Acum citesti
Test – ciclocomputer Bryton Rider 750

Noul Bryton Rider 750 are ceva timp de la lansare, însă noi l-am folosit iarna asta destul de mult, pentru a vedea cât de bine ne înțelegem cu el și cât de complete sunt specificațiile oferite. Astăzi publicăm recenzia, și se potrivește perfect cu vremea bună de afară și mai ales cu sezonul de bicicletă care abia așteptăm să înceapă cu adevărat.

Bryton Rider 750 este un ciclocomputer GPS smart, cu ecran color și tactil, ce oferă extrem de multe funcții. Practic știe cam tot, de la viteză, distanța parcursă și pulsul tău, la valoarea puterii aplicată în pedale, calorii și înclinația drumului, navigație, control smart-trainer etc. Acest model îl înlocuiește practic pe Bryton Rider 860, modelul anterior de top. Dimensiunile și greutatea nu sunt deloc mari, spre deosebire de alte ciclocomputere de acest nivel, care sunt mult mai grele. Dar mai ales, poate cel mai puternic „selling point”, este prețul deosebit de competitiv, Bryton Rider 750 fiind disponibil în două variante „E” și „T”. 750T conține doar ciclocomputerul cu GPS, în timp ce pachetul T include și toți senzorii necesari: puls, cadență și viteză. La varianta E mai ieftină, fără senzori, viteza bicicletei este măsurată prin gps, ceva mai puțin precis.

Bryton Rider 750 – ce primești în cutie?

În pachetul E vei avea doar ciclocomputerul, fără senzori. Dar, în plus, ai și suportul „out-front” de instalat pe cursieră, și suportul normal din plastic, de instalat pe mtb. Cel pentru cursieră este excelent, fiind fabricat din metal și care costă 139 lei dacă ar fi să-l cumperi separat. Mai ai, de asemenea, manualul de utilizare, care chiar te ajută pentru primii pași, cablu usb pentru încărcare și cordelina de siguranță, cu care asiguri ciclocomputerul de ghidon.

În pachetul T primești în plus senzorii: cadență, viteză și puls, cu tot cu centura elastică. Senzorii de viteză și cadență sunt giroscopici, nu din vechea generație, cu magnet. Dacă ai vrea să-i cumperi separat, ar trebui să plătești alți aproximativ 450 lei.

Primele impresii cu Bryton Rider 750

De-a lungul celor câteva luni cât l-am folosit pot spune că am fost foarte mulțumit de cum a funcționat și cum m-a ajutat pe trasee, singura problemă descoperită fiind funcția de căutare vocală a destinației. Noul Rider 750 are aceasta posibilitate, de a-i „vorbi”, în limba română, numele unei străzii sau localitatea în care vrei să ajungi. Din păcate nu am reușit să folosesc și să testez funcția asta, ciclocomputerul nedorind să răspundă la comenzi. Voi reveni cu un update dacă reușesc ulterior. Mi-a plăcut în schimb cât de repede pornește. Trec doar câteva secunde din momentul în care apeși pe buton până când computerul e pregătit pentru a fi folosit.

Spuneam că am fost mulțumit de ce a oferit Rider 750 în natură, dar și mai mulțumit și impresionat am fost de cum s-a descurcat indoor. Da, pare ciudat, până la urmă ciclocomputerul îl folosești când ești afară, dar Rider 750 știe să se conecteze și să controleze un smart trainer. Ok, e drept că trebuie să ai și un smart trainer pentru a profita de aceste funcții, însă dacă urmărești să-ți menții bună condiția fizică de-a lungul iernii, trebuie să investești și într-un astfel de trainer.

Ciclocomputerul este echipat și cu 4 butoane fizice, două pe dreapta și două pe stânga, însă marea majoritate a operațiilor le faci folosind exclusiv ecranul. Pentru mine, cel mai important buton a fost cel dreapta sus, de la care pornești înregistrarea sau pui pauză. Util mai este și butonul stânga jos, cu care marchezi o tură, dacă spre exemplu parcurgi de mai multe ori același traseu. Computerul are și el funcție automată de pauză. Când viteza ta scade sub o anumită valoare, vitezometrul nu mai înregistrează.

