Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
1.Elisei Miron, un nume cu rezonanta pentru scena ciclismului din Romania. Spune-ne cum anume ai reusit sa atingi aceste performante? Este vorba doar despre antrenament?
Eu ma bucur ca rezultatele obtinute pot fi considerate performante. Personal sunt destul de retinut in a ma considera un performer… si asta poate din cauza ca am concurat si in afara tarii si sunt constient de nivelul real la care ma aflu, destul de departe de ceea ce inseamna cu adevarat performanta. Am ajuns totusi la un anume nivel de performanta pentru Romania si asta prin antrenament facut constincios, cu seriozitate si din pasiune. La capitolul antrenament insa sunt aspecte care le mai pot imbunatati. De cele mai multe ori ma antrenez asa cum simt si nu dupa un anume program strict. Asta pentru ca nu am un antrenor care sa ma urmareasca inde-aproape si care sa stie sa interpreteze si programeze stiintific antrenamentele. Dispun insa de un ceas Suunto care imi inregistreaza si interpreteaza cateva valori importante ale antrenamentului cum ar fi pulsul mediu si maxim, timpul petrecut in fiecare zona de puls, distanta, training effect. La finalul fiecarui antrenament imi descarc datele in calculator si astfel imi e mai usor sa imi verific antrenamentele facute si sa le planific pe urmatoarele.
2.Ce anume te-a atras spre aceasta disciplina? De ce nu ai ales Dirt Jump sau BMX?
Pai nu am avut de-ales :)) De mic mi-a placut la munte. Nu prea am mers in multe excursii la munte astfel ca in momentul in care am dat de bicicleta am inceput sa ies prin padurile din apropierea Clujului. Ulterior mi-au cumparat parintii mei un MountainBike din piata si am inceput sa ies cu colegii la munte. M-a fascinat ideea ca pot ajunge sus pe munte din propriile forte, mi-a dat un oarecare sentiment de independenta. Anturajul m-a dus la primele concursuri de cross-country si de-atunci nu am mai avut scapare, nu ca as fi vrut 🙂 De ce nu am ales alta disciplina..? prin 2000 nici nu era la asa mare moda DJ sau BMX, poate doar trialul si cum nu am nimerit intr-un anturaj de trialisti am ramas crossist :)) Dar acum sincer ma bate usor gandul sa-mi fac si un bike de DJ, doar asa de fun si pt imbunatatirea tehnicii.
3.Iti poti aminti care a fost locul 1 din campionatul intern care ti-a adus cea mai mare satisfactie, cel pentru care ai luptat cel mai mult? Spune-ne si noua cum este sa castigi un concurs?
Daca vorbim de Campionatele Nationale, care de cativa ani incoace nu inseamna mai multe etape ci doar o singura zi pe care o astepti si pentru care te pregatesti un an intreg, cel mai bun rezultat a fost locul 2, adica vicecampion national si s-a intamplat de mai multe ori, atat la proba de Cross Country Olimpic cat si la Maraton. Dar pe langa campionate am reusit sa castig cateva competitii private, atat de cross country cat si de maraton, cateva exemple ar fi Maratonul Medieval Medias, Banat Maraton, Cupa Concordia, Tur de Iasi, Neuzer Bike Party iar feelingul e unul de implinire oarecum. E satisfactia unui lucru bine facut si impresia ca nu ai pedalat degeaba atatea mii de km. Dar cred ca cel mai bine m-am simtit anul acesta la Medias cand mi-am vazut numele scris pe asfalt, in calitate de castigator a primei editii de Maraton Medieval. Am intrat practic in istoria maratonului respectiv si asta a contat mai mult decat premiul castigat si va conta si mai mult daca respectivul maraton va avea o traditie indelungata
4.Cat de importanta este alimentatia pentru un ciclist de performanta? Ce presupune o alimentatie corecta?
