Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Rare sunt ocaziile când ne mai parvine la test o bicicletă de top, iar asta se întâmplă de regulă din pricina faptul că aceste biciclete pur și simplu nu prea au loc pe piața din România. Când o persoană care nu are prea mare afinitate pentru biciclete află că aceasta costă 36.990 lei, prima dată crede că nu a înțeles bine: 3.699 lei? Apoi urmează șocul și comparațiile cu achiziția unei mașini. Atât de clasic și ușor de anticipat. Însă bicicleta asta nu costă degeaba atât și o să vă povestesc în cele ce urmează ce are de oferit.
Pentru cine este această bicicletă?
Merida a lucrat intens la noua Ninety-Six, iar diferențele față de generația anterioară sunt imense, atât la nivel de performanță cât și la nivel de aspect. Da, în sfârșit am avut în fața ochilor o Merida Ninety-Six care arată foarte bine și căreia pur și simplu n-am putut să-i găsesc nod în papură la capitolul aspect. Este construită pentru competițiile de Cross Country sau pentru maratoane, dar așa cum am descoperit pe pielea mea, bicicleta asta se descurcă foarte bine și pe trasee mai lejere de enduro, precum cele de la Ciocanu. Asta se întâmplă pentru că suspensiile de 100mm sunt aduse la zi și lucrează fără cusur și atâta timp cât nu te declari vreun fan al săriturilor mari, bicicleta asta se va descurca excelent. Asta înseamnă că pe coborârile abrupte îți va oferi siguranța necesară pentru a trece în viteză inclusiv peste pasajele mai tehnice, iar la urcare, ei bine, aici pot spune că se apropie foarte mult de feeling-ul pe care-l ai pe un hardtail.
Poți bloca ambele suspensii din aceeași comandă (mă rog, n-am fost niciodată fanul acestui concept), iar faptul că pune pe cântar doar 10.3 kg, concurează serios cu restul de biciclete care nu se pot bucura de o suspensie instalată pe cadru (a se citi hardtail). Nu flexează când te ridici din șa și pedalezi, iar roțile ușoare sunt de asemenea un bonus care ajută ca bicicleta asta să accelereze și să ruleze foarte ușor. Sunt impresionat și cu siguranță se întâmplă astfel, deoarece nici n-am mai avut ocazia prea des, în ultima vreme, să testez astfel de biciclete de top. Oricum, feeeling-ul pe care ți-l oferă bicicleta asta duce lejer spre invincibilitate.
Cadrul este construit integral din carbon, inclusiv rocker-arm-ul din preajma amoritozorului spate, iar cei de la Merida ne spun că au incorporat nanoparticule în rășina de carbon pentru a-i crește rezistența la impact cu 40%. Ceea ce sună nemaipomenit de bine, nu? Cablurile sunt trase prin interior, iar o soluție interesantă pe care au găsit-o taiwanezii este aceea de a trece cablurile prin niște orificii ale unei componente care se află de fapt sub pipă și care este în fond acel capac clasic din plastic. Arată foarte fain, dar nu vreau să mă gândesc ce prespune să demontezi respectivul cablu sau conductă de frână.
În ceea ce privește geometria, aceasta este orientată mai clar către potecile mai dificile decât către forestierele simple, iar unghiul headtube-ului de 68.5 grade stă ca mărturie pentru această afirmație, iar singura componentă care ar putea să te deranjeze pe alocuri este ghidonul, relativ îngust (740mm). Seat angle-ul este de 76.5 grade și te poziționează excelent pe bicicletă pe porțiunile urcări, iar chainstay-ul de 435mm este în grafic și face ca bicicleta să fie foarte fâșneață. Mi s-au părut însă ceva cam mici Stack-ul și Reach-ul și culmea, m-am simțit mai bine pe cadrul L, eu care sunt compatibil cu M-ul. Mă rog, cu atât mai bine, căci m-am putut bucura de un ampatament mai lung.
Ce echipare are?
Dacă auzi XTR și Factory cred că e suficient să-ți dai seama despre ce-i vorba. Totul, aproape totul la maxim, exceptând tija de șa hidraulică, care provine de la Fox și care este singura ce nu-i oferit în versiunea Factory. În rest, suspensiile sunt deja upgradate la maxim și funcționează sublim, iar la nivel de transmisie, ai la dispoziție gama de top a japonezilor, fabulosul și renumitul XTR care nu mai are nevoie de nicio prezentare. Interesant este totuși că la nivel de angrenaj, Merida a preferat unul de la Race Face, modelul Next SL, care beneficiază de brațe din carbon. Și după cum știi probabil, XTR-ul are brațe din aluminiu. Cu siguranță s-au mai salvat astfel câteva grame bune, dar ăsta să fi fost totuși motivul? N-o să știm niciodată, așa că trecem mai departe.
Frânele provin din aceeași gamă XTR, cu discuri de 180/160mm (când bugetul e corect, producătorii iată că nu mai fac economii pe nicăieri), iar roțile de la DT Swiss, modelul 1501. De menționat sunt anvelopele Maxxis Rekon Race care nu prea merg pe traseele mai dificile pe care este capabilă să le parcurgă această bicicletă, dar aici cred că s-a luat în calcul o greutate cât mai scăzută, iar o pereche de anvelope cu crampoane foarte mici este… desigur, ușoară.
Așadar, în concluzie?
Dat fiind prețul, este clar că această bicicletă rămâne rezervată doar pentru foarte puțini dintre noi. Totuși, pentru cei 36.990 de Lei vei primi un full-suspension foarte capabil și nu doar pe traseele de maraton, ci și pe cele mai dificile. Este foarte ușoară, urcă precum un hardtail ușor și beneficiază de o suspensie performantă, doar ghidonul mai îngust și dubla comandă pentru blocarea suspeniilor fiind pe lista de dubii. În rest, o bicicletă excelentă, capabilă, care-ți pune zâmbetul pe buze la fiecare ieșire.
Plus: ușoră, foarte capabilă la deal și la vale, design excepțional, extrem de silențioasă
Minus: ghidon cam îngust, tija de șa nu este Factory, comanda dublă de blocaj al suspensiilor necesită obișnuință
Preț: 36.990 Lei
Distribuitor: BikeFun
Video:
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.