Bryton Rider 750 folosit împreună cu un smart-trainer

Încep recenzia puțin atipic, cu cât de util l-am găsit pe Bryton Rider 750 în casă, nu afară. În primul rând, dacă obișnuiești să faci antrenamente indoor pe bicicletă, e posibil să-ți fi făcut și abonament la un serviciu de tipul Zwift, fie pentru a avea compania virtuală a altor cicliști din întreaga lume, când participi la un concurs virtual spre exemplu. Fie pentru a-ți face un plan de antrenament care să dureze întreaga iarnă. Dar având un Rider 750 poți să nu-ți faci abonament la Zwift, care costă 15 euro / lună.

Conectat la un smart-trainer, vei obține trei beneficii: antrenamente virtuale – alegând din lista de antrenamente prestabilite a aplicației Bryton Active, sau alcătuindu-ți propriul antrenament; control al smart-trainerului – poți alege de pe ecranul ciclocomputerului cât de greu să dai la pedale; și, cel mai tare, poți pedala un traseu virtual pe care l-ai parcurs fizic în trecut, în natură, sau pe care l-a făcut un prieten și ți l-a trimis și ție. Practic ciclocomputerul transmite smart-trainerului să simuleze urcările și coborârile, dar și distanța totală a turei. Singurul lucru pe care nu-l poți face este stânga-dreapta.

Am folosit toate funcțiile astea și merg impecabil. Sincer, sunt opțiunile care m-au încântat cel mai mult la acest Bryton, pentru că restul, sunt totuși funcții normale, pe care le găsești cam la orice alt vitezometru smart de genul ăsta.

Aplicația Bryton Active

Astăzi aproape orice dispozitiv smart are și propria aplicație pe telefon. Bryton App este obligatoriu de folosit, dacă vrei să beneficiezi de întreaga „putere” a ciclocomputerului Rider 750. App-ul este disponibil și online la adresa https://active.brytonsport.com/, sub forma unei pagini web. Cu aplicația poți să: încarci trasee pe ciclocomputer; creezi trasee de la zero; sincronizezi turele făcute cu serviciile Strava, RideWithGPS, Komoot, Trainingpeaks; creezi antrenamente; schimbi setările de pe ciclocomputer și multe altele.

În aplicația Bryton vei avea înregistrate și turele făcute, cu toate informațiile posibile prezente. De la distanța totală parcursă și viteza maximă/medie, la diferența de nivel acumulată, puls mediu/maxim, temperatura de afară etc. Îți va fi afișat și track-ul însă din păcate nu-l poți downloada, pentru a-l trimite și prietenilor spre exemplu, sau pentru a-l încărca pe Bikemap.net. Pentru a face asta, trebuie să apelezi la un artificiu. Spre exemplu îți faci cont și pe Strava, și pui Bryton App să sincronizeze automat tura făcută. Din Strava poți descărca apoi track-ul gps pe computerul tău.

Navigație cu Bryton Rider 750

Noul 750 de la Bryton desigur că și navighează. Are hărți preîncărcate, iar dacă îți lipsește ceva, poți descărca de pe site-ul oficial. Întrucât urmează, în aprilie, să participăm la o nouă ediție a maratonului mtb pe etape din Croația, Mitas 4 Islands, am descărcat pe ciclocomputer etapele concursului și am vrut să le vizualizez pe ecran. Am observat însă cu surprindere că harta Croației lipsește. Am întrebat la Bryton de ce, iar răspunsul a fost că urmează să o ofere și pe aceasta. Deci practic cu Europa nu ar trebui să fie probleme.

