Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
Numai mâine nu-i poimâine şi vine weekendul, moment în care trebuie să părăsim oraşele, să luăm de ghidon bicicleta şi să plecăm la plimbare. Traseul pe care îl propunem azi poate fi considerat esenţa cicloturismului. Este un traseu uşor, dar care nu te scuteşte de câteva bătăi pe minut mai rapide şi ocazional poate şi ceva push-bike, este un traseu ce traversează satele româneşti şi dealurile molcome pe poteci, drumuri forestiere, de căruţă sau asfaltate şi cu trafic aproape inexistent. Dacă întâmplător te afli la nord de munţii Făgăraş, prin dreptul satului Colun, acesta este traseul perfect pentru tine.
Tura are aproape 50 km şi se desfăşoară în cerc. Practic poate fi începută de oriunde însă noi am plecat de la barajul / hidrocentrala de pe Olt, din dreptul satului Colun. Excursia este deosebită şi pentru că se traversează câteva sate care dispun în centru de mănăstiri fortificate ce pot fi vizitate.
Tura începe din apropierea barajului şi în scurt timp vom face dreapta pentru a intra pe traseul propriu-zis. GPS-ul ne spune că suntem pe Dj104f însă acesta este atât de rar folosit încât abia poate fi considerat drum pentru căruţă aşa cum se vede din poza de mai jos. Însă după aproximativ 6 km drumul devine mai bun, iar după intersecţia cu drumul care la dreapta duce spre Cârţa, acesta devine Dj105d pe care se poate merge chiar repede.
Continuăm pe drum de pământ şi pietriş până la km 7,5 când ajungem în satul Noul Român de unde vom continua pe asfalt.
Nu durează mult şi vom ajunge în satul Săsăuş unde se termina şi asfaltul însă drumul continuă cu macadam bun. Se pare că zona este pregătită să fie asfaltată în curând.
Din Săsăuş avem de pedalat încă aproximativ 5 km pe drum ba cu pietriş ba cu asfalt până ajungem în Chirpăr. Aici întâlnim un nou magazin sătesc unde ne putem reîntregi rezervele de apă şi alimente.
Din Chirpăr vom face stânga, vest, vom trece în urcare pe lângă biserica fortificată din sat şi vom continua spre Marpod, pe Dj105e un drum slab asfaltat însă decent, cu trafic aproape inexistent şi cu peisaje superbe. Drumul urcă şi coboară însă nu este nimic de speriat şi chiar şi bicicliştii cu puţin antrenament vor putea să pedaleze pe bicicletă.
Vom trece de Marpod şi în aproximativ 3,6 km ne vom intersecta cu DJ106 Sibiu – Agnita, pe care îl vom urma doar pentru încă 1 km când vom face din nou dreapta, pe drum comunal asfaltat, spre satul Fofeldea (Forfeldea pe GPS). La intrarea în sat asfaltul se termină, iar de aici vom continua doar pe poteci şi drumuri de care. Fără să dorim să jignim pe nimeni din Fofeldea am dorit să ne evacuăm cât se poate de repede datorită populaţiei mai „pestriţe” care ne insufla un sentiment de nesiguranţă.
Din sat, de pe uliţa principală, am făcut dreapta pe prima uliţa şi am început urcarea spre biserică. De aici drumul urcă pe dealurile din zonă şi, întrucât nu prea ai repere, trebuie să ţii poteca principală şi, evident, track-ul de pe gps.
În scurt timp se va intra în pădure, undeva începând din vârful dealului, iar de aici drumul este clar. Nu există prea multe intersecţii pentru a te rătăci şi oricum, în general, trebuie să urmezi drumul cel mai mare. În continuare traseul urcă şi coboară, ieşind şi întrând periodic în pădure pentru ca într-un final să „iasă la lumină” pe Dealul Măgurii.
Suntem acum pe drumul de întoarcere şi nu mai avem decât în jur de 6 km până înapoi la barajul de pe Olt. Aflându-ne în cel mai înalt punct al traseului, 594 m potrivit Google Earth, putem vedea peste Olt munţii Făgăraş de vis-a-vis, un premiu potrivit pentru toţi cei care au reuşit să ajungă până aici. Coborârea este superbă şi se desfăşoară pe drum de iarbă peste dealurile ce coboară şerpuind spre Olt înapoi în satul Colun. Atenţie însă la condiţiile meteo întrucât aceasta zonă este cea mai expusă intemperiilor. În cazul unor ploi cu tunete şi fulgere nu ai unde să te adăposteşti aşa cum o poţi face în satele prin care ai trecut.
Am parcurs aşadar aproape 50 km în 5 ore, fără graba şi fără stres. Traseul este excelent pentru orice nivel de antrenament. Urmează să revenim în zonă pentru a mai cartografia şi alte drumuri.
Informaţii Google Earth
Lungime traseu: 48 km
Diferenţă de nivel: 826 m
Rampă medie: 3,3 %
Alt. maximă: 594m
Izvoare: 1
Magazine: in sate
Download track şi puncte de interes
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.