Acum citesti
Test de lungă durată – Bryton Rider 860

Bryton Rider 860 este „nava amiral” a producătorului taiwanez. Are ecran color, tactil, este cel mai complet ciclocomputer din gamă. L-am avut la Freerider la test o perioadă destul de lungă, în care l-am folosit și pe mtb și pe cursieră, și ne-am făcut o părere destul de completă despre acesta.

Construcție și înfățișare

În primul rând vorbim desigur despre înfățișare, pentru că este primul lucru pe care îl observi. Bryton Rider 860 este perfect din punctul ăsta de vedere, fiind bine construit, solid, robust, inspirând încredere maximă. Am testat asta involuntar la un moment dat când vitezometrul a sărit din suport căzând pe asfalt în timp ce eram la viteză mare pe cursieră. Pe scurt, a supraviețuit fără probleme. Imediat după lovitură s-a oprit, dar după restart a funcționat ca și când nimic nu s-a întâmplat.

Rider 860 este și greu. Cu a sa greutate de 129 grame, ciclocomputerul se încadrează la categoria „premium” a acestui tip de produse. Nefiind făcut din plastic simplu, nefiind o carcasă goală cu doar câteva electronice și o baterie la interior, computerul își face simțită greutatea atunci când îl ții în mână.

Funcționare și operare

Pe Bryton Rider 860 rulează o versiune de Android, așa scrie pe ecran când îl pornești. Nu mă pricep la sisteme de operare așa că nu pot spune dacă e bine sau rău. Pot spune însă că merge bine, și cât timp a fost la noi la test nu s-a blocat niciodată. Nu a fost nevoie de vreun restart sau resetare generală.

Pornirea în sine durează 39 de secunde. Este destul de mult și ai șanse să te plictisești în timp ce aștepți să o ia din loc, mai ales dacă și colegii de tură sunt gata, iar tu nu. Așa că recomandat este să-i dai drumul din timp pentru a avea timp să prindă și sateliții.

Vitezometrul are doar 3 butoane, două amplasate în partea de jos și unul pe partea stângă. Având în vedere că ecranul este tactil, majoritatea operațiilor le faci direct pe ecran. Butoanele în sine nu fac mare lucru, cele de jos le folosești mai mult la pornirea înregistrării antrenamentului sau excursiei – dreapta, și la marcarea unei ture – stânga, în timp ce de la butonul stâng pornești/oprești computerul sau blochezi ecranul. În rest, așa cum spuneam, totul se întâmplă tactil, direct pe ecran.

Imediat după pornire, primul ecran care apare este „Home”, cu cele 6 pictograme principale, fiecare cu o culoare specifică ce este păstrată și în submeniuri:

  • Cycling – te duce la ecranele principale folosite când pedalezi. Poți avea un număr maxim de 12 câmpuri și informații și un minim de două. Cu cât sunt mai puține câmpuri cu atât și mărimea fontului folosit este mai mare, așadar util și pentru cei care folosesc ochelari
  • Navigation – te duce la hartă și câmpul pentru căutarea destinației, dar și la meniul de unde poți downloada hărți noi
  • Results – aici ai lista antrenamentelor făcute, unde poți vizualiza toate valorile măsurate în tura respectivă
  • Courses – este meniul de unde alegi traseul pe care vrei să-l pedalezi. Acestea le poți crea pe pc și apoi încărca pe ciclocomputer sau le poți face direct pe ciclocomputer
  • Profile – este profilul tău, locul unde introduci data nașterii, genul, înălțimea, greutatea, zonele de puls etc. Tot de aici te poți loga și la aplicația Bryton Active. Aceste informații sunt în general folosite de aplicațiile dedicate pentru a-ți calcula nivelul de fitness și recomanda cum și cât să te antrenezi în continuare. Bryton Active însă nu este și „antrenor personal”, nu îți recomandă ce ar trebui să mai faci pentru a-ți menține sau îmbunătăți condiția fizică, dar informațiile astea contează totuși atunci când app-ul calculează automat zonele tale de puls, spre exemplu.
  • Settings – aici avem setările ciclocomputerului, tot ce ține de la sistemul de sateliți folosit, numărul de câmpuri cu informații de pe ecran când pedalezi, profilele bicicletelor, senzorii folosiți la fiecare bicicletă, informații despre hartă și navigație etc.