Da, pai vorbim aici despre carburantul motorului. Daca nu alimentezi corect si nu faci schimbul de ulei la timp reduci durata motorulu dar si eficienta lui. Deci e cel mai important aspect, parerea mea, mai important decat un XTR vs XT. Nu poti face performanta daca mananci mici si cartofi prajiti si in urmatoarele 10 minute pleci la antrenament. Prea multe nu pot sa vorbesc despre alimentatia corecta fiindca nu sunt specialist, personal incerc sa mananc variat si sa ma feresc de prajeli. Mananc ciorbe, legume fierte, carne de pui, carne de peste, produse lactate, cereale, fructe, etc iar pe langa acestea mai suplimentez cu vitamine si energizante, multumita sponsorului meu Gensan. Urmatorul pas e sa-mi caut un nutritionist pentru a avea o alimentatie mult mai corecta.
5.Spune-ne mai multe despre bicicleta ta. De ce Focus Raven Carbon? Este vorba de faptul ca Focus este sponsorul tau?
Da bicicleta este primita sponsorizare, de la importatorul Focus pe Romania, mai exact de la Maros Sport. Atat eu cat si colegul meu de echipa Tudor Radu concuram pe Focus Raven Carbon si suntem foarte multumiti de biciclete. Cadrul este foarte usor, cantareste doar 1173 de grame si evident nu m-am putut abtine sa nu fac cateva modificari fata de echiparea standard. Am schimbat de curand furca de la RS Recon la Sid Team si franele de la XT la Avid Elixir, am pus si o linie de transmisie XTR in loc de XT si roti Mavic CrossMax SLR iar in rest componente BBB. Dar trecand peste vorba “cu ce primeste, cu aia se da” si presupunand ca in urmatorul sezon nu as mai avea sponsor, as concura tot pe Focus. Dintre bicicletele sau cadrele care le-am avut, Focus imi place cel mai mult.
6.Pentru cei interesati de sustinere financiara, este greu sa gasesti sponsori? Ce presupune acest lucru?
Este foarte greu sa obtii sponsori, pentru ca nu e un sport “care se vinde”. Singurele firme interesate cu adevarat sa sponsorizeze cilcismul sunt practic magazinele de biciclete, dar din pacate putine sunt cele care sunt in stare sa sustina sportivi sau evenimente. Sincer sa fiu in 2007 cand am inceput colaborarea cu Maros Sport eram oarecum fara nici o speranta de a gasi sponsori, eram dupa o perioada in care mi s-au inchis multe usi in nas. E foarte greu ca pe langa antrenamente si servici sa gasesti timp pentru refacere, cu atat mai putin pentru obtinerea unor sponsorizari. Si daca ai noroc si le obtii, ulterior trebuie sa stii sa tii sponsorii in priza cu noutati nu doar despre performantele obtinute pe banii lor cat mai mult chiar despre modul in care promovezi imaginea lor. In cazul meu, am norocul ca in Cluj exista magazinul Maros Sport, importatorul Focus si a altor branduri cunoscute, cu deschidere catre promovarea ciclismului. Ziceam ca am inceput colaborarea in 2007 si aceasta a insemnat infiintarea Clubului Sportiv Maros unde am pus pe roti o echipa formata din Tudor Radu, Vlad Sabau, Mihai Olar si eu, sustinuta material si financiar de Maros Sport dar si organizarea unor competitii de profil.
7.Care a fost competitia din afara tarii care ti-a adus cel mai inalt loc de pe podium?
In Ungaria anul trecut la Szilvasvarad Maraton, care insemna prima etapa din Cupa Ungariei am obtinut locul 2 la distanta de 70 km iar cel mai bun loc intr-o competitie de Cross Country UCI a fost locul 6 la Trofej Montenegro, ceea ce inseamna ca am reusit sa intru in puncte dar si sa fiu premiat.
8.Cum vezi evolutia utilizarii bicicletei in randul romanilor pentru anii care urmeaza? Marile capitale deja incep sa se sufoce…bicicleta este o solutie?
Cu siguranta e o solutie! Cred ca odata cu realizarea din partea autoritatilor a infrastructurilor necesare, ma refer aici la piste, parcari, locuri de inchiriat biciclete, etc va creste si numarul romanilor care vor circula cu bicicleta prin oras, la servici, la scoala, la o bere 🙂 De multe ori ma uit in intersectiile aglomerate si in masinile respective vad cate un om, cel mult doi.. dar ocupa spatiu a 6 biciclete.
9.O intrebare tehnica : cum vezi lansarea gamei Sram XX? XTR sau Sram XX?
