Acum citesti
Giant Trance X Advanced PRO 0 (2021): electronică + high end = love

Adevărul este că electronica pe biciclete nu m-a atras niciodată, însă m-a fascinat prin ceea ce este capabilă să ofere la actuală. Lucruri la care nu aș fi avut cum să mă gândesc sub nicio formă acum 20 de ani: tijă de șa care se reglează la apăsarea unui buton de pe ghidon și toate astea wireless? Schimbătoare wireless? Suspensii care se ajustează automat? Poate că este momentul să încep să îmbrățișez inevitabilul.

O dublă pentru poza…
… acesta!

Toate lucrurile astea sună bine pe hârtie și din fericire se manifestă frumos și în viața reală: simplifică niște treburi și oferă niște senzații care provoacă zâmbete de satisfacție – un fel de superputere, însă cel puțin mie – îmi dau naștere anxietății de acumulator gol. Sunt permanent dominat de paranoia că acumulatorul gadget-urilor electronice ar putea ajunge la final chiar când sunt pe traseu. Sau că pur și simplu uit să le pun la încărcat. Acest Giant pe care l-am avut la test de curând și care m-a impresionat, este dotat cu Fox Live Valve – un sistem care blochează sau deblochează suspensiile în funcție de terenul pe care rulezi. Din fericire, acesta este cumva ferit de paranoia acumulatorului gol: dacă nu mai ai energie în celule, ambele amortizoare vor funcționa pe deschis – perfect!

Vopseaua este de efect. De mare efect.

Cu un preț de aproximativ 9.000 de euro, full-ul celor de la Giant este dichisit cu cele mai de seamă componente ale momentului, însă de departe suspensiile controlate electronic sunt cireașa de pe tort. Altfel – multe alte componente high-end, cadru din carbon oferit într-o culoare care nu i-a putut face pe oamenii din jur să-și stăpânească uimirea și o greutate cât se poate de decentă pentru un full-suspension: 13.2 kg. Dar totuși, cât de mult merită achiziționată cea mai scumpă bicicletă testată anul acesta?

Pe scurt:

  • full-suspension cu cadru din carbon (cursă de 135mm)
  • furcă pe aer cu o cursă de 150 mm și brațe de 36mm
  • preț de achiziție: 45.999 Lei
  • roți de 29 inch
  • pentru poteci de munte variate (All-Mountain/Trail)
  • poziție: relativ dreaptă, comodă
  • geometrie: adaptivă (per flip-chip), orientată către coborâri

Pentru cine este această bicicletă?

Probabil cea mai grea întrebare din acest review. Dar voi încerca să răspund cât mai precis. În target cu siguranță se află persoane care chiar își pot permite o astfel de mașinărie, au și ceva skill de dat pe munte, vor să se alinte cu cele mai noi tehnologii disponibile și vor s-o facă în stil. Pentru că n-ai cum să treci nevăzut cu Trance X. Vei genera sentimente de uimire și de invidie. Vei polariza, iar rezultatele sunt antitetice. E o chestiune pe care trebuie să ți-o asumi. Dar dacă nu-ți pasă prea mult de alte păreri, viața poate fi perfectă cu bicicleta asta.

Merge și mai tare, nu deranjează pe nimeni.

La bază, este o bicicletă de All-Mountain/Trail, însă dacă mă uit un pic la suspensii, aș putea s-o încadrez lejer într-o altă categiorie, momentan neinventată: SuperTrail. Dacă bicicletele de Trail au suspensii de 120/130mm, Giant Trance X mai sare niște etape și ajunge la o cursă de 150mm pentru furcă și 135mm pentru cadru. Ca să nu ne aiurim însă prea tare, tot ceea ce trebuie să reții este că această configurație de suspensii este suficientă pentru majoritatea traseelor montane din România. Mai ales că Trance X știe să și urce. Nu m-aș arunca la vorbe mari precum „Hey, urcă precum o bicicletă de Cross Country!”, dar realitate este că bicicleta asta chiar urcă precum una de Cross Country. Aici intră în acțiune sistemul Fox Live Valve care face mii de calcule pe secundă și poate întări suspensia la fiecare 3 milisecunde. Adică 0.003 secunde. Impresionant. Evident că nu vei sesiza timpul de răspuns cu precizie, însă vei realiza că suspensia este blocată atât cât trebuie, atunci când trebuie. Mai mult, un Lock-Out clasic fie blochează complet suspensia, fie îți lasă o marjă de 10%. În cazul Live Valve, totul se ajustează pe moment și beneficiezi în plus și de confort în plus pe urcări, fără să simți că urci cu o bicicletă rigidă.

Accelerometrul: el știe în permanență ce se întâmplă cu bicicleta pe traseu.
Un cablu electric care intră-n furcă…
Şi unul care se duce-n amortizor.

La coborâre sistemul funcționează bine, însă pentru unul care mine există câteva sincope: dacă vreau să pompez în furcă înainte de un kicker, ei bine – nu o pot face cât îmi doresc, ci cât îmi permite sistemul care detectează că-s pe drept – deci îmi menține suspensiile semi-deschise. Apoi, ca să fie complet deschis circuitul uleiului în furcă, coborârea trebuie să fie destul de abruptă. Însă pe traseele precum cele de la Ciocanu (Argeș), bicicleta s-a comportat admirabil. Unghiul headtube-ului este ajustabil via Flip-chip (care nu este foarte ușor de accesat), de la 65.5 grade la 66.2 grade. Astfel, ai două opțiuni, una pentru coborâri mai abrupte, cealaltă pentru trasee cu viraje mai strânse. Dar sincer, diferența nu este atât de mare, iar setarea de 65.5 grade este perfectă. Reach-ul este de 456mm (cadru dimensiunea M) pe setarea Low și Chainstay-ul de 438mm. De precizat că reach-ul crește la 464mm și Chainstay-ul se micșorează la 435mm pe setarea High, dar cum spuneam și mai sus, dacă te dai bine la vale, nu va fi necesar să treci de la Low la High.

