Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei…
La Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) a avut loc astăzi conferința intitulată Managementul Mobilității, organizată de Green Revolution și CCIR, la care au participat reprezentanți ai administrației locale și centrale, ai companiilor de stat, dar și oameni de afaceri, activiști și alte persoane vizate de ceea ce împlică mobilitatea urbană.
Conferința a fost deschisă de un mesaj video transmis de Connie Hedegaard, Comisarul European pentru Mediu, care a subliniat că importanța mobilității în contextul expansiunii centrelor urbane este o chestiune „no-brainer”, în sensul că reprezintă o situație care este logic a fi rezolvată urgent pentru viitorul bun-mers al lucrurilor. De asemenea, a adăugat că deplasarea pe bicicletă ar trebui să ocupe un rol central în acest management al mobilității, chiar ea utilizând-o pentru deplasarea de circa 9 kilometri până la locul de muncă, lucru oarecum firesc din partea unui cetățean danez.
Dan Dumitru, Președintele CCI Ilfov, a luat cuvântul, subliniind că 85% din PIB-ul țărilor din UE provine din mediul urban, deci un spațiu economic funcțional poate exista doar în cazul existenței unei mobilități adecvate, indiferent de ce consumatori sau afaceri este vorba.
La microfon a urmat Primarul General al Bucureștiului, Sorin Oprescu, care a dedicat mare parte din discursul său chestiunii infrastructurii de biciclete. „Sunt conștient de aglomerația și dezordinea din traficul bucureștean și sunt conștient și că acest lucru afectează simțitor calitatea vieții locuitorilor. Chiar dacă administrația depune eforturi pentru a ameliora situația, efortul nu va da roade fără creșterea calității serviciilor de transport în comun sau fără o educație civică privind traficul a cetățenilor”, declară edilul-șef.
„Și pe lângă toate acestea, că ar mai fi mulți factori în joc, cadrul legal învechit și neconform cu realitatea actuală este cea mai mare piedică, ca să nu mai vorbesc de structurile neperformante ale regiilor autonome și companiilor naționale care deservesc Bucureștiul”, completează acesta.
Dar se pare că Sorin Oprescu vede și o soluție la toate aceste probleme: implicarea civică. „Eu sunt de părere că legile se vor schimba dacă există presiune din partea populației.”
De asemenea, există promisiuni și privind noile piste de biciclete: „O să construim acolo unde putem și unde avem loc, pe carosabil. Specialiștii mei mi-au cerut mie bibliografie în 2007 când am început să trasăm primele piste, deci nu am putut porni cu dreptul în acea situație. Plus că tonetele și multe alte obstacole de pe parcursul lor au apărut după ce le-am trasat.”
„Sper ca de data asta să iasă mai bine, mai ales că toate modernizările de străzi au în vedere și existența pistelor de biciclete. Până în ianuarie-februarie 2014 o să finalizăm proiectul magistralelor N-S și E-V și, cu banii nefolosiți de Ministerul Mediului între 2007 și 2013, voi începe construcția lor pe care sper să o închei până la finalul anului viitor”, dezvăluie Sorin Oprescu.
Totuși, mai sunt câteva aspecte de rezolvat până să putem merge cu bicicleta nestingheriți prin București. „Nu există disciplină în trafic. Regulile sunt încălcate mereu și asta contribuie foarte mult la dezastrul la care suntem martori. Îmi asum din nou ceea ce am zis cu mai mult timp în urmă – nu vreau să stau să număr morții de pe șosele. Dacă moare cineva într-un accident auto, imediat Primăria e de vină, cu mine în frunte. Tot pe același principiu, Primăria e de vină pentru tot ceea ce se întâmplă de când iese cineva din casă și până când se întoarce. Iar pentru a materializa infrastructura de biciclete, cu tot cu piste, puncte de bike-sharing și așa mai departe, trebuie o lege solidă în ceea ce privește parteneriatul public-privat, ceea ce la noi, momentan, nu există. Așa că dacă sunt cetățeni cu idei privind chestiunea în cauză, îi aștept la dialog”, adaugă Primarul General.
„Și nu mă feresc să o spun, atâta vreme cât sistemul va fi politizat puternic, a se vedea cazul RATB, Metrorex, RADET și altele, nicio reală strategie de dezvoltare nu va fi posibilă. Va fi vorba doar de un buget care ni se transmite de la centru și cu care trebuie să ne descurcăm” concluzionează Sorin Oprescu, dând de înțeles că la actuala situație administrativă au pus umărul și înaintașii săi din cele două decenii și ceva scurse de la momentul 1989.
Alte vești pentru bicicliști vin din partea Metrorex, ceva mai sigure, dar de o perspectivă a cărei distanță în timp poate varia. Reprezentatul companiei la conferință, Cătălin Homor, a făcut publice câteva din planurile de dezvoltare a rețelei subterane, precum și modul în care organizația din care face parte plănuiește să integreze bicicleta pentru a fi folosită împreună cu acest mijloc de transport. De exemplu, noile garnituri de metrou, 16 la număr, care vor fi folosite, urmează să aibă spații speciale pentru biciclete în interiorul lor. De asemenea, se are în vedere amenajarea unor spații de parcat bicicleta în interiorul stațiilor de metrou, locurile urmând să fie supravegheate video, iar în caz de incidente, echipaje speciale urmând să intervină. Privind planurile de moment, va trebui să ne mulțumim cu rastelurile de biciclete ce vor fi montate în viitorul apropiat la stațiile de metrou.
Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.