb, cu brațe superioare de 38mm și o cursă de 160mm, care a funcționat fără reproș indiferent de traseul pe care am rulat cu bicicleta: poți regla viteza de compresie și viteza de revenire a furcii. Amortizorul este un RockShox SuperDeluxe, ce poate fi blocat (mai rămâne un 10% din cursă funcțională) și are o rotiță imensă pentru reglajul vitezei de revenire. Cele două amortizoare lucrează armonios împreună, dar desigur, că design-ul suspensiei cadrului își aduce masiv contribuția la cele afirmate.

Roțile Roval sunt destul de ușoare, construite cu butuci pe rulment și desigur, jante late. Anvelopele însă au reprezentat o alegere surprinzătoare. Dacă la început m-am mirat că ar fi prea înguste (de 2.3), pe traseu am uitat de lățime când am realizat cât de aderente sunt. Anvelopa de față, Specialized Butcher, are un compound foarte moale și efectiv se lipește de sol în viraje (reversul medaliei fiind la deal când ai impresia că tragi de bicicletă ca de-un câine bătrân), iar cel de spate, Specialized Eliminator, are un compund mai dur, perfect pentru rulare. În orice caz, niciuna din anvelope nu te avantajează când ai de parcurs urcări lungi.

Frânele, Sram Code RS, sunt puternice. Dar sunt susținute și de un disc absolut uriaș montat pe roata de față – de 220mm și de unul mare pe spate, de 200mm. Frânele au o modulație bună, dar nu la nivel de Shimano, iar după 5 zile de petrecut pe trasee destul de dificile, o bună parte din plăcuțe deja s-au dus, iar cursa manetei s-a mărit. Am ajustat-o din rotița de pe levierul de frână, distanțându-le de ghidon, ca să nu mă trezesc că-mi strivesc degetele la o frână mai bruscă.

Alte detalii: manșoanele Deity sunt foarte groase și relativ moi, iar acest format mi-a plcăut mult. Șaua nu excelează la capitolul confort dar are o lungime potrivită pentru o astfel de bicicletă, iar tija de șa hidraulică de la OneUp are o cursă de 150mm și funcționează fără reproș.

Concluzie

Deoarece vine cu o geometrie atât de variabilă, noul Stumpjumper se plasează rapid în fruntea bicicletelor mele preferate, pentru că poate fi utilizată într-o sumedenie de aplicații și pe o grămadă de trasee diferite. Stumpjumper Evo a fost motivul pentru care am decis că am nevoie de o singură bicicletă (exceptându-le desigur pe cele specifice de trial, dirtjump etc.), un lucru care s-a întâmplat de abia acum, prima dată din 1998 încoace. Singurul lucru care a rămas neschimbat este faptul că și noua mea bicicletă încă este mai scumpă ca mașina.

Dacă amintim prețul, acesta ar putea să pară mare în primă instanță, însă dacă vei achiziționa două biciclete – să spunem una cu geometrie de all-mountain și una cu geometrie de enduro, cu siguranță vei ieși mai scump. Și dacă mai punem în calcul și opțiunile, finisajele și suspensia excelentă, atunci e simplu de înțeles pentru toată lumea de ce costă cât costă.

Deci, dacă dispui de 29.000 de lei, îți cumperi o bicicletă cu o geometrie care acoperă o plajă atât de mare, încât nici modelele care vor apărea în anii viitori nu cred că o vor putea înfrânge. Când unii se vor gândi să lanseze biciclete de enduro cu un headtube înclinat la 63 de grade, tu deja vei avea această specificație pe Stumpjumper-ul tău. Iar astfel, cred că am lămurit și afirmația din titlu: viitorul a început azi!

PLUS: O bicicletă extrem de adaptabilă, suspensie spate superbă, greutate decentă, anvelope foarte aderente, setup mullet făcut cu cap
MINUS: viteza de rulare mică a anvelopelor se face resimțită pe urcări, șaua nu a oferit prea mult confort

Greutate: 14.5 kg
Preț: 29.499 lei
Importator: CrossBike.ro

Prezentare video:

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

nineteen − twelve =