Ce mi-a plăcut în mod deosebit la modul de navigație al noului 750, este că poți alege cum să fie afișată harta, cu nordul în sus sau cu track-ul în sus. Cele două opțiuni funcționează astfel: când activat este „north up”, atunci punctul cardinal nord este întotdeauna fixat în partea de sus a ecranului. Practic harta este fixă, și tu (reprezentat sub forma unei săgeți) ești cel care te rotești, în funcție de cum merge drumul. În modul „track up”, săgeata care te reprezintă este întotdeauna îndreptă în sus, harta rotindu-se în jurul tău. Era o funcție care lipsea la Ride 860, având doar opțiunea „north up”. Aceasta este însă foarte anti-intuitiv, întrucât tu ajungeai să te deplasezi chiar și în josul ecranului, caz în care stânga devenea dreapta și invers. Foarte neinspirat. Acum la Rider 750 poți, foarte ușor, să jonglezi între cele două moduri, având opțiunea asta apăsând un simbol direct pe ecranul cu harta, nu este nevoie să intri în meniuri și sub-meniuri.

Folosind aplicația Bryton Active, poți încărca pe ciclocomputer trasee făcute de tine în trecut sau primite de la prieteni. Procedura implică mai mulți pași, dar până la urmă nu e așa complicat. Practic fișierul trebuie să fie de tip gpx, fit sau bdx, și trebuie să îl ai în telefon, primit spre exemplu, pe mail ca attachment sau prin Whatsapp. După ce l-ai salvat în telefon, îl deschizi, moment în care telefonul te întreabă cu ce aplicație. Alegi desigur Bryton Active, iar track-ul va fi importat în aplicație. Următorul pas este să-l trimiți în ciclocomputer. Pentru asta îl selectezi din app, apoi apeși pe simbolul de export spre ciclocomputer. Vei primi mesaj că totul este ok.

Cât de bine merge ecranul tactil la Bryton Rider 750?

Știm că aproape tot ce este ecran tactil, nu se mișcă cu adevărat fluid, ca la un smart-phone. La Rider 750 totul merge însă surprinzător de bine. Glisarea stânga-dreapta, sau apăsarea „butoanelor” virtuale, este foarte bună și precisă. E drept că mai sunt momente când ecranul nu preia comanda și trebuie să apeși sau să glisezi de două ori, însă per total funcția tactilă merge cel puțin la fel de bine ca la alte ciclocomputere mai scumpe.

Pe ploaie situația este alta, iar ecranul nu prea mai răspunde la comenzi. Dacă plouă torențial ecranul devine inutilizabil, ba chiar greutatea picăturilor de apă apasă pe el și-l fac să treacă de la un ecran la altul. Dacă însă ecranul este doar ud, atunci îl poți folosi în continuare, aproape la fel de bine. Este neplăcut, dar e o problemă pe care toate ecranele tactile de tip TFT LCD o au.

Bryton Rider 750 și senzorii compatibili

Poți împerechea cu acest ciclocomputer toți senzorii existenți pe piață: puls, cadență, viteză, radar, powermeter. Rider 750 știe să comunica BLE și ANT+, iar senzorii în sine nu trebuie să fie tot Bryton. Poți folosi orice marcă dorești, atâta vreme cât senzorii comunică prin ANT+ sau BLE. Computerul comunică, de asemenea, cu bicicletele electrice și cu sistemele electronice de schimbare a vitezelor. Astfel, pe ecran pot fi afișate informații, cum ar fi nivelul bateriei bicicletei electrice sau viteza în care ești dacă bicicleta este echipată cu transmisie electronică Shimano Di2, SRAM eTap, CAMPAGNOLO EPS.

Ciclocomputerul se conectează și prin WiFi la rețeaua de acasă, funcția asta fiind utilă în general dacă ai nevoie să aduci la zi firmware-ul, sau să descarci o hartă.

Bryton Rider 750 știe să comunice și cu radarul pentru bicicletă, un dispozitiv electronic instalat pe tija de șa, la fel ca un stop, care „vede” ce se întâmpla în spatele tău. Radarul observă orice obiect care se deplasează spre tine cu viteză mai mare decât a ta, și ți-l afișează pe o bandă verticală, pe partea dreaptă a ecranului. În funcție de culoarea benzii (portocaliu sau roșu) și în funcție de beep-ul audio (există 3 moduri), ciclocomputerul îți comunică numărul de mașini care vine din spate, dar și cât de repede se apropie de tine. Extrem de util pe un DN!