Altfel, Trance X este o bicicletă extrem de silențioasă, una pe care stai bine și cu care te poți arunca în viraje fără probleme. Trece la fel de silențios și pe porțiounile tehnice sau pline cu rădăcini, dar nu o să-și arate limitele pe porțiuni tehnice lungi și dificile. Pentru acestea ai nevoie clar de o altă bicicletă. Însă, gândindu-mă că mulți își cumpără biciclete de eneduro sau super enduro, cu suspensii de 160-180mm, apoi le folosesc ocazional pe trasee dificile, revin cu concluzia că Trance X ar fi o opțiune mult mai interesantă pentru aceștia: chiar urcă precum o rachetă, iar aceasta caracteristică va fi pe deplin apreciată pe urcările lungi și susținute. Ah și să nu uit de zâmbetul pe care-l afișezi când înțelegi când și cum intervine Fox Live Valve.

Ce echipare are?

De suspensii am vorbit mai sus suficient. Cursa furcii Fox 36 Kashima este de 150mm, suficientă pentru a te scoate din necazuri și pentru a oferi un confort desăvârșit celor care n-o duc la limită, iar amortizorul spate, Fox Float DPX2, susține cursa de 135mm a cadrului cu suspensie Mestro (cu două link-uri). Ambele fac o echipă grozavă, iar pe traseu nu mi s-a părut nicio clipă că bicicleta ar suferi de susținere pentru suspensia spate.

36-le arată ca o furcă absolut normală.

La nivel de frâne sunt instalate clasicele Shimano XT cu 4 pistoane și discuri de 203/180mm, foarte consistente și dozabile atât cât îți este necesar.

Roțile provin de la Giant, atât jantele (late de 30mm) cât și butucii pe rulment, fiind inscripționate cu logo-ul producătorului. Anvelopele standard sunt un set de Maxxis Minion DHF (29×2.25) în echipă cu Maxxis Dissector (29×2.4), ambele tubeless ready, însă pe bicicleta de test erau instalate WTB-urile TrailBoss, de 29×2.4 inch. Aceste din urmă sunt mai potrivite pentru ture mai lungi, având și crampoane mai mici și o viteză de rulare crescută, însă setup-ul inițial oferă clar mai multă aderență și stabilitate.

Cockpit-ul mizează pe un ghidon lat, de 780mm și o pipă scurtă, de 40mm, ambele provenind de la Giant și inspirat alese pentru această bicicletă. Oferă controlul de care ai nevoie și sunt rigide, prinderea fiind făcută după standardul de 35mm.

Iar cu un schimbător Shimano XTR viața este pur și simplu mai frumoasă. Aproape că uiți de faptul angrenajul, pinioanele și shifter-ul provin din gama Shimano XT. Îți distrage atenția și dacă cineva încercă să vadă ce transmisie ai instalată pe bicicletă cu siguranță va reține combinația de trei litere, mai puțin pe cea de două. Cu un format 1×12 ai la dispoziție rapoarte suficiente, în orice caz – cu mențiunea că transmisiile cu 1 foaie necesită ceva obișnuință, mai ales dacă faci trecerea de la 2x. Deși nu era neapărat necesar, Giant a instalat și un chainguide mic, de la MRP, ca să ai certitudinea că lanțul n-o să sară niciodată de pe foaie.

Nu în ultimul rând, dropper-ul auriu Fox Transfer Kashima completează vizual atât furcă cât amortizorul. Şi funcționează impecabil.

Pentru cei curioși: cablurile sunt destul de bine ascunse astfel încât să nu se rupă în cazul unei accidentări. Însă dacă ne luăm după dinamică aproape inanticipabilă a unui accident, poate că orice posibilitate este deschisă. Însă nu mi-aș face prea multe griji. Decât atunci când o prind în vechiul suport de la Thule.

Concluzie

Aflat la prima verisune, sistemul Fox Live Valve atrage fascinația celor pasionați de tehnologie dar și a celor care vor o bicicletă care se prezintă impecabil pe urcări. Este potrivit însă pentru Giant Trance X? Depinde strict de felul în care te dai la vale. Însă partea bună este că-l poți închide – pur și simplu – atunci când nu ai nevoie de el.

Giant Trance X pe de altă parte reușește să fie stabilă și jucăușă, reușind să acopere o plajă mare de pretenții. Nu este o bicicletă pentru bikepark sau trasee foarte dificile, dar pe potecile mai cumpătate poți obține multe ore de distracție și satisfacție, căci vine cu un mare plus de rezerve în ceea ce privește suspensiile. Alături de un bonus de imagine, garantat. Scumpă și fascinantă într-un fel pragmatic, poate fi cu ușurință o bicicletă pentru orice pasionat de potecile de munte.

Video:

PLUS: Urcă incredibil de bine date fiind suspensiile mai mari, greutate rezonabilă, finisaje impecabile, echipare de top
MINUS: flip-chip-ul nu mi s-a părut un real ajutor, preț piperat

Greutate: 13.2 kg – dimensiunea M – fără pedale
Preț: 45.999 lei
Importator: magazinuldebiciclete.ro

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

eleven − four =