Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei…
Se pare că ușor-ușor comunitatea bicicliștilor din România atinge nivelul necesar unei vizibilități mari. Tot mai mulți oameni merg pe bicicletă și nu o fac doar în scop recreațional, la finele săptămânii sau în concediu. Tot mai mulți fac naveta la serviciu pe bicicletă sau pur și simplu preferă acest vehicul celorlalte mijloace de transport urbane. Și, din moment ce mulți șoferi nu sunt foarte încântați de ideea de a împărți drumurile cu bicicliștii, aceștia din urmă au nevoie de locuri pe unde pot să se deplaseze în siguranță. Locuri care ar fi trebuit reprezentate de pistele de biciclete, dar suntem conștienți că simulacrele existente mâzgălite pe trotuar sau pe alei nu au cum să îndeplinească acest deziderat. Tocmai de aceea, platforma de responsabilitate socială RE-Concept vrea să schimbe lucrurile. Semida Durigă ne explică cum.
- Bună Semida! Constat că sunteți la prima inițiativă legată de biciclete sau mă înșel? De ce ați decis să începeți tocmai cu retrasarea pistelor de biciclete? A ajuns această comunitate la o masă critică de persoane care au nevoie de așa ceva?
Coca-Cola Hellenic nu este la prima iniţiativă legată de biciclete. Ei organizează anual „Bicicleta roşie”, proiect care încurajează pedalarea şi oferă câteva sute de biciclete gratuit.
Pe platforma de CSR „The RE Concept” suntem într-adevăr la primul proiect pe două roţi. Reprezentând conceptul îmbunătăţirii, e lesne de înţeles de ce tocmai REtrasarea pistelor de biciclete. Acolo este cea mai mare nevoie de a schimba ceva în bine. Bicicliştii au făcut destul trotuarul. Şi nu le-a plăcut. Pistele sunt puţine, cu gropi, cu pietoni şi se termină brusc în câte un panou publicitar sau electoral, în staţia de autobuz sau cu o bordură înaltă de juma’ de metru.
Dacă aşteptăm să ajungă comunitatea la o masă critică sau să definim ce e aia masă critică, va mai dura ani de zile până se mişcă lucrurile în sens pozitiv. Asa că mai bine începem de pe acum.
- Îmi mai permit să fac o speculație. Presupun că evenimentul de sâmbătă face parte dintr-un proiect mai amplu. Am dreptate? Dacă da, care sunt următorii pași? Dacă nu, urmăriți vreo reacție anume din partea comunității de bicicliști?
Evenimentul de sâmbătă este un proiect-manifest care işi propune să importe normalitatea din Copenhaga, Berlin, Amsterdam şi în Bucureşti. Evident că pentru asta e nevoie şi de autorităţi fiindcă nimeni nu-şi construieşte pistă proprie în ţara asta. Dar totul începe cu 100 de biciclişti înarmaţi cu PET-uri reciclate, umplute cu vopsea verde, care trasează pe carosabil această normalitate de care vorbeam. Rapid, frumos, vizibil. Din partea comunităţii de biciclişti aşteptăm susţinere, participare şi dorinţă de schimbare în bine.
- Și apropo de reacție, ce ecou speri să aibă acțiunea?
Un proiect superb despre care nu se vorbeşte este un proiect prost. Aşa că vrem să se audă şi să se scrie cât mai mult despre „Pista Verde”. Impactul puternic va genera şi un anumit tip de reacţie din partea autorităţilor, precum şi o creştere a şanselor ca bicicliştii să fie mai bine auziţi în viitor.
- Cum apreciezi evoluția mișcării ecologiste din România din ultimul timp? Ce rol a jucat bicicleta?
Evoluţia mişcării ecologiste din România este ca mersul cu bicicleta pe trotuar: încet, din când în când te mai loveşti de obstacole, dar una peste alta înaintezi.
Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.
Super! Daca se marcheaza macar 80cm pentru pista biciclistilor nici nu incurca mult traficul auto si poate cu niste reflectorizante pe banda marcata, chiar marcaje rezonante(ca sa pastreze soferii respectul fata de pista)