Un alt meniu al acestui computer este „meniul rapid”, disponibil indiferent în ce alt meniu sau submeniu ești. Este ca la telefon, îl tragi de sus cu degetul. Și aici ai destul de multe opțiuni:

  • Poți alege intensitatea iluminării ecranului;
  • Întoarcere rapidă la ecranul cu pictograme „Home”;
  • Acces rapid la setările paginilor și numărului de informații disponibile în timpul pedalării;
  • Comutare rapidă între bicicleta 1 și 2;
  • Oprirea computerului, dacă nu vrei să folosești butonul fizic;
  • 4 butoane pornit/oprit pentru: wifi, gps, BT și notificări smart de pe telefon;
  • 1 câmp cu 7 simboluri pentru senzorii disponibili sau conectați: viteză, cadență, puls, viteză și cadență, putere, Di2, E-shifting.

Ca orice ecran tactil folosit pe ploaie, nici la Bryton Rider 860 treaba nu stă mai bine. Nu am găsit ploaie torențială în turele noastre, dar am testat computerul în condiții de laborator, sub duș. Cât timp plouă pe ecran, greutatea picăturilor de apă se comportă ca apăsarea cu degetul. Ca să nu se întâmple asta trebuie să blochezi ecranul. Odată ploaia terminată, ecranul funcționează impecabil, chiar și cu picături de apă pe el.

Detalii profile bicicletă

Ciclocomputerele moderne din ziua de azi, dispun de profile pentru mai multe biciclete. Rider 860 are doar două profile, pe care le poți personaliza în funcție de bicicleta folosită, spre exemplu mtb și cursieră. Mi-a plăcut foarte mult că cele două profile / biciclete, sunt complet separate, fiecare cu setările și senzorii proprii. La alte computere este mai greoi să atribui senzorii unei biciclete sau celeilalte. Aici este simplu pentru că același senzor poate fi folosit de ambele biciclete sau poți asigna senzori diferiți pentru fiecare bicicletă în parte.

Ai aici secțiunea dedicată pentru senzori unde vizualizezi care sunt asignați și de asemenea senzorii rămași pe care îi poți adăuga, dacă îi ai instalați pe bicicletă.

Pentru fiecare bicicleta în parte poți alege sursa de la care să fie măsurată viteza, dar și prioritatea pentru computer. Spre exemplu dacă nu ai senzorul de viteză pe bicicleta, vitezometrul va trece automat pe sateliți și îți va măsura viteza cu gps-ul. Recomandat este să folosești senzor, pentru cea mai bună precizie.

Apoi setezi proprietățile bicicletei, greutatea și lungimea roții. Dacă greutatea nu are nicio importanță la rezultatele finale, lungimea roții contează la calcularea vitezei și distanței parcurse.

Nu în ultimul rând, ai aici și un rezumat al activității făcute cu bicicleta respectiva: distanța totală 1, distanța totală 2, timp total pedalat, diferența de nivel pozitivă totală acumulată și diferența de nivel negativă totală acumulată.

Operare, cum se mișcă softwareul

Știm că în general tot ce e tactil, dar altceva decât un telefon smart, se mișcă greu, încet, imprecis. În cazul ciclocomputerului de față situația e pe la mijloc. E drept că nu se mișcă la fel ca un smart phone. La fiecare comandă există o mică întârziere, dar per ansamblu nu e deloc rău. Cam jumătate de secundă durează până când următorul ecran este afișat. Din punctul meu de vedere este acceptabil.

Precizia pe ecran este de asemenea bună. Mi s-a întâmplat foarte rar să vreau să apăs pe ceva, iar computerul să înțeleagă altceva. Precizia cu mănuși pe mâini, atunci când și mănușa este compatibila cu ecranul tactil, este și aceasta decentă, dar este important ca mănușa să fie cât mai nouă. Am observat că dacă foloseam mănușile mele vechi de bicicletă, ecranul nu prea mai simțea unde apăsam.

Sistemul de operare și modul cum funcționează nu este deloc rău. În afară de pornirea lentă de la început, computerul reacționează repede la fiecare comandă dată.