Profile biciclete și ecrane pe Bryton Rider 750

Pe noul Rider 750 poți configura 3 profile de bicicletă. Spre exemplu mtb-ul, cursiera și gravel-ul. Configurare înseamnă că poți alege câte și ce câmpuri de informații și câte pagini să ai active când mergi cu respectiva bicicletă, ce sistem GPS să folosești etc.

Ecranele/paginile disponibile cu informații sunt 8 la număr, pe fiecare fiind afișate câte 12 câmpuri. Spre exemplu pentru cursieră am ales: viteză, distanță parcursă, puls, cadență, ora, timp pedalat, altitudine, diferență de nivel acumulată, înclinația drumului, calorii arse, temperatura de afară și punctul cardinal spre care merg. Poți avea însă, mai puține câmpuri afișate, fie pentru că nu te interesează atâtea lucruri, fie pentru că vrei ca unele informații să aibă fontul mai mare.

De asemenea, informațiile pot fi afișate pe ecran nu doar sub forma cifrelor ci și grafic. Bryton numește acest sistem GUI – Graphical User Interface. Poți alege ca unele informații să fie afișate sub forma unor bare verticale sau cercuri colorate. Este plăcut și mai ușor să le urmărești așa.

Autonomia computerului Bryton Rider 750

În specificații Bryton spune că Rider 750 are o autonomie de 20 de ore. Evident, valoarea asta este aproximativă, întrucât durata de viață depinde de intensitatea iluminării ecranului, de temperatura de afară și dacă ciclocomputerul navighează sau doar afișează informațiile venite de la senzori. În realitate, am observat că o încărcare ține în jur de 12-15 ore, cu navigație pornită, senzori conectați și temperatura ambientală mică.

Notificări smart pe Bryton Rider 750

Opțiunea asta funcționează doar dacă înainte de a pleca în tură, aplicația Bryton din telefon, este conectată la ciclocomputer. Trebuie însă să ai grijă ca telefonul să nu intre pe stand-by în momentul în care ecranul se oprește, pentru că nu va mai comunica cu ciclocomputerul. Practic telefonul nu trebuie să fie în modul „power save”. Telefonul trimite spre Rider 750 cam toate mesajele primite, de la apeluri telefonice, la sms și mesajele Whatsapp sau Facebook Messenger. Pentru a le avea, trebuie să alegi din app-ul Bryton, care notificări să fie activate.

Concluzii despre Bryton Rider 750

Nu pot fi altfel decât mulțumit de acest ciclocomputer. Calitatea construcției este premium, funcționalitatea foarte bună, specificațiile foarte numeroase și acoperă toate nevoile unui ciclist amator pretențios. Nu în ultimul rând, prețul este cel care înclină cel mai mult balanța în favoarea acestui Bryton Rider 750. Cred că îl voi mai păstra puțin înainte de a-l returna.

Bryton Rider 750 – specificații

  • Autonomie: 12-15 ore
  • Ecrane informații: 8×12
  • Navigație cu hărți OSM (Open Street Map)
  • Căutare vocală a destinației, inclusiv în limba română
  • Conectivitate cu smart-trainer
  • Conectivitate cu biciclete electrice
  • Conectivitate cu transmisii electronice
  • Comunicare ANT+ și BLE cu senzori
  • Conectare WLAN
  • Compatibilitate radar
  • 3 profile de biciclete
  • Sincronizare automată cu Strava, TrainingPeaks, Selfloops, Komoot, Ride with GPS, Relive
  • Dimensiuni: 49,7 x 92,5 x 23,8 mm
  • Greutate: 93 grame
  • Ecran: 2,8 inch; color; tactil; rezoluție 240×400
  • Memorie internă: 300 ore
  • Sateliți: GPS, Glonass, Galileo, Beidou, QZSS
  • Barometru: da (util la stabilirea altitudinii)
  • Rezistență la apă: IPX7

Preț la data publicării recenziei: 1.299 lei Bryton Rider 750E; 1.599 lei Bryton Rider 750T
Importator: BikeFun

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

nineteen − seven =