Imi place brandul Sram. Sunt parca cu un pas in fata la concurenta si vin cu componente “de tuning” asteptate de riderii pro. Am vazut XX la EuroBike, mi-a placut dar nu am avut timp sa le testez pentru a-mi putea exprima parerea obiectiva. Personal folosesc XTR si sunt foarte multumit. In momentul in care va fi nevoie sa schimb complet linia de transmisie voi evolua variantele disponibile si o voi alege cea mai rentabila. Uneori am impresia ca noi romanii prea ne aruncam pe tehnologii de ultima ora si uitam defapt ca cel mai important e sa ne dam.
10. Ce concursuri pregatesti pentru 2010 ? Stim ca deja te preocupa organizarea concursurilor.
Da pai m-am implicat in organizari de competitii la Cluj inca de prin 2004 cand eram la CCN, locul unde mi-am facut pioneratul sa zic asa. Pana in 2010 mai sunt doua-trei luni si voi contribui partial la organizarea Trofeului Ardealul , organizat de Clubul Vointa in 18 octombrie si il voi ajuta pe colegul meu de club, pe Vlad Sabau la organizarea a celei de-a patra editii de “Cluj Winter Race” care probabil ca va fi in luna decembrie.
Pentru primavara lui 2010 ma gandesc la un concurs de Olympic Cross Country la Cluj, competitie care dorim ca in 2011 si 2012 sa o includem in calendarul international UCI si sa ajutam astfel riderii romani in vedera calificarii la JO. E un proiect gandit in special pentru riderii licentiati dar nu vom uita nici categoriile de amatori.
Iar toamna, in ultima duminica din septembrie dorim sa continuam cu a patra editie a MAROS MTB MARATHON, un eveniment de referinta pentru zona Clujului, zic eu. Ramane de vazut daca vom pastra aceeasi locatie sau ne vom muta mai in inima muntilor.
Urmeaza intrebarile standard freerider.ro :
11.Spune-ne unul sau mai multi rideri pe care-i apreciezi sau care te inspira.
Mi-ar fi foarte usor sa zic Absalon. Dar ii apreciez poate mai mult pe riderii surpriza de pe podiumurile de Cupa Mondiala, cum ar fi Kabush sau Kurschat sau rideri precum Frischknecht si Thinker pentru longevitatea carierei lor. Mi-au placut si fratii Fumic pentru fapul ca au facut impreuna echipa ce le poarta numele.
12.Cum te distrezi cel mai bine?
Nu sunt eu prea petrecaret asa ca distractia maxima e tot pe bike sau la eventurile de bike. In rest mai ies uneori cu prietenii la terasa dar cel mai bine imi cade sa-mi petrec timpul liber cu prietena mea.
13.Daca ai putea sa calatoresti in timp, ce epoca ti-ai alege?
Epoca Medievala.. daca tot am castigat prima editie a Maratonului Medieval 🙂
14.Care a fost cea mai mare proba de curaj pe care a trebuit s-o dai?
Am catarat pe niste stanci din Maroc fara nici un fel de asigurare, pentru a ajunge in varf. Pentru un alpinist nu ar fi fost o problema dar mie mi-a dat ceva emotii, in special la coborare… nu imi amintesc sa fi trecut prin alte probe de curaj
15.Care a fost cel mai nebun trick pe care l-ai vazut? Banuiesc ca asisti si la alte concursuri (spre exemplu Dirt Jump, Trial etc).
Pai daca stau bine sa ma gandesc back flip, doar ca facut de Sorin parea o treaba usoara. Insa chiar mai nebunesti mi se par probele de 4x, chiar daca nu e vorba de un (singur) trick.
16.Ce urmeaza dupa moarte?
Odihna. Sper.
17.Cateva cuvinte pentru cititorii Freerider.
Enjoy the ride!
Fotografii : Copyright Dragos Moldovan, Vlad Sabau, Sportograf.com. Toate drepturile folosite. Fotografii folosite cu permisiunea lui Elisei Miron
Site-ul oficial al lui Elisei Miron : www.eliseimiron.com
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
bun interviul. eu nu stiam de el. cam cat e de mare scena ciclismului in romania ?
Elisei este un tip cu picioarele pe Pamint, fara vedetisme, de aceea il apreciez foarte mult….
super tare, felicitari pentru interviu ambelor parti! go go go elisei miron!!!