Navigație

Întrucât poți downloada orice hartă de tip OSM pe acest device, cu Bryton Rider 860 se poate naviga peste tot, inclusiv pe poteci de mtb, dacă harta oferă și asta. Computerul are o memorie foarte mare, peste 10 GB, iar harta standard a României are 434 mb.

Poți alege o destinație, căutând-o în meniul dedicat și folosind tastatura virtuală a vitezometrului – care funcționează surprinzător de bine.

Apoi ciclocomputerul te va duce acolo, arătându-ți în același timp și ce distanță ți-a mai rămas de parcurs.

De asemenea poți naviga trasee pe care le-ai creat singur sau primite de la prieteni. Track-urile le poți încărca în computer, în două moduri:

  • Wireless, prin intermediul aplicației Bryton Active – dacă, să zicem că primești track-ul pe mail și îl salvezi în telefon, după care îl deschizi cu aplicația. Odată deschis îl poți „trimite” spre computer. Aplicația poate lucra cu fișiere gpx sau fit. Din păcate la mine nu merge varianta asta. Aplicația dă o eroare în momentul în care trebuie să importe un fisier gpx. Am încercat și cu .fit și la fel.
  • Prin cablu, cu copy/paste direct din laptop spre ciclocomputer. Întrucât varianta wireless de mai sus nu funcționează la mine, am ales opțiunea asta. Tot ce trebuie să faci este să conectezi prin cablu ciclocomputerul la PC (vitezometrul trebuie să fie pornit în prealabil, altfel doar se va încărca bateria), și să copiezi fișierul gpx în folderul Download / ImportGpx din ciclclocomputer.

În teren navigația funcționează bine, dar dacă ești obișnuit deja cu grafica unui alt dispozitiv de navigația, cum sunt și eu, poți găsi la început mai dificilă orientarea. Sunt alte culori, săgeata după care te orientezi este altfel. Dacă însă o iei de la zero, acest Rider 860 fiind primul tău ciclocomputer cu navigație color, eu zic că nu vei avea probleme.

Unde am avut însă eu probleme a fost la opțiunea de navigație, dar tot pentru că eram obișnuit cu alt ciclocomputer. În general există două moduri prin care ți se afișează harta relativ la poziția ta. Avem „track up” sau „north up”. În prima varianta tu, reprezentat pe hartă cu o săgeată, ești cel care stai fix pe hartă, track-ul și harta fiind cele care se rotesc în funcție de cum mergi. Cu alte cuvinte tu ești tot timpul cu susul în sus, traseul mișcându-se în jurul tău.

În a doua variantă tu te rotești pe ecran. Harta se mișcă și ea însă rămâne tot timpul cu nordul în sus. Asta înseamnă că de multe ori vei ajunge să mergi în jos pe ecran, sau în laterale, moment în care stânga devine dreapta și vice-versa. Este contra-intuitiv și  te cam încurci. Din păcate la acest ciclocomputer avem doar această variantă de navigație. Dar poate cu ocazia următoarelor updateuri la soft, vei putea alege întra cele două moduri.

Totuși partea buna este că pe ecran ți se afișează distanța pe care o mai ai până la următoarea schimbare de direcție și în felul ăsta îți dai seama mai ușor care e stânga și care e dreapta, atunci când navighezi cu susul în jos.

Antrenamente

Dacă folosești ciclocomputerul în casă, pe trainer sau rulou, îl poți folosi și la antrenamente. Bryton Rider 860 nu este dotat cu antrenamente prestabilite însă ți le poți „construi” singur. Poți, de asemenea, să setezi targetul pentru care dorești să te antrenezi, și anume: FTP, MAP, MHR, LTHR, pentru viteză sau pentru cadență.

Notificări smart

Conectat prin BT la telefonul smart, ciclocomputerul îți afișează mesajele sau apelurile primite de telefon. În general funcționează, dar sunt momente când nu ești atenționat. Din păcate nu am reușit să stabilesc un șablon și să-mi dau seama de motivul pentru care ocazional nu merge.

Sincronziarea cu 3rd party

Activitățile pe care le facem folosind acest ciclocomputer vor fi memorate în aplicația proprie Bryton Active App, însă treaba asta nu ne ajută prea mult dacă nu putem împărți cu prieteni experiențele avute. Mai mult, din Bryton Active App nu putem dowloada track-ul gps, dacă vrem să-l dăm mai departe prietenilor. Însă app-ul poate fi „legat” de alte servicii „publice” online pe care le folosește toată lumea. Desigur cel mai cunoscut este Strava, dar Bryton Active App mai poate fi sincronizat și cu TrainingPeaks, SelfLoops, Relive și Today’s Plan. Totul se poate face automat, imediat ce termini tura, dacă alegi opțiunea asta din Active App.

Aplicația Bryton Active App, pe telefon și web

Ca orice companie care se respectă, și Bryton are propria aplicație în care-ți centralizezi rezultatele. Însă spre deosebire de alte app-uri, Active este același și pe telefon și online pe www. Practic ce vezi pe website este aplicația mobilă, adaptată la rezoluția ecranului.

App-ul merge bine și măsoară cam tot, dar nu este o aplicație „generică”, pe care să o aibă toată lumea, cum este Strava spre exemplu. Astfel, dacă vrei să vadă și prietenii ce sport mai faci, poți lega app-ul Bryton de Strava și alte două servicii, așa cum am spus mai sus.

Autonomie, durata bateriei

Atunci când ai un device atât de complex, nu te poți aștepta la autonomie prea mare a bateriei. Computerul a fost folosit mult, dar ca un exemplu, le o tură de 8 ore la temperaturi scăzute și cu navigația pornită, timp în care am pedalat 120 km, am folosit 80% din baterie. Fără navigație ține mai mult. Oficial autonomia durează 16 ore. Partea bună este că dacă ai nevoie de baterie mai multă, să zicem la o tură Randonneurs de sute sau mii de kilometri, Bryton Rider 860 poate fi încărcat în timp ce e folosit.

În teren, concluzii

Bryton Rider 860 este un ciclocomputer complet care le știe cam pe toate. În teren m-am descurcat foarte bine cu el, chiar și cu navigația care m-a încurcat puțin la început, până m-am obișnuit cu noul mod de afișare a hărții. Cel mai mult îmi place că are foarte multe câmpuri cu informații pe care le poți vizualiza dintr-o privire, mai precis 12. De foarte multe ori, cu alte vitezometre care aveau și ecran mai mic sau rezoluție mai slabă, nu puteam adăuga toate câmpurile care mă interesau pe ecran. Puteam vedea informațiile principale, importante, precum distanța parcursă, viteza, puls, cadența, altitudinea, diferența de nivel acumulată, dar nu și detalii bine de știut precum temperatura de afară, calorii arse, înclinația pantei.

Foarte folositor este și că are multe pagini pe care poți adăuga și mai multe informații, pagini pe care poți pune mai puține câmpuri dacă vrei ca informația să fie mai aerată, iar fontul mai mare și mai ușor de citit în timpul pedalării. Îmi place de asemenea că fondul este negru, iar fontul alb, spre deosebire de clasicul mod întâlnit la vechile ceasuri electronice.

Nu în ultimul rând, prețul este foarte competitiv. Este cu aproape 400 lei mai ieftin decât concurentul direct pe care îl provoacă, mai precis Garmin Edge 830, Bryton Rider 860 fiind disponibil în variantele „E” și „T”, fără senzori incluși în pachet sau cu senzori.

Bryton Rider 860, Bryton Rider 750, Bryton Rider 410

Din punctul meu de vedere Bryton Rider 860 este un câștigător și o opțiune demnă de luat în seamă dacă vrei să primești aceleași funcții ca la brandurile „consacrate”, dar bugetul este mai mic sau pur și simplu nu ești dispus să plătești mai mult decât face.

Specificații  
Dimensiuni 100 x 58 x 247
Greutate măsurată 129 g
Tip ecran TFT LCD color
Mărime ecran 2.8″ (7.1 cm)
Protecție IPX7
Sistem GPS GPS (SUA) + Glonass (Rusia); GPS + Beidou (China); GPS + Galileo (Europa) + QZ (Japonia) sau powersave
Barometru Da
Autonomie Oficial 16 ore, măsurat 8-9 ore
Funcții Peste 85
Senzori conectabili viteză, cadență, puls, viteză și cadență, putere, Di2, E-shifting
Conexiuni ANT+, BLE, BT, WiFi
Importator BikeFun
Preț la data publicării 1.510 Lei varianta E
1.875 Lei varianta T, cu senzori inclusi
Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

sixteen